SineK sa for siden:
:D
Hehe, artig spm herfra... Prøver lære meg å like avokado! Jeg elsker det når jeg lager guacemole!! ;)
Men sånn ellers syns jeg ikke det er så godt.. Noen tips om hva som kan være godt sammen med det?
SineK sa for siden:
:D
Hehe, artig spm herfra... Prøver lære meg å like avokado! Jeg elsker det når jeg lager guacemole!! ;)
Men sånn ellers syns jeg ikke det er så godt.. Noen tips om hva som kan være godt sammen med det?
Moogie sa for siden:
Har du prøvd den i salaten? I bakverk? Hva med sjokolademousse av avokado? Det er virkelig godt!
Kitt sa for siden:
Reker/rekeost! Namnam! :sikle:
Yonah sa for siden:
Sjokoladepudding av avokado er veldig godt.
Det viktigste er å ikke smake på for hard avokado, den smaker tre. Jeg vente meg til den for noen år siden.
Jeg elsker avokado i skiver oppå knekkebrød med philadelfiaost, med salt og pepper på.
S&U sa for siden:
Oppskrift?
Yonah sa for siden:
Sjokolademousse/pudding?
1 avokado, 2-3ss kakao, feks 2-4ts sukrin eller søtt etter smak(jeg bruker 2små ts tagatesse), en splæsj sitron, en klype salt(får frem sjokoladesmaken), gjerne litt vaniljepulver el.l. Kjør til en glatt masse med stavmikser og sett kjølig en stund før servering. Denne er mektig, så en stor avokado er nok som dessert til to personer.
bærrgen sa for siden:
Salat med kylling og avokado er kjempegodt :D
Moogie sa for siden:
Jeg bruker egg i sjokolademoussen også lager jeg vaniljesaus til så blir det synsikt godt!
1 moden avocado
3 ss kakao
2 egg
2 ss kokosolje
søtning etter smak (jeg bruker sukrin og tagatose i sausen og flytende stevia og natrin i moussen)
ca 2 dl kremfløte
ca 30 g meieresmør
vaniljestang eller essens
Lager først sausen, gjerne dagen før jeg lager moussen. Bland fløte og 2 eggeplommer sammen med søtning og vanilje. (smak frem hva de liker) Varm opp under omrøring nesten til kokepunktet, det skal så vidt nå det, men ikke koke. Ta av platen og ha kjøleskapkaldt smør i terninger i sausen og rør godt til alt er smeltet. Sett sausen til avkjølling.
Pisk de 2 eggehvitene, gjerne til de er helt stive. Mos avocadoen med stavmikseren til den er helt myk og luftig. Bland eggehvitene og avokadoen sammen med søtning og kakao og smeltet kokosolje. Jeg bruker stavmikser til blanding også. Sett det i kjøleskapet. Spis sammen med sausen avkjølt. Dette smaker faktisk enda bedre dagen etter. Rør godt i moussen før den ev. servers dagen etter.
Jeg er jo superglad i avocado så jeg bruker ikke så mye søtning. Da blir det jo en perfekt frokost :) Avokado med ekstra kokosolje oppi, sammen med fløte, egg og smør? Ikke verst forkost, eller hva? :D Man trenger bare litt av en slik mousse og saus for å bli met. Det blir vell rundt om 3-4 porsjoner av denne oppskrifta. Jeg lager som oftest dobbelt og da er det nok til hele familien min på 6.
Annala sa for siden:
Oppskriften over hørtes heelt fantastisk ut :)
Jeg bruker avokado i salat, med kylling eller reker/krepsehaler. Eller smører på knekkebrød/brødskive, og har på som oftest reker/kreps. Hvis jeg bruker reker i lake heller jeg av laken og blander deretter med litt olje, pepper og gressløk. Så lar jeg det stå litt før jeg bruker den.
Avokadoen skal være litt myk når den er moden, klem forsiktig på den ;)
Cyan sa for siden:
Avokadomuffins er fantastisk gode! Spesielt med smør og rørte jordbær på :sikle:
Lillemy71 sa for siden:
Det finnes oppskrift på sjokoladeavokadokake også, som jeg selvfølgelig ikke klarer å finne igjen nå. Men saftig og god det er den :D
Moogie sa for siden:
De er faktisk kjempe gode! Jeg bakte dem som rundstykker for røra mi blei jo så pass tykk at det gikk fint an å legge fine små rundstykker på bakepapir. Jeg brukte nok bare litt mandelmel og litt kokosmel, så det er nok kokosmel som gjorde røra så tykk.
Jeg kan tenke meg at om man bruker oppskrifta over og bare tilsetter 3-4 ss kakao og søtning etter smak og steike i en liten rund form blir det en supergod sjokoladekake! Så kan man lage sjokoladekrem eller eggekrem til å ha på toppen eller skjere kaka i to og ha i mellom lagene? Nam! Dette kan bli veldig godt! Lurer på om jeg skal prøve det idag?
Moogie sa for siden:
Den salaten høre jo kjempe godt ut! Må prøve den ut en dag.
Og ja, avocado skal ikke være hard som stein, men passelig myk. Men den skal jo ikke være for myk. Myk som en tomat kanskje? Og den skal være grønn inne, ikke brun.
Lillemy71 sa for siden:
Tror det var denne kaka jeg fikk smake, honning var byttet ut med sukrin/stevia tror jeg. Var nydelig.
Ellers ser jo denne god ut også for de som ikke er på veldig streng lavkarbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.