Har gått på lavkarbo i snart 3 år. Gikk ned det jeg ønsket som var bare 8-9kg fort og beholdt vekta mer eller mindre i 2 år. Sluttet å røyke i desember og noen mnd senere skadet jeg kneet og dermed ble det slutt på treningen også. La på meg til det opprinnelige, litt hver dag. Prøvde i fortvilelsen også noen karbodager og da raste kiloene inn enda fortere. Måtte ta ordentlig tak før dette blir helt ille og har nå prøvd snart 3 uker lavkalori kombinert med lavkarbo. Dette er tøft og jeg sulter hele tiden. Har gått ned ca 2 kg. Prøver å holde meg på 1500-1600 kcal men da blir karbene på 20-25/dag. Fett 60-70%.
Når jeg nå skriver dette, ser jeg jo at det er bra resultat men kan ikke fortsette å være sulten resten av livet. God mat er viktig for meg og derfor elsker jeg lavkarbo. Kan det være at etter røykeslutten er metabolismen min blitt så forandret at kaloritelling er eneste veien til vektkontroll?
Sannsynligvis har du veldig høyt stressnivå pga Røykeslutt og med skade i tillegg som kroppen trenger ressurser for å reparere. Jeg ville gått helt andre veien, å kjørt noen uker streng ketolyse, evt atkins induksjon (eller Nille-uker som vi kalte det i gamle dager :))
Fokuser også på nok god søvn!
Takk for svaret ditt Crisma. Tror ikke jeg kan skylde på røykesluttet lenger. Det er 5 mnd siden. Og skaden på kneet er 2 mnd gammel og har begynt med trening. Det funker ok selv om tøying etter løping er litt vanskelig. Problemet er, at selv om jeg er liten og forholdsvis slank, utgjør de kiloene så mye at hele jobbe-garderoben er ubrukelig. De er 10% av min vekt. vekten min økte fra 50 til 57.7 og er nå 55.1 etter nesten 3 uker på "sultekur". Vet bare ikke om jeg tør risikere "utskeilser" i form av fett når jeg fikk så dramatiske følger av karbo utskeielser. Det er jo mulig å fortsette som nå, selv om det krever j.... masse selvdisiplin. Er lei. Fortsette med lavkabolavkalori-dritten eller ta sjansjen på å øke kalorimengden med mer fett (det elsker jeg). Savner alle gode ostene, fløten, avocadoen etc. Likevel, tror jeg noe på de som sier at vi må tenke på kaloriene, også på lavkarbo. Hjelp!!!
Glemte å nevne til deg at det er jo Atkins induksjon jeg lever på. Alle matvarene, bortsett fra frøene på de to små brødskivene(halv av vanlig str) jeg tar daglig. Noen dager går karbene over 20, selv om jeg gjør mitt beste for å begrense. Er bare så sulten at må ha matmengden.
I følge min mors lege tar det omtrent et år etter røykeslutt til forbrenninga er stabilisert. Dersom du syns det er helt jævlig å leve så asketisk som du gjør nå tenker jeg det er en fare for at du kan sprekke med brask og bram. Skjønner at det er kjipt med jobbegarderoben, men hva med å først og fremst fokusere på å ikke gå opp noe mer, og så kanskje det slipper etterhvert som du får bevegd deg mer, røykeslutten er lengre unna og stresset har minket? Og selv om kneet er skadet, så er det jo en rekke styrkeøvelser du kan gjør som ikke går ut over kneet. Og angående kalorier, så ja, noen må tenke på dem også, og da kanskje særlig i forbindelse med en røykeslutt. Men det betyr ikke at det er bra å ligge for lavt over lang tid. Man vil jo ikke at kroppen skal gå over i sultmodus, for det kan på sikt gå ut over både forbrenning og muskelmasse.
Med det sagt så er jo drøyt 2.5 kilo på 3 uker et meget bra resultat :ja:
Takk for dine trøstende ord Cyan. Har snakket i familien og med meg selv, og tror at jeg skal gå over i "normal" lavkarbo med mine oster, avocadoer og annen god mat. Det var jo måten jeg gikk ned tidligere også. For å leve på denne måten i flere måneder, gidder jeg nok ikke. Får heller holde litt styr på matmengden for å ikke begynne å frotse. Da går jo ingen ned.
