< Tilbake til oversikten

Bedre helse uten melkeprodukter?

Yrla sa for siden:

Leser om mennesker som har blitt friske fra autisme og AdHD ved å kutte ut melkeprodukter (men også sukker og gluten). Er det noen av dere som har kuttet ut melkeprodukter og merket bedre helse uten først å ha fått påvist manglende evne til å fordøye det? Det er så godt at jeg vil ikke kutte det ut om det ikke gir noen fordeler. Gir det fordeler for alle å kutte det ut?

Mange sier melk er for kalvebarn, ikke mennesker. Da er det jo ikke bedre med geit. Noen som kan lage kokosmelkost, eller?:)

Nordmørsloppa sa for siden:

Jeg har Aspergers ( innen autismespekteret), og fungerer bedre uten melkeprodukter. Det er en slags "brain fog" som er borte :)
Ellers er jeg også så og si helt kvitt psoriasis, tørr hud og tørre negler.
Vet ikke helt om det kun er melkeproduktene som var det eneste problemet, da jeg også holder meg unna visse typer E-stoffer og konserveringsmiddel. Kan vel si jeg spiser GFCF( glutenfri/caseinfri) , pluss implementer av Feingold Dietten( hole seg unna visse tilsetningsstoffer)

kamp sa for siden:

Jeg har det også mye bedre uten melkeprodukter til tross for negative peptidprøve.

shailene sa for siden:

Har før gått rundt et år uten melkeprodukter, merka null forskjell på helsa eller kroppen hverken når jeg kutta det ut eller når jeg begynte å spise det igjen.

smgj sa for siden:

Jeg tåler noe melk, men blir det for mye spretter kviser fram og jeg får diarre. Ost og smør går greit.

Nordmørsloppa sa for siden:

Jeg hadde også negativ peptidprøve, så ingen proteinintoleranse :) Men fungerer bedre uten melk likevel

fiffi sa for siden:

Jeg har ikke tatt noen prøver, men har fått radikale forbedringer ved å kutte helt ut melkeprodukter og gluten. De siste 4-5 kiloene som var så vanskelige, gled av også. Klar i hodet og det kjennes som jeg har fått et nytt liv :) Har også begynt å trappe ned hypothyreose-medisiner da prøvene viste for høye verdier, spennende å se hvor det ender..

senka sa for siden:

Det er akkurat et år siden at jeg sluttet med melkeprodukter.
Jeg tåler dem bra det var bare pga da vekta sto stille i mange måneder,
bestemte jeg meg for å kutte dem.
Kjenner ingen forskjell angående helsa, men uansett fotsetter Uten melkeprodukter .

Newstart sa for siden:

Melk er gift. Usj....
For meg så ble livet mitt helt annet når jeg kuttet ut melk. Eksem forsvant. Store kviser/kuler forsvant. Jeg går ikke ned ved inntak av melkeprodukter. Ikke hodepine lengre, og allergiene mine er betydelig mindre. Jeg hadde jo pust som en 80 åring og allergisk som få. Nå bruker jeg ikke astma medisiner og mye mindre allergi. Så jo jeg syns melk er gift. Er bare så dumt at det er så sabla godt....:(

FriskogGlad sa for siden:

Jeg prøvde et halvt år uten melkeprodukter. Syntes ikke det hjalp mot noe som helst, nå bruker jeg mye melkeprodukter, spesielt syrnede, og synes det hjelper mot allergi og mageproblemer. Uten melk tåler jeg nesten ingen frukt i grønnsaker.

Yrla sa for siden:

Og grunnen til det er??

Kanutten sa for siden:

Man blir ikke "frisk" av asperger, lavkarbo kan redusere symptomene, men man blir ikke "frisk". Asperger er ikke en sykdom, men en tilstand...

Steven Spielberg har asperger. Jeg håper han fortsetter å drikke mye melk slik at han fortsetter å lage mange gode filmer. :ja:

Nei, grunnen vet jeg ikke helt, men når jeg kuttet ut melk hadde jeg nesten alltid mageproblemer selv om jeg tok store mengder probiotika. Nå tar jeg probiotika i pilleform sammen med enten Biola eller Cultura hver dag, og da tåler magen min litt mer av det jeg ikke tåler så bra, som nøtter og alle grønnsaker og frukt i rå tilstand. Tror kanskje melken også smører tarmene litt innvendig, så de ikke blir så sensitive mot det som irriterer dem ellers.

