Jeg har lest at proteinrik mat og særlig melkeprodukter er slimdannende.
da lurer jeg på hvor slimet dannes. Er det i alle slimhinner, lunger,,,?? Og det er etter mitt skjønn en grobunn for sykdom om slimet hoper seg opp og ikke løsnes og fjernes fra kroppen.
Er det noe man kan spise/drikke for å løsne slimet? Har noen forsket frem en grense for hvor mye slimdannende mat en kropp takler?
(Jeg var hos en healer for noen dager siden og nå hoster jeg opp masse slim fra lungene. Ekkelt å tenke på at det kanskje har vært der lenge.)
Jeg merker i allefall når jeg er forkjølet at det er lurt å ikke spise melkeprodukter. Jeg gjorde det i dag, jeg har hatt virusinfeksjon i halsen og grumsete stemme i en uke. Nå er det mye mere slim i hals og nese..
Melkeprodukter, særlig om man drikker melk ren som kakao, milkshake etc, gir økt slimdannelse i hals og svelg. Det er en kjent sak at feks astmatikere ikke skal ha melkeprodukter av den grunn, da de jo alt sliter med "tette" luftveier pga betennelse.
Nok væske, særlig varm, løsner slimet og hjelper til med å gjøre det såpass tyntflytende at det er lett å hoste opp for ellers friske mennesker.
Bevegelse og stillingsendringer er også med på å løsne slimet slik at det kan hostes opp.
Og ja, det gir grobunn for sykdom om man har stor slimansamlinger i lungene. Det er jo blant annet derfor man ikke vil ha pasienter sengeliggende over tid og gir fysioterapi i seng for de som ikke kan komme seg opp. Sengene kan også brukes til å endre stilling ofte eller man har madrasser som gjør det.
Faktisk er te av timian en effektiv slimløser. Smaker høgg, men funker bra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.