< Tilbake til oversikten

Hvilket søtstoff?

Dolsi sa for siden:

Laget iskrem med sukrin i dag. Synes det ikke ble noe særlig, smaker litt sån rart synes jeg.
Lurer på hvilket søtstoff som er best på smak og som man kan bruke på lavkarbo ?:)

kamp sa for siden:

Jeg bruker stevia

Yonah sa for siden:

Jeg blander stevia og sukrin= ingen bismak fra noen av de. Lurt på blande div. søtstoff, da blir det mindre av hver og bismakene kommer ikke så tydelig frem.

shailene sa for siden:

Jeg veier opp halvt om halvt med Tagatesse og Sukrinmelis, syns det smaker mest likt sukker. :)

sylwester sa for siden:

Jeg har flytende Natreen som førstevalg. Jeg blander gjerne med Stevia og Sukrin hvis jeg skal lage søte ting, som kaker. Deler det likt og blander. Bortsett fra sukrin holder jeg meg vekke fra granulerte greier fordi de inneholder isomalt/maltodextrin.

Hamster59 sa for siden:

Jeg har laga is med sukrin, men jeg bruker veldig lite og det fungerer fint. Bruker å lage den enkle varianten:
Frosne bær, 1 pk fløte og sukrinmelis kjøres i foodprosessoren. Smak deg fram med melismengden, tror ikke det bør være over 1/2 dl. Serveres straks.

Spinnerette sa for siden:

Bruker en blanding av flytende natreen, og stevia i pulverform. :)

Dolsi sa for siden:

Men jeg synes ikke det smakte noe søtt av sukrin jeg. Måtte ha i mer enn det sto i oppskrifta.
Ellers så viser det seg også at verken jeg eller junior tåler sukrin. Jeg ble fryktelig kvalm etter to små skjeer med isen jeg laget og junior fikk kramper i magen etter en liten is ( laget i små muffinsformer).

Moogie sa for siden:

Jeg syns flytende søtningsmiddel smaker best i kalde ting. Pulver kommer liksom ikke helt frem siden det ikke blir helt løst opp på en måte. Så til isen blander jeg flytende natreen og stevia. Blander pulver sukrin, tagatesse eller ren tagatose og stevia til baking.

Becky sa for siden:

Jeg synes Splenda har den beste og mest naturlige søtsmaken. I bakst bruker jeg å blande den med surinmelis, halvt om halvt, for å minske kh. Da synes jeg resultatet blir bra, uten den isende sukrinsmaken.

BenteR sa for siden:

Splenda bruker jeg konsekvent ikke siden det ikke er biologiskt nedbrytbart i det hele tatt. Støtter ingen produkter som ødelegger miljøet.
Jeg bruker lite søtning siden vi alle er rimelig godt avsukret. Generelt tar jeg halvparten av den mengden sukrin som det står i en oppskrift og tilfører to strøkne ts sukker og evt en knivsodd stevia.
Da får jeg den rette smaken, og til og med min diabetiske kropp kan fint spise en liten porsjon is eller et lite kakestykke uten at det blir målbart høyere blodsukker.

Storemy sa for siden:

SukrinMELIS funker bedre i iskrem enn sukrinen pga krystallstørrelsen, melisen "knaser" mindre. Sukrin ikke løser seg opp sånn som sukker. Ellers så synes jeg at den isende fornemmelsen som sukrin gir, avtar over tid, slik at bakst er bedre neste dag. Jeg pleier å bruke to slags søtt, fordi da utligner bismakene hverandre :-) Flytende Natreen, steviadråper naturell og steviadråper med vanilje, og sukrinmelis er det jeg bruker mest. Sukrinmelis når volum og sukkerknas trengs. Så har jeg Tagatesse til karamellisering, samt agavesirup, palmesukker og sukkerfri honningerstatning som blir brukt som kryddersøtt en sjelden gang.

Dolsi sa for siden:

Etter å ha prøvd sukrin noen få ganger, har jeg kommet fram til at jeg ikke liker det noe særlig. Smaker lite søtt og litt rart synes jeg. :eek:

Camomilla sa for siden:

Hvor får man kjøpt ren tagatose? Jeg reagerer veldig på Tagatesse, men jeg innbiller meg at det er de andre stoffene i dette som jeg ikke tåler. Ren tagatose er vel mindre søtt enn sukker (trenger større mengde)?

amritam sa for siden:

Jeg kjøpte denne på iherb:
www.iherb.com/NuNaturals-Presweet-Tagatose-1-lb-454-g/46825
men magen min likte den ikke.

Moogie sa for siden:

jeg kjøper min på iHerb, den som det var linke til i innlegget over. Det kan godt hende at du reagerte på selve tagatosen også. For den har jo en probiotisk effekt på samme måte som FOS og inulin om jeg har forstått det rett. Så for noen kan den gi noe luftdannelse. Jeg opplever ikke noe ubehag i magen, men kan noen ganger kjenne at det blir litt mye luft for det kan komme noen promp iblant, hehe. Det er kun om det blir litt mye.
Tagatosen er mindre søt enn sukker, men jeg bruker ikke mer av den, siden jeg bruker ikke den aleien. Bruker litt av hvert for å få balansert smak :) Den gir veldig god karamelisering så den er grei å ha til sånne tilfeller.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.