maeve sa for siden:
Denne så så sykt god ut at oppskriften må deles (selv om jeg ikke har testet den selv enda):)!!
Vet hva som blir bursdagskake her neste mnd hvertfall ;)
www.jillsmat.se/artiklar/frozen-chocolate-peanut-cheesecake/
maeve sa for siden:
Denne så så sykt god ut at oppskriften må deles (selv om jeg ikke har testet den selv enda):)!!
Vet hva som blir bursdagskake her neste mnd hvertfall ;)
www.jillsmat.se/artiklar/frozen-chocolate-peanut-cheesecake/
Yonah sa for siden:
Du milde himmel, den så god ut!
Moogie sa for siden:
Oioioi! Den så spennende ut!
Photobscura sa for siden:
Nå har jo Imse gjort jobben for deg, men husk til neste gang å lime inn oppskriften i innlegget i tillegg til å lenke! Man vet aldri om en nettside plutselig er tatt ned. :)
maeve sa for siden:
Godt poeng! Takk Imse :)
babydoll sa for siden:
Du store alpakka den så digg ut!
Rin sa for siden:
Jeg tipper dette blir hvordan jeg gratulerer meg selv med dagen, i år. :p Hadde planlagt ostekake, men ikke bestemt meg for hvilken type - nå kan jeg jo ikke velge noe annet! Snickers-ostekake! :sikle:
Dietta sa for siden:
Gulp........... :sikle: :sikle: :sikle:
sylwester sa for siden:
Lurer på om den virkelig må fryses eller ei. Noen som har prøvd denne enda og som har hatt rester til dagen etter i f.eks. kjøleskapet?
Yonah sa for siden:
Det er egentlig en iskake, iskaker skal gjerne spises mens de enda er is. Regner med at den flyter utover om den står i kjøleskapt over natten.
Jammo sa for siden:
:sikle: sier jeg bare ;)
bollebølla sa for siden:
Lagde denne i går, men lagde halv oppskrift og hadde i muffinsformer. Fikk 12 stykker. Og oh my god de ble sinnsykt gode!!! Brukte forresten tagatesse som søtning :)
martita sa for siden:
Hadde du dei i frysen? Held dei seg i kjøleskap?
Hamster59 sa for siden:
Denne skal jeg lage, det blir bursdagsfeiring her tirsdag + at ei svigerinne feirer sin dag mandag. Kanskje skal jeg lage en liten porsjon til meg selv og ta med? Kjøpte ei lita kakeform på Åhlens her om dagen. Er på litt streng diett om dagen og kan ikke tillate meg noen utskeielse mht sukker eller mel. Eh, bortsett fra at jeg drikker rødvin akkurat nå, men den har bare 0,6 g sukker pr liter og er svært lavkarbo. :-)
Tiki sa for siden:
Hva betyr dette:
Grädda i 180 grader, i cirka 10–15 minuter.
Har lyst å prøve å lage denne i muffunsformrr eller i chreme brulee former
Yonah sa for siden:
Grädda=stek
Jammo sa for siden:
Hvor får en tak i jordnötssmör?
Og hva er grädde?
Denne fikk jeg lyst på å prøve en dag :)
Grädde er fløte og jordnötsmör er peanøttsmør. :)Yonah sa for siden:
Oversatt til norsk, og presisert:dette er en ISKAKE:
Bunnen
2 dl peanøttsmør
1,5 dl peanøtter
1 egg
2 ss søtning
Fyll
2 dl fløte
2 eggehviter
300 g philadelphiaost
2 eggeplommer
0,5–0,75 dl søtning
2 krm vaniljepulver
Topping
85 g mørk sjokolade( gjerne sukkerfri)
2 ss fløte
1 ss peanøttsmør
½ dl hakkede peanøtter
Gjør slik: Gjør bunnen ved å mikse samtlige ingredienser i en foodprosessor . Peanøttene trenger ikke å bli finhakkede. Trykk ut i en form med løs bunn(springform). Stek i 180 grader, i cirka 10–15 minutter. La bunnen avkjøles.
Del eggene. Visp eggehvitene stive. Visp fløten til krem og visp i Philadelphiaost og eggeplommer. Bland i søtning, vaniljepulver og eggehvitene. Hell i røren i formen.
Smelt sjokoladen sammen med fløte og peanøttsmør på lav väame. Rør sammen. Dekorer ostekaken med sjokoladen og topp med hakkede peanøtter. Sett ostekaken i fryseren i minst 4 timer.
Sette gjerne frem ostekaken en halvtime før servering slik at den ikke blir så hard.
bollebølla sa for siden:
Den må nok i fryseren :)
Tiki sa for siden:
Tusen takk :) og enda bedre hele oppskrifta på norsk. :heia: Hun som har laget oppskriften hadde foresten en del andre fristelser også.
Jammo sa for siden:
Tusen takk :)
Hamster59 sa for siden:
Nå er bursdagsfeiringa over, og de sa kaka var veldig god. :) Resten av den er tilbake i fryseren og skal spises en annen dag, f.eks. 17. mai. :p
Tiki sa for siden:
Jeg har også laget denne. Halv posjon i småformer. Glemte å ha egg i bunnen, så bunnen ble litt tørr. Men dette var himmelsk. Liker en søtt og salt sammen, så er dette en innertier.
Jeg likte den veldig godt med peanøtter, men mannen er allergisk for det. Så har bestilt mandelsmør på iherb, og har lyst å prøve med det, samt blande med ristede saltede mandler i bunn, og karamellisere noen mandler med tegatesse med litt salt og hakke opp det sammen med sjokoladebiter på toppen/inni isen.
Blir kanskje ikke helt det samme, men var har lyst å prøve.
Supera sa for siden:
Åh! :sikle: Denne hørtes utrolig god ut. Så kan jeg få brukt noe av nøttesmøret mitt også. Har peanøtt-, macadamia-, mandel- og