Røykeslutt og stress trenger ikke å ha nevneverdig påvirkning, jeg tror nok det heller er at du sluttet å være i aktivitet pga kneet og/eller en evnt. økning i kalorier ved røykeslutt (mange spiser mer snop eller mat da). Jeg ville gått tilbake til lavkarboen du gikk ned med i førsten og ligget en smule lavere i kalori-inntak hvis du fortsatt ikke kan være i like mye aktivitet som da. Det er ikke alltid så mye som skal til for ikke å sulte. 100 g kjøtt til eller fra kan utgjøre forskjellen men i kalorier er det bare snakk om litt over 100.
Tenker du på som jeg spiste for 3 år siden? Det tør jeg ikke, da spiste jeg nemlig maaasse og gikk ned likevel. Samme kosthold har fått meg opp i vekt tidligere. Skal nok følge streng ketose og med "blikk festet på kaloriene og mat mengde". Klarer ihvertfall ikke lavkalori og lavkarbo samtidig. Gleder meg til middag i dag når jeg kan ta litt av fettet til svinekotelettene! Og fløte i sellerimosen!
Hva om du endrer til mindre protein, mere fett, for å få samme kaloriinnhold du har nå, men høyere fettprosent.
Vet du hvor mange gram protein du spiser pr dag? Jeg ligger der du ligger og med fettprosent på ca 80% og jeg spiser mere enn nok protein.. Kan ikke skjønne annet enn at du må få rikelig med protein da. Vet du hvor du løypa du ligger der i gram?
Kan umulig være lurt å minske på proteinene. De holder jo meg jo mett lenge. Sjekket siste uken på diett.no og det har variert fra 85 gr til 115 gr/dag. Protein skal jo være den safe greie,eller?
Det er rart at du skal gå sulten på det kalorinivået. Energifordelingen din ser jo bra ut også, men jeg lurer på hvor stor andel av det som er protein. For meg er lavkarboformelen litt sånn: "karbohydrater fra grønnsaker, energi fra fett og metthetsfølelse fra proteiner" - veldig forenklet riktignok. Det er mye forskjellig mat som gir god metthetsfølelse, av alle makronæringer.
Selv får jeg kod metthetsfølelse av:
egg, egg og atter egg
kjøtt (kan godt være magert. Blir mett allikevel. Det samme gjelder meieriprodukter)
Bare legg på diett.no 1-2 skiver lavkarbobrød, 1-2 egg, 5-10 smør(gikk over til brelett pga kcal) 20 gr ost og du kommer på rundt 400 kcal. Det er nesten 25% av all maten for dagen. Dette klarer ikke jeg i lengden. Den viktigste grunnen opprinnelig for starten av lavkarbo-kosthold for meg var nettopp å slippe å være sulten og slippe å spise små posjoner. Bare jeg kunne komme tilb
Jeg foreslår at du dropper brødskivene. Personlig gjør de ikke noe for metthetsfølelsen min. De er bare vomfyll. Jeg vet ikke hvor mye kalorier det er de skivene, men du kan sikkert bytte ded ut med 1-2 egg. (75kcal per egg, tror jeg?)
Det er forskjell på oss - og hvilke ting som gir god metthetsfølelse korresponderer ikke nødvendigvis med kcal-innhold eller noe annet, tror jeg. Og noen ting trigger bare ønske om å spise mer, uten at det er snakk om sukker eller noe sånt.
(I likhet med Ziltoida får jeg null metthet av brød-erstatninger - og meieriprodukter gjør meg heller ikke mett, men heller gira på å spise mer av dem. Egg og fisk, derimot, gjør meg sånn ekte mett at jeg ikke engang kan spise opp den siste munnfullen av porsjonen når skrotten først har sagt ok ferdig nå!)
Min oppfordring blir da å se bort fra tallene til maten, og heller kjenne godt etter på tingene du spiser - prøv å sile ut hvilken mat som gjør jobben sin - dvs, gjør deg mett - og hvilken mat som ikke gjør det.