Ziltoidia sa for siden:

Jeg kuttet ut melk fra september til desember i fjor, og i en periode fra januar til utpå våren. Det gjorde lite til ingen forskjell for meg, og bare snevret inn det jeg kunne spise til at det ble ganske kjedelig. Joda, gryter med tomat er godt, men det er enda bedre med en dæsj fløte, rømme eller crème fraîche. :D

Kan selvfølgelig godt forstå at noen får enklere liv ved å kutte melkeprodukter av ymse årsaker.

Men ærlig talt... "frisk" fra ADHD og autisme ved å kutte melkeprodukter. Det er noe av det teiteste jeg har hørt. :p

Det var mot ADHD jeg kuttet ut melk og gluten, men konkluderte med at det var karbohydratene som var problemet, så tror jeg vil råde de fleste til å prøve lavkarbo først. Mye enklere. Hvis man skal være helt melk og glutenfri må man ta utrolig mye hensyn, lavkarbo går som en drøm i forhold.

Yrla sa for siden:

Interessant. Jeg kuttet ut tomat jeg og fant ut at magesmertene forsvant av den grunn. Mange er intolerante for tomat. Husker nå også at jeg fikk vondt i magen når jeg tidligere var dilla på torsk sammen med kokt hermetisk tomat. Jeg tenkte ikke at tomat som er sunt kunne være årsaken til magepinen før jeg drømte at jeg ikke tålte den. (Jeg fikk i drømmen se at store tomater ikke ble fordøyd.)

kamp sa for siden:

Da burde du sette deg inn i protein intoleranse og hva melkeproteiner kan omdannes til i kroppen hos enkelte barn. Kasein gjøres om til opiode peptider som ligner på morfin så mange går omtrent i en konstant "rus" av melk og gluten. Det er derfor mange med autisme er veldig særspiste og spiser ofte bare produkter som inneholder melk og gluten fordi de er "avheniggige" av det.

Men det er ingen mirakel kur, ca en tredje del har veldig god effekt, en tredjedel litt effekt og siste gruppen lite effekt. Men det er definitivt verdt et forsøk.

Ziltoidia sa for siden:

Skal ærlig innrømme at jeg ikke vet allverdens om hva slags fanteri melkeproteiner (og gluten for den del) kan finne på. Men jeg vet en ting eller to om ADHD og autisme, og det var frisk-delen jeg hang meg oppi.
Å ta visse grep i livet (det være seg kosthold eller andre områder) for å gjøre en tilstand lettere å leve med kan jeg som sagt godt forstå.

Yrla sa for siden:

Sønnen min klagde tidligere, nesten daglig, over vondt i magen. Vi sluttet å fore han med melkeprodukter og smertene hans forsvant.

TrillTrall sa for siden:

Sånn var det med guttungen min også da han var liten. Yoghurt gikk fint, men melk ga ham magesmerter, luft i magen, illeluktende og løs avføring... Sluttet med melk og han ble helt fin. Selv nå i en alder av 15 år liker han ikke melk.

Teorien går jo ut på at det er melk og gluten som er årsak til ADHD, autisme og diverse psykiske sykdommer, så da blir man i teorien frisk om man kutter ut dette. Som sagt har jeg forsøkt total melk- og glutenfri diett i nesten et halvt år. Holdt meg unna selv sporstoffer av det. Dietten funket ikke på meg, men jeg merket at jeg ble bedre av å spise mer proteiner (for å sikre å få i meg nok aminosyrer), og mindre karbohydrater (som gir meg ekstreme, og skumle humørsvingninger), derfor er jeg på lavkarbo i dag :)
Likevel skader det neppe å teste ut dietten om man har en diagnose, men mye enklere å starte med å kutte ut kunstige tilsetningstoffer og begrense karboinntaket. Tror jeg hadde vært et mye tryggere og lykkeligere barn hvis jeg hadde gått på (en mild form for) lavkarbo. Da hadde jeg kanskje sluppet å ha ADHD, depresjoner og sosialangst nå i voksen alder.

nellie sa for siden:

Hvilken teori er det som påstår at melk og gluten er ÅRSAK? Det finnes maaaaaaange teorier på det, tydeligvis. Min kjære er vokst opp uten begge deler, men jaggu har han ADHD. Hvordan har det seg da, siden melk og gluten må til?

Melk og gluten KAN forverre, ja. For mange. Men årsak er det ikke.

