< Tilbake til oversikten

CC-lapper

#1

maeve sa for siden:

Har lest litt svenske blogger i det siste, og der er det mye snakk om "kasoplätter" eller cottage cheese lapper. Testet nå i kveld, og nam! Jeg spiste de med smør og pålegg, men kan også spises med f.eks krem og bær (kanskje med litt kanel/kardemomme i røra?)

Oppskriften er latterlig enkel:

1 egg
125 gr CC
0,75 ss fiberhusk

Mikses sammen (jeg brukte en sånn liten mikseboks som følgte med stavmikseren min), og steik små lapper i masse smør, middels varme. Jeg flatet de ut med steikespaden, gikk veldig greit:)


#2

Yonah sa for siden:

Ja, de er knallgode og så utrolig enkle å lage! Jeg lager de til frokost noen ganger.


#3

Tiki sa for siden:

Lagde dette for første gang i dag. Det var supergodt.


#4

Dilly sa for siden:

mmmm... høres godt ut :)


#5

index sa for siden:

Prøvde disse i går og de var overraskende gode. Overraskende siden jeg egentlig ikke liker Cottage Cheese....


#6

maeve sa for siden:

Har dilla!
Spiste i dag med smør og mandelsmør, NAM!


#7

Spinnerette sa for siden:

Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør :(
Men de smakte fryktelig godt! :) Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på :)


#8

maeve sa for siden:

Prøv å skru ned tempen litt og steike de litt lengre kanskje?


#9

Spinnerette sa for siden:

Hadde plata på først 3/6, så 2/6, så tenker jeg kun bruker 2 neste gang, og håpe på at det hjelper :)


#10

Tiki sa for siden:

Mine også satte seg litt fast, men var veldig gode. Jeg hadde mulig litt mye fiberhusk i, så jeg spredde med litt soyamelk. Hadde smør og syltetøy på. :)


#11

Jean1986 sa for siden:

Disse var gode:) Spiste til frokost i dag med sukkerfri blåbærsyltetøy på:)


#12

Dolsi sa for siden:

laget cc-lapper til frokost i dag. Kjørte røra i blender slik at det ikke vistes at den var laget på cc. ( slik at jeg skjulte cc fra min sønn).
Måtte steke de på ganske lav temperatur slik at de ikke satte seg fast i panna og jeg lot de steke seg pent brune.
De ble jo kjempegode og til og med godkjent av junior :)


#13

jannesnuppa sa for siden:

Jeg laget også disse i går, og de var super gode :) nam nam


#14

S&amp;U sa for siden:

Jeg fikk ikke til, jeg... :(
De bare brant seg fast. Tror jeg prøvde alle varmene på plata, men hvis de ikke brant seg, så var steike varmtnok til å de klarte å stekes..
Dvs etter 4-5 min på en sideuten at det skjedde mer enn at cc melta litt ga jeg opp.

Sambo prøvde også, med samme resultat som meg.

Noen som har noen ide om hva jeg gjorde feil?
Fulgte oppskrifta, men dobla den. Brukte svensk cc (merke keso)


#15

maeve sa for siden:

Hmm nei si det.. Jeg har dobla oppskrifta uten at det har noe å si. Steker i masse smør, lar de steke et par min før jeg snur dem. Steker på temp 6 (på en skala fra 1-9)


#16

S&amp;U sa for siden:

Merkelig. Vi prøvde alt farlige smør til så mye smør at jeg tror det heller kokte i det, enn stekte. Får prøve en gang til når jeg kommer hjem til vår gode stekepanne og ikke mammas utbrukte.


#17

Yonah sa for siden:

Stekepanna har alt å si, jeg får de kun til i en panne med belegg jeg har(fra ica eller noe sånt). Det går helt fint an å doble mengden egg, for eksempel 2 egg, 125g cottage cheese, 1ss fiberhusk, det blir ei tjukk røre lell. Og den stekes lettere. Eller halver mengden ost og fiberhusk om det passer deg bedre, kan jo bruke litt cottage cheese oppå lappene som pålegg også.


#18

Festina lente sa for siden:

Krise!! :eek:CC og egg kommet i blenderen. Men mangler fiberhusk. Hva kan brukes som erstatning??


#19

Yonah sa for siden:

Vet ikke hva du har, men du kan prøve med kokosmel, johannesbrødkjernemel, linfrø( men da må det få svelle ei god stund, men linfrø sveller altså), du kan sikkert steke de som tynne pannekaker også.


#20

Festina lente sa for siden:

Takk for svar, Imse!
Jeg hadde ikke tid til å vente på svar (suuuuulten:o), så jeg fant noe gammel bakemiks fra Ketolysekuren og prøvde med den. Funket ganske greit. JBKM tenkte jeg ikke på en gang - skal huske det neste gang:)

Måtte bruke en del smør til stekinga, så neste gang skal jeg forsøke å planlegge litt slik at de kan få "renne av seg" på et tørkepapir. Nå spiste jeg dem omtrent rett fra stekepanna! :D


#21

Dilly sa for siden:

Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg hører at folk er sultne. Jeg er aldri det lenger jeg, men akkurat disse lappene kunne jeg godt prøve en dag.¨ Ellers så må jeg bare prøve å finne på noe som frister nok til at jeg gidder å spise, luksusproblem altså.


#22

maeve sa for siden:

Lager disse nesten hver dag nå, en veldig grei og lett å variere frokost!
Trikset er å ha steikepanna klar for steiking når røra er klar, slik at den slipper å stå for lenge. Da blir det fort vanskelig å få laget lapper for røra blir for tjukk. Lager derfor også bare enkel røre:)

Hadde litt vaniljeekstrakt i røra her en dag, spiste de som vafler med rømme og litt sukkerfritt syltetøy. Nomnom:) Mulig de kan steikes i vaffeljern??

Lagde de også som fleskepannekaker her en dag, fungerte også bra. Hadde oppi to egg slik at røra ble litt tynnere, og hellte det oppi ei steijepsnne med ferdigstekt bacon.


#23

Yrla sa for siden:

Brukte du et lite, mellomstort eller stort egg? Om det ikke går i panne så går det bedre i ovnen på glatt bakepapir sikkert?


#24

Yonah sa for siden:

Bør være et stort. Vil si det er mere vellykket med to små egg.


#25

Yrla sa for siden:

Takk, da prøver jeg det.


#26

pådetfjerde sa for siden:

Kjempegode! Jeg hadde massssse smør i panna, gikk bare godt å steke.


#27

Pearl sa for siden:

Må prøves.


#28

St. Cecilie sa for siden:

Åååh, disse lager jeg nå - veldig spent! :D


#29

senka sa for siden:

De er farlig gode :D
Takk for oppskriften :):)


#30

maeve sa for siden:

I dag testet jeg å steike dem i steikeovnen, og hvorfor i alle dager har jeg ikke tenkt på det før!! Såååå enkelt og greit! Kladdet dem bare ut på bakepapir og flatet dem ut med en slikkepott som jeg dyppet i vann.
200 grader i et kvarters tid, og ferdig!
De blåser seg litt opp i ovnen men synker raskt sammen igjen.


#31

Yonah sa for siden:

Ja, de er gode stekt i ovnen også!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.