Jeg får ikke metthetsfølelse av brød og brøderstatninger jeg heller. Ikke av måltidserstattere heller. Fisk derimot, og egg, kjøtt og ost blir jeg mett av. jeg ville droppet de brødskivene jeg også. Spis en kyllingfilet isteden. Metter mye bedre.
Takk for gode rådene. Tenker en del tilbake på begynnelsen av lavkarbo-kostholdet. Spiste mye egge og bacon, ost og skinkeruller, salater med tunfisk, feta eller annen ost, masse stekt kjøtt, fisk og kylling. Brukte smør og fløte til saus og også litt fløte til kveldskosen med bær (for søtsuget). Spart ikke på fettet og telte ikke kalorier, kun karber. Spiste nesten ikke brød i det hele tatt. Tok riktignok litt div frø til cottage cheese til lunch eller frokost, men tror at jeg gjorde dette først etter noen uker. Spiste når jeg var sulten, uansett klokkeslett og til jeg var passe mett. Kansje best å prøve dette igjen? Har nå kjørt høyere kalori og strengere karber i 2 dager og vekten har gått litt opp begge dagene. Ut å kjøpe bacon nå:)
Jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, og jeg ville nok ha fortsatt lavkarbo-lavkalori-kombinasjonen, men med mer fokus på mettende matvarer. Hurra for egg, kylling, fisk og grønt!
Da jeg begynte på lavkarbo spiste jeg som du beskriver over her, men da veide jeg også mye mer, så jeg behøvde flere kalorier. Jeg har inntrykk av at du ikke har mye å gå ned, så da kan det være litt risky å kjøre på med full LCHF-pakke uten å i det minste gløtte litt på kalorimengden innimellom.
Skal "gløtte" på kaloriene men skal først og fremst holde karbene nede. Om vekten går opp mange dager til ,må nok kaloritelling mer med i bildet igjen. Og du har rett har ikke mange kilo men fordelingen er sånn at de synes veldig. Er bare 156 høy og 10 cm ekstra rundt midjen og også "ryggen" som ikke er smal fra før, vises godt. Enten må jeg få vekk noen kilo eller kjøpe ny garderobe. Sistnevnte innebærer ikke bare økonomisk tap...
Skjønner hordan du har det! Jeg kombinerer selv lavkarbo og lavkalori, og ligger på et daglig inntak på 1300 kcal. Har ikke gjort det lenge nå. Denne omgangen, men de 3 dagene jeg har gjort det har jeg gått ned 5-700gram. Håper ikke det er bare vann da!
Men jeg holder meg mett på det nivået, så lenge jeg er streng på karbene og ikke spiser typiske høykarbo som har blitt erstattet med lavkarboutgaver.
Gikk ned på den måten først 2.7 kg i løpet av 12 dager men så begynte det bare å gå opp...og litt ned igjen. Og jeg var sulten nesten hele tiden. Hva spiser du i løpet av dagen? Kan su legge det ut her for meg, kansje det går for meg også, om ikke streng ketose hjelper. Hvor høy er du og hva veier du?(er ikke mening
Takker på forhånd:)
En enkel måte er å redusere på fett som er så kaloririkt og mindre mettende enn protein. Spise mager fisk som torsk, magert kjøtt som kyllingfilet og fylle på med salat/grønnsaker. Bruke mager ost som synnøve så lett og cottage cheese. Lavkarbo+ lavkalori må nesten bli lavkarbo og lavfett hvis man ikke liker å spise små mengder, da. Man kan jo bytte ut grønnsaker i et måltid med noe fettholdig. Bare aldri ta mye av gangen. Man trenger ikke bruke spiseskjeer med olje, man kan bruke teskje og ta 2 g olje i salaten, 30 g avokado osv. Ett egg, litt ost, litt avokado, 100 g kylling.. Spise til man ikke er sulten mer istedenfor å spise seg mett.
Joda... Nå spiser jeg ikke frokost da, men til "frokost" har jeg tatt en ss tran og to kopper kaffe med tilsammen 40 g kokosmelk og 15 g fløte, tilsammen ca150 kcal.