Cyan sa for siden:

Jeg vet ganske mye om autisme, og det er så vidt jeg har fått med meg ingen teorier der ute som anser at det kan være noe i kostholdet som skal være ÅRSAK til autisme. Men at noen (med og uten diagnoser) får lindring av symptomer ved melke- og kaseinfri diett er jo ikke akkurat noen hemmelighet eller bombe. Men melk og gluten er IKKE årsak til autisme, og man kan heller ikke spise seg frisk fra det.

Ikke i følge skolemedisinen nei, men det finnes alternative behandlere som har teorier om dette. Her er eksempel på foreldre som hevder barna deres har blitt friske på gluten og kaseinfri diett.

ipad.dagbladet.no/2012/05/01/tema/foreldre/klikk/mat/helse/21395453/

www.neurozym.com/default.asp?gruppe=301

Her kan du lese mer om det. Dette er selvsagt ikke vitenskap, det er alternativ behandling, men det er en teori. Jeg har testet den ut, og på meg funket det ikke.

Cyan sa for siden:

Ser fortsatt ingen teorier om at melk og gluten er ÅRSAKEN til autisme, bare at det kan forverre symptomene. Det er en stor forskjell der. Det er jo heller ikke noe nytt eller banebrytende at autister i større grad har matvareintoleranser og kan ha nytte av melk og glutenfri kost, det har man mange eksempler på.

Det er også forskjell på å bli frisk vs mer fungerende/symptomfri. Min autistiske sønn har vist bemerkelsesverdig fremgang og har blitt mye mer velfungerende etter spesialpedagogisk hjelp, tidlig intervensjon og trening, men han er ikke "friskere" av den grunn. Det krever nitidig oppfølging, og vi kan merke litt tilbakefall i perioder hvor han er lenge uten den spesielt tilrettelagte spes.ped. treningen han får (f.eks. ferier).

Ziltoidia sa for siden:

Når det er, som du sier, ikke vitenskap, så har det overhodet ingen tyngde å kalle det 'en teori'. En teori i denne sammenhengen er jo ikke noe annet enn anekdotiske beretninger fra foreldre. En teori, i vitenskapelig forstand, er ikke det samme som 'hm... noen tror dette da'. Personlige erfaringer er ikke irrelevante, men de må settes i en større sammenheng, isolert fra foreldres mulige forutinntattheter og andre forstyrrende variabler, for at det skal kunne utgjøre en teori.

Kanutten sa for siden:

Så snart jeg ser ordet "bestill" blir jeg skeptisk. Og ordet øverst til høyre på linken din er nettopp "bestill".

Vibeke-67 sa for siden:

Tja, skjønner jo skepsisen, men nå er det jo veldig mange bra foretak som også driver kommersielt, her f eks: www.fedon.no/no/Dr_Fedon_A_Lindberg/

her er det en nettbutikk hvor du kan bestille produkter. Men det er nå en avsporing.
Ellers er det fascinerende at man kan lese at ADHD og autisme stammer fra gluten og melk utfra å lese denne artikkelen som er lenket til over her. Synes de var tydelige på at noen kan få det bedre, ikke at det er årsaksgivene? Det er viktig å lese kildene sine litt nøye, samtidig med at man har med seg en god porsjon kildekritikk.

Nå har jeg ikke påstått at gluten og kasein er årsaken til autisme og adhd, det jeg sa er at det finnes alternative behandlere som mener dette. Jeg er medlem i proteinintoleranseforeningen, så jeg kan mye om dette, men etter å ha testet det og ikke fått ønsket resultat på meg selv, har jeg ikke så mye tro på det.

Sjokkerende mye sarkasme ute å går her. Synd man ikke kan diskutere på et saklig nivå, uten latterliggjøring og bitching.

Kanutten sa for siden:

Autisme er medfødt så da bør jo moren holde seg unna melkeprodukter og gluten for at det skal kunne vise noen årsakssammenheng?

Det proteinintoleranse foreningen mener er at autisme, ADHD og diverse psykiske sykdommer egentlig er en matintoleranse som kommer av at man mangler enzymer i tarmen for å bryte ned kasein og gluten. Man får da opiode peptider som påvirker hjernen på samme måte som morfin og gir symptomer på autisme osv. Jeg tror som sagt ikke på teorien etter jeg selv har forsøkt dietten, jeg prøvde bare å oppklare litt hvorfor enkelte hevder opiode peptider er årsak til autisme. Det finnes selvfølgelig mange fler artikler og sider om dette enn de jeg linket til, og som forklarer det mye bedre enn meg.

