< Tilbake til oversikten

Boller med stevia

Yrla sa for siden:

Til 17 mai har jeg i oppgave å bake 20 boller til skolen for salg. Jeg tenkte jeg ville bruke stevia fremfor sukker. Noen oppskrift, med hvetemel? Blir det godt med kun stevia?

senka sa for siden:

Jeg ville helst bake vanlige boller,da er det til salg på skolen :)

Yonah sa for siden:

Aldri i verden om jeg hadde møtt opp med sukkerfrie boller når du har fått i oppgave å bake vanlige boller. Folk forventer at det er sukker i de, ikke alle er like positive til søtstoff av alle mulig slag( noen er som meg veldig striks på det). Og nei, boller med kun stevia som søtstoff vil absolutt ikke smake som vanlig hveteboller.
Mesteparten av karbene i boller kommer vel uansett fra melet og ikke sukkeret, da det gjerne ikke er så mye sukker i boller i mengde kontra mengde hvetemel.
Men om du har avklart med de som gav deg oppgaven og bollene merkes uten sukker/evt med stevia, så er det vel helt OK.
Vet jeg hadde blitt lei meg om jeg kjøpte bolle til ungen min og den ikke ville ha den pga bismaken av stevia, ikke noe gøy for ungen. Så de må i allefall merkes slik at folk vet hva de kjøper.

Chamomilla sa for siden:

Signerer Imse! :)

Jeg ser heller ikke poenget i å erstatte sukker med stevia i en bolleoppskrift hvor det likevel er hvetemelet som dominerer. Beklager - du ba vel om oppskrift og ikke synspunkter, men...

Om du vil bake lavkarbo-boller - hva med å finne en oppskrift på det og så bake det i tillegg - og merke disse behørig med hva de inneholder? :klem:Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å kjøpe noe slikt om jeg kom over det på et kakebord på skolens 17-mai-tilstelning.

Yrla sa for siden:

Blir det bismak når man ikke tar for mye da? det er derfor jeg ba om råd for mengden. tenkte å skrive stevia på posen selvsagt.

nellie sa for siden:

Tenk på så lite stevia du må bruke i forhold til sukker. Det blir ikke særlig bra å kun bytte ut, på den måten.

Yrla sa for siden:

Ok, en dårlig ide, altså? Jeg tar honning da.

senka sa for siden:

Okei Yrla du er sta ;) du vil gjerne gjøre sånn og gjør det da.
Husk å fortelle hvordan det gikk :klem:

Yrla sa for siden:

neida, jeg er ikke dum-sta. Kommer ikke til å bruke stevia hvis sukker-volumet er viktig for godt resultat.

Yonah sa for siden:

Men hvorfor skal du bruke honning da? Masse karber fra fruktose...Ja, boller med honning funker veldig bra og gir gode boller. Men jeg ville ikke kalt de sunnere liksom.
Finnes masse oppskrifter på nettet.

Dolsi sa for siden:

Jeg ville nok heller ikke byttet ut sukker i boller du har fått i oppdrag å bake.
Man kan jo bake de bollene man vil ellers, men denne ene gangen forventer de vel at det bakes helt vanlige boller :)

Yrla sa for siden:

hva dere synes og lurer på om alt mulig er ikke interessant altså. jeg spør om noe. om dere ikke vil svare, ok.

kamp sa for siden:

Jeg var på kurs med soma nordic, de som produsere stevia og hun sa at stevia var vanskelig å bruke i gjærbakst fordi det er så fryktelig søtt og mantrenger så lite. Jeg ville heller prøvd meg. På sukrin, det har jeg gjort med et helt ok resultat.

TrillTrall sa for siden:

Vanlige boller bakt med sukrin istedetfor sukker? Yuk... Sukrin er ikke godt (kun i bittebittesmå mengder) og jeg tror nok ikke man hadde fått solgt mange boller / man hadde fått mange klager om man hadde bakt det til 17. mai.

vaskeklut sa for siden:

Hvordan gikk dette prosjektet?

Yrla sa for siden:

Sukrin er nok bedre nettop pga volumet ja, Kamp. Jeg brukte sukker denne gangen. Takk, Kamp.

Chamomilla sa for siden:

:klem:
Det er ikke lett synes jeg - å lage ting fulle av sukker mens det vrenger seg inni meg ved tanken på det hele... hadde med mørk sukkerfri brownies i barnehagen for et par år siden. Det fikk IKKE bein å gå på. :lol: Tabbe å lage de så mørke også da... :o

Ungene mine lukter lang vei om jeg har bakt noe lavkarbo og vil sjelden smake. Yngste på fem sier at den er "for sunn". Vet du hva sunn betyr, spør jeg.... Nei... svarer han. Eh jo, det betyr at jeg ikke liker det... Jeg har feilet. Helt klart. :p:o:mad:

Yrla sa for siden:

sønnen min liker sukrin på bær, på pannekake og sånn, men i bakst niks

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.