Til lunch spiste jeg omelett med to egg, en stor sjampinjong, en neve spinat, et par cherrytomater, en stor teskje smørbrød cheddar og 15 g revet ost på toppen. Stekt i 7g setersmør. Dette blir ca 290 kcal.
Hadde og et lite mellommåltid med cottage cheese på ca 100 kcal.
Til middag har jeg spist ca 100 g laks, 40 g brokkoli, 50 g asparges, 40g squash, en ss creme fresh og grønnsaker stekt i 7g smør. Dette blir ca 330 kcal og 10,5 g karbo.
Tilsammen ca 950 kcal og har en del å gå på til kveldsmat som sansynligvis blir cottage cheese med tyrkisk eller russisk joghurt.
:)
Er det ikke fettet som metter da, og som holder deg mett og som tar knekken på det evige suget etter mat? Er sånn for meg hvertfall. Og disse lettproduktene øker jo karboinntaket betraktelig!
Glemte å svare på noe.. Er 163 og veier 61-62 kg ca. Virker som det er på denne vekta at kroppen min trives best, men hodet og øynene er ikke helt enig:p de kg er seige å kvitte seg med!
Fett er vel mer mettende enn proteiner? Hvis jeg spiser torsk/kylling med bare grønnsaker til til middag så vet jeg godt at det ikke går mer enn 1,5-2,5 time før jeg er like sulten igjen. Om jeg slenger på litt fett så holder jeg mye lenger.
Det er så subjektivt og varierende at det er til å gå på veggen av. :p
Eksempelvis, vil nok mange her skrive under på at karbohydrater ikke metter noe særlig, mens for meg er det enkelte karbohydrater som gjør det (havregrøt f eks). Samtidig blir jeg skrubbsulten så fort jeg har hatt i meg en avokado, selv om mange her opplever stor metthetsfølelse av det.
Du må bare prøve deg fram, r.o. Med de rette matvarene skal ikke 1500kcal være noe problem.
Takk Ziltoidia og dere andre. Prøvde i ca en uke med bare streng lavkarbo uten tanke på kaloriene men vekta gikk litt opp hver dag. Etter det har jeg nå passet på både karber og kalorier og den fandens vekta bryr seg ikke! Ligger de fleste dagene på 1400-1500 kcal. Har kuttet ut lavkarbo-brødet som du anbefalte og det minker jo kalorier. Blir mettere av protein og fett. Er lei av å veie og måle. Kommer til å fortsette, har nesten ikke noe valg om jeg ikke ønsker å øke vekta ytterligere. Likevel, det er jo ikke ille dette. Spiser meg mett til middag av god, norsk, næringsrik mat. Er sulten litt på formiddagene med "vilje". Da er jeg opptatt med jobbing og andre ting og sulten er lett å bære....smiler. Har masse å være takknemmelig over, hvorfor lar jeg meg bli påvirket av noen få kilo jeg ønsker andre steder? Når jeg tenker sånn, er dette egentlig likegyldig i en større sammenheng! Likevel...
Veldig frustrerende når man ikke får de resultatene man vil. :klem:
Hvor gammel er du, og hvordan er treningen din lagt opp? Det kan være som du sier at kroppen trives på den vekta du er nå, og da krever det mer å gå ned.
Nei, protein metter mer. Det er ikke alle produkter med lite fett som inneholder mer karbo. Litt fett må hun jo ha til hvert måltid. Men det er lurt å være nøye på mengden fordi fett det er så kaloririkt.
Det er forskjell på folk, da. Det er ikke en absolutt sannhet at protein metter mer for alle. :cool: Jeg blir ALDRI mett om jeg bare spiser kyllingfilet eller karbonadedeig eller skyr eller cottage cheese. Et par medisterkaker, derimot! Holder meg gående i ti-tolv timer, det.
Men poenget er jo ikke å slå fast allmenne "sannheter"; heller at trådstarter sannsynligvis vil ha nytte av å studere sine egne metthetsresponser over tid og finne ut hva som er riktig for akkurat den kroppen.
prøv å spise kun fett og se om du blir mer mett av det enn kun protein. Jeg skrev ikke at hun skulle kutte ut fett, jeg mener det er viktig for å oppnå metthet å ta grønnsaker, litt fett og noe protein.. De medisterkakene du nevner inneholder jo protein og fett! Ikke rart du blir mett da.