Vibeke-67 sa for siden:

I fare for å ytterligere bli beskyldt for å bitche og være sarkastisk, men her skriver du vitterligen at det er årsaken til ADHD. Ikke rart vi tror det er det du mener da! Vær saklig og nøyaktig selv så skal du se at du blir møtt med saklighet!

[quote=Vibeke-67;1467759]

Beklager, det jeg mente var at i følge akkuratt den teorien blir man frisk av å kutte det ut (den om opiode peptider), men jeg skrev også at dietten ikke fungerte på meg, så da burde det jo være ganske klart at jeg ikke mener den dietten kurerer ADHD (og ikke demper symptomene heller i mitt tilfelle).

Kanutten sa for siden:

Jeg tror du kan ha mye rett i det du sier hvis vi snakker om før svangerskap og under svangerskap. Det fødes faktisk ikke flere med ms i hele verden enn i nord-norge. Og da spesielt i april/mai. Mange kunne ha sluppet ms hvis moren hadde hatt nok d-vit.

Omtrent det samme med autisme. Hvis moren under graviditeten hadde inntatt mer folsyre ville antall autister vært færre.

Dette er jeg blitt fortalt uttallige ganger på mange møter. Jeg har både en med ms og en autist. Og vi bor i nord-norge.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg synes det er bra at dette blir belyst på ulike måter, det er et ganske interessant tema!
Ifølge teorien sies det vel at man kan bli bedre av symptomene, men ikke frisk. Det er faktisk det samme med PCOS, jeg er jo symptomfri når jeg spiser korrekt og tar medisiner, men med en gang jeg endrer dette kommer symptomene tilbake. Det er et stor skille her.
Dette er et tema som er viktig og som berører mange. Derfor reagerer mange når du påstår ting som ikke medfører riktighet. Som at årsaken til ADHD kommer av gluten og melk. Dermed får vi flere nyanser inn i debatten, noe som etter mitt skjønn er bra.
Det jeg reagerer på, er at når mange nok kommer med motargumenter mot dine feilaktige påstander, blir vi beskyldt for å være sarkastiske og drive med bitchibg. Det er der usakligheter kommer inn. Vi bør holde oss for gode til å drive å beskylde hverandre for slike ting. Jeg har i alle fall aldri ment å være sarkastisk, men når du refererer helt feil til en artikkel på nettet må det jo være lov å stille spørsmålstegn ved dette og være kritisk?

Jeg sier ikke at melk og gluten er årsaken til autisme, det jeg sier er at blandt annet proteinintoleranseforeningen mener autisme og diverse psykiske sykdommer skyldes at man mangler enzymer til å bryte ned melk og gluten.

Jeg snakker ikke om svangerskap. Jeg snakker om at noen hevder autisme egentlig bare er symptomer på at man ikke har enzymer til å bryte ned blandt annet melk og gluten. Jeg kommer ikke til å skrive mer her nå, men hvis dere vil ha det bedre forklart, så les her:

www.npif.no/index.php/proteinintoleranse/les-mer-proteinintoleranse

Kanutten sa for siden:

Og fraværet av disse enzymene kan jo komme fra moren? Det er jo som foster grunnlaget legges.. utifra hvordan moren er.

Ikke forlat oss. :o

Det kan være, men det kan jeg dessverre ikke noe om. Jeg har blitt bedt om å bli slettet for lenge siden, men det drøyer visst. Synes det så fort oppstår misforståelser og krangling her, så jeg har det mye bedre uten forum :)

Vibeke-67 sa for siden:

Kan ikke si noe om hvordan du opplever forumet, eller diskusjonen her i tråden, men jeg synes det er bra at temaet blir belyst fra flere sider. Jeg ser ikke på det som misforståelser og krangler. Men å se en sak fra ulike sider fører jo ofte med seg motargumenter.
Men ett tips (ikke nødvendigvis til deg, friskogglad), er at om man har noen påstander, så er det lurt å skrive kan, kan føre til, eller kan komme av. Unngå å være veldig påståelig som at man selv vet svaret og de andre tar feil ;)

Takk for tips, men jeg kommer ikke til å skrive mer her uansett. Venter bare på å få profilen slettet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.