Jeg har lett masse rundt i forumet, og det står mye om røkelaks, men ikke mye om det i forhold til ketolyse. Det står heller ingenting i ketolyseboka. Kan jeg bruke røkelaks i f.eks en fritatta og fremdeles skryte på meg ketolyse?
Og det samme med vårløk. Ikke et pip i ketolyseboka om vårløk enda det er så godt i både fritatta og omeletter osv. Jeg kan bruke det, håper jeg?
Jeg er helt amatør, og skal begynne på ketolyse når jeg bare får handlet inn litt av det jeg trenger :)
Tusen takk! :) Da ble jeg ganske så lettet. Fritatta av egg, creme fraiche (eller CC om du foretrekker), litt vann og med vårløk og røkelaks på toppen under et lag med revet ost.... Det er festfrokost det :D
Gjør sport i å alltid sjekke varedeklarasjonen! En fin fingerregel kan være å ikke kjøpe en matvare med mer enn 5 gram karbohydrater når du er på ketogent kosthold. Det meste av kjøttmat (inkludert fisk og fugl) som ikke er farsemat er stort sett safe.
Er det ingen varedeklarasjon (som f.eks. ofte på grønnsaker), sjekk på matvaretabellen.no. :) Med det sagt kan du spise alle typer løk, og stort sett alt av andre grønnsaker som vokser over jorden. (Men i tillegg også som nevnt løk, sellerirot og et par andre rotgrønnsaker jeg ikke kommer på i farta).
Tusen takk for tipset, Photobscura! Det var jo genialt :) Men gir vel kanskje mer en pekepinn enn "harde fakta"? Det ble jo nevnt her inne bl.a at røykelaks inneholder sukker. Det vil jo automatisk gi produktet noe karber? I lista står røykelaks oppført med 0 karb, men med sukker i blandinga må det nødvendigvis gi noe?
Men ja: Et godt tips er å lese varedeklarasjoner. Jeg må jo det uansett i og med at jeg må ha glutenfri og gjærfri kost, så jeg har svart belte i varedeklarasjoner. Nå har jeg bare enda en ting å se etter ;)
Ja da er det jo ikke så mye å mase med :) Under 1 skal jeg akseptere hehehe.
Jeg er bare litt opptatt av å få dette skikkelig "på stell" i og med at hvis man skal gå på denne kuren, så må det gjøres helhjertet, og da mener jeg at jeg bør få mest mulig fakta på bordet først :)
Jeg leser boka, og matvaretabellen.no var jo bare super duper genial :)
Stemmer. Både i røykelaks og f.eks. bacon kan produsentene finne på å putte litt druesukker e.l. i for konserverende effekt, man sjelden så mye at det må merkes. Alt under 1 gram trenger ikke å deklareres. Så selv om det er en liten uting av prinsipp, så utgjør det egentlig liten om noen forskjell for noen å spise det. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.