< Tilbake til oversikten

Hva kan man bytte brunt sukker med?

Modern sa for siden:

I D2 på fredag fikk jeg endelig se oppskrift på Kafé Bacchus' fantastiske Kahluakake. Kaken er nå testet ut i vanlig høykarboformat, men det må da gå an å få den over i en lavkarbovariant, eller?

Problemet er hva i alle dager jeg skal bytte ut brunt sukker med. Det er brunt sukker i bunnen (som er en marengsbunn med ca 30 g brunt sukker per eggehvite). I tillegg er det brunt sukker i kremfyllet (like mengder brunt sukker, smør og kremost, samt nesten dobbel mengde kremfløte).

Noen forslag?

nellie sa for siden:

Sukrin gold:)

Modern sa for siden:

Det har jeg aldri hørt om. Hvor får man tak i det? Helsekost? Eller må man bestille? Og bruker man lik mengde søtning?

Jammo sa for siden:

Sukrin gold :) Anbefales :D Kjempegod! Jeg fikk tak i det på Sunnkost :)

Lich sa for siden:

Jeg har prøvd Sukrin gold og synes ikke det smaker noen ting.Ser pent ut og lukter godt,men ingen smak,så rart.

Supera sa for siden:

Kahlua har masse, masse sukker i seg... Skal det mye Kahlua i kaka? Eventuelt kan du lage egen sukkerfri kaffelikør.

nellie sa for siden:

Synes sukrin gold er innmari godt, jeg.:) Spesielt når den smelter.

Jammo sa for siden:

Mmm. :) Men har ikke smakt den smeltet enda :) Smaker vel som karamell?

Modern sa for siden:

Det er snakk om 4cl - ca 40 g Kahlua. I underkant av halvparten er karbohydrater, så da tilsvarer det i underkant av 20 karbohydrater. Kremfløten tilfører også rundt 20 karbohydrater. Det betyr at kaken dessverre ikke går i null hva angår karbohydrater, men jeg tenker at det uansett er akseptabelt.

Eventuelt kan man jo, som du påpeker, lage sukkerfri kaffelikør. I oppskriften er alternativet å bruke sterk espresso, så det går visst det også.

Moogie sa for siden:

Finnes det noe brunn sukker alternativ på iHerb? Har akkurat tentk å sende inn en bestilling i nærmeste dagene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.