< Tilbake til oversikten

Allergisk mot egg /fjærkre?

nednoenkg sa for siden:

Heiann. Har aldri vært allergisk mot noe og aldri hatt noen sykdommer. Inntil for 1 års siden.
Da begynte jeg og hoste masse i flere mnd. Etter hvert fant legen ut at jeg kanskje hadde fått astma.

Så ble jeg henvist til lunge lege. Der ble det påvist astma og begynte på medisiner. Hver 2 mnd er jeg tilbake for å sjekke om det har blitt bedre.

Nå har det gått 3 skift av medisiner og ingenting hjelper. Fikk en ny nå en som heter inuxair. Men begynte med den for under en uke siden så vet ikke om den hjelper enda. Har tatt prikk test allergi. Og jeg tror også at jeg har tatt blodprøve test. Men er ikke sikker.
Fikk skikkelig problemer i helgen dro på legevakten og fikk allergi piller som jeg skal ta. For de mente selvom jeg har tatt den prikk testen så kan det være noe annet jeg reagerer på. Og da begynte jeg og gå gjennom matvarer osv jeg har spist i helgen og da tenkte jeg egg og fjærkre med engang. Selvom jeg spiste masse annet også.

Er det noen som vet hvor man år sjekket om man er allergisk(intollerant ) mot egg og fjærkre??

Hvis det viser seg at det er egg jeg reagerer på så er jo det veldig kjedelig.. Men er ikke verdens undergang da jeg ikke er så glad i det.

smgj sa for siden:

Dersom du får tatt en prikktest vil ofte egg være inkludert så i første omgang ville jeg ha sjekket med legen om du allerede var testet for egg ...

Kitt sa for siden:

Egg er vel en av de vanligste allergiene hos barn, ikke så vanlig hos voksne egentlig!
Du har nok helt sikkert tatt blodprøver om du har tattprikktest. Da ville du fått beskjed om du slo ut på noen allergener. du kan bare ringe legen din å høre hva prøvene viste. Er de mot formodning ikke tatt, bør du nok få det gjort!

Men hjalp allergitablettene? Og hvordan slår ubehaget ut?

En venn av oss slet med hoste og dårlig pust og fikk astmamedisiner, ble ikke bedre. Langt om lenge ble det konstantert stille lungebetennelse og etter en heftig antibiotikakur ble han helt fin og kunne kaste astmamedisinene!

Jeg går ut i fra at det er tatt røntgen av lungene dine også!

nednoenkg sa for siden:

Prikk testen er jeg usikker på hva jeg ble sjekket .Men vet ihvertfall katt,hund,bjørk osv.
Ringte legen angående blodprøvene og der hadde jeg ikke blitt testet for egg.
Skal på rønkenpå fredag faktisk=)

TrillTrall sa for siden:

Om du dropper egg og kylling et par uker så finner du vel ut om det er det du reagerer på.

Kitt sa for siden:

Nei, du blir ikke testet for egg direkte med blodprøvene, men om du reagerer på egg ville nok en av allergen- testene slått ut.

Lurer fortsatt på hvordan ubehaget arter seg, jeg, når du skriver at du måtte på legevakten fordi du fikk skikkelig problemer. Hva slags problemer? Med pusten? Hva sa/gjorde de på legevakten? Hjalp allergimedisinene?

nednoenkg sa for siden:

Hoster masse og har skikkelig vondt i halsen. FÅr noen ganger tung pust osv. Når jeg dro til legevakten var det pga jeg hosta så mye at jeg slei med og puste normalt.
Fikk sånn "oksygen maske" med noe greier og de allergi medisinene.
Hoster fortsatt men er vel bitte litt bedre..

Kitt sa for siden:

Jeg syns vel at dette ikke høres ut verken som astma eller allergi, jeg da. Bor med 4 astmatikere hvor av en også har kols, så har vært borte i litt av hvert de siste 20 årene.:p

Håper legene finner ut av det så du kan få god hjelp etter hvert!:)

Carisma sa for siden:

Jeg syns heller ikke dette høres ut som astma :nei:
Du kan ikke ha dratt noe ned lungene?
Vond hals, kan det være reflux? Jeg har hatt endel lungetrøbbel, det viste seg å være fra lekkasje fra spiserøret/magesekken som ga infeksjon.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.