Du skrev "protein metter mer". Dermed ville jeg fortelle at min opplevelse, i motsetning til det jeg tolket som din opplevelse, er at fett metter mer. Svaret ditt som sitert ovenfor er jeg ikke uenig i.
Jeg blir skrubbsulten hvis jeg spiser for mye protein, så for meg metter fett absolutt best. Når jeg spiser lavkalori føler jeg meg mest mett og pigg når jeg ligger på rundt 50-60 gram protein, 100-120 gram fett, og mest mulig grønnsaker. Alt tyder jo på at høyfett generelt sett er den beste dietten for vekttap, lavkalori eller ei, men det finnes vel alltid unntak fra disse generelle sannhetene...
Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å komme med absolutte sannheter. Synsing og mening er greit, men å slå fast at "sånn er det" i en tråd hvor det bes om råd angående kosthold burde man være forsiktig med. Som Rin påpeker over så må man finne ut hva som er riktig for hver enkelt kropp. Da er det ofte dumt at man sier at "sånn er det" når det kanskje ikke er sånn for kropp B eller F selv om det er slik for kropp A og X.
Det er flere på forumet som sliter med spiseforstyrrelser, derfor burde man tenke litt før man utbasunerer absolutte sannheter. Jeg synes, jeg opplever, jeg mener er fint å starte med.
Jeg blir hverken mett av protein eller fett. Aldri mett, jeg.:p Men det jeg blir mest lignende mett av er ca like deler av fett, protein og trege karbohydrater.:) Alle må finne ut dette selv.
Det er frusterende. Nå har det likevel løsnet litt. Har vært veldig streng med karber og på bare rundt 1400 kcal. Er 55 år så det er kroppen som ikke vil være så slank. Vi har jo innbygd klokka som passer på ekstra reserve for oss "eldre" da vi skal jo ikke kunne jakte mat like effektivt... synes det går like lett med jakta på rema 1000 som for 10 år siden:)....
Sluttet å røyke også og det gjorde sitt. Ville jo spise hele tiden! Og det tåler ikke denne damen i denne alderen. Vil fremdeles spise mye men er nødt til å tåle sultfølelsen noen timer for å gå ned. Eller godta de kiloene ekstra.
Trener jevnt 2-4 gr /uka med løping/gåing og litt styrke med armene. Burde øke på styrketrening, vet det.
Noen ganger og for noen personer (meg selv inkludert) kan det være nødvendig å kontrollere kalorier i tillegg til karbohydrater! Hurra for at det har løsnet for deg :heia:
Jeg går på lavkarbo og lavkalori, med 1200kcal dagelig, det er ikke noe problem. Fyller på med fett, så proteiner og mye salat. Gratulerer med røykslutt.
Vi må nok akseptere at fysikken forandrer seg med alderen, men man kan selvfølgelig sette seg realistiske mål og jobbe for det allikevel. :)
Jeg regnet ut kcal-behovet ditt ved hvile, og det er på 1285 kcal. Hvis du ligger på 1400 og trener som du gjør skal det gå rette veien, men det tar tid. Legg inn 2-3 dager i uka med relativt tung styrketrening, så får du drahjelp på forbrenninga med større muskelmasse. Styrketrening gir ellers andre helsemessige fordeler som er viktige jo eldre vi blir, blant annet et sterkere skjelett og å forebygge skader og belastninger (gitt at man gjør øvelsene riktig selvsagt).
I følge av diett.no har jeg kaloribehov på 1444 uten noe trening og mellom 1655 og 1865 med mitt normale treningsmønster. Trener normalt 3- 4 ganger/uke. Liker ikke styrketrening men løper gjerne 4-8 km før apparatene på 15-20 min. Vektnedgangen har løsnet nå og jeg går ned 0.5 kg /uka (3.5 kg siden 22.04) og det er bra med den vekta jeg har. Par kilo til og jeg er fornøyd. Lavkarbo er en livstil for meg. Likevel må jeg huske på at jeg kan ikke spise like mye som før lenger. Synes det er bra at jeg har fått kontroll snart på de kiloene som kom etter røykeslutten. Stolt av begge deler! (smiler stort).
Blir du mer mett med en sånn fordeling enn med mer protein og mindre fett? Jeg inntar 1500 kcal men det er mye protein og en del mindre fett til å kalles ketolyse.
Jeg trur egentlig hemmeligheten til å holde seg mett er balansert kosthold, ikke hvorvidt man har mer av det eller mer av ditt. Jeg spiser MYE salat, salat og grønt er fritt vilt for meg. I det siste har jeg begynt med mer proteiner, siden jeg skal prøve å få litt muskler. Da jeg spiste enten nesten bare fett (ketolyse) eller bare proteiner (psmf), å glemte litt grønnsaker og sånt, så var jeg sulten og ekkel hele tiden. Så jeg satser på balansert :)
Jeg må spise lavkalori i tilegg til et lavkarbo kosthold rundt 5 karbs pr dag. Ligger på rundt 1100 kalorier pr dag, og er sjeldent sulten. I starten var det mye sult da jeg startet å telle kalorier i tilegg, men når det er det som må til var det ikke annet å gjøre. Stolt av 30 tapte kg siden februar i år:D må vell finne det som passer seg selv!
5g er alt for lite! På ketolyse skal du ha 15-20g pr dag. Fra grønnsaker. Kroppen din er i sparemodus, det er ikke kaloritelling som trengs, men en bedre næringsfordeling.
For lite for å kalle det ketolyse kanskje, men 5g karbo går fint an å leve på det. Om det virker for henne og hun har det bra med det er det vel ikke for lite.
Takk:-) ja, jeg har hørt at det er lite, men kroppen vil ikke være i ketose ved høyere inntak:( bryr med ikke om sticken er mørk eller lys, men rundt 10 karbs vil den være hvit. Vet ikke om dette er noe som er forskjellig fra person til person. Kan si jeg startet med lavkarbo da lege sa at insulinnivået mitt var over dobbelt så høyt som normalt, og at kroppen min ikke responderer godt på karbohydrater..? Han mente dette kunne pågått siden barnetiden. Tenker at kroppen ikke vil være i sparemodus i og med at jeg går ned 0,5 kg i uka. Den store nedgangen kom jo raskt, men siden da har jeg stabilt gått ned. Går heller ikke rundt sulten, men øker inntaket mye om jeg trener. Nå er det bare å holde vekten nede som er utfordringen:)
Så lenge du går ned i vekt og har det bra, spiser du perfekt for din kropp og trenger ikke bekymre deg, eller hva? Glad på dine vegne at du har funnet ut hva som funker for din kropp.
Det at sticken blir hvit trenger ikke å skyldes at du ikke er i ketose, men at du rett og slett ikke har noe særlig overskuddsketoner i urinen. Jeg vet jeg er i ketose for det kjenner jeg på kroppen, men har ingen utslag på sticks.
Det som er viktig er ikke hva sticken viser, men hva kropp og hode forteller deg. Har du det bra? Har du energi og føles kropp og sjel ok, så fortsett bare med det som virker for deg, men ikke fortvil om du en dag spiser 20 g kh og sticksen slår ut negativt, mest sannsynlig er du i ketose allikevel.
Helt enig med Lillemy her. IKKE se på den stixen! Den stresser deg og forteller KUN om du har overskuddsketoner. Fy flate den stixen skulle vært på resept og kun til folk som kan få ketoacidiose (høyt blodsukker og ketose, livsfarlig for diabetikere)og ikke til kostindusert ketose.
Jeg får ikke utslag på 10g karbo heller, kan oppleve å ikke få utslag om jeg bare spiser koteletter og smør også.
Jeg holder meg til rundt 15-30g karbo om dagen og først og fremst fra grønnsaker. Mest fordi jeg har kontroll på det kostholdet og jeg får da i meg nok grønnsaker.
På 10g karbo får en i seg MYE mindre vitaminer og mineraler fra grønnsaker enn ved 20g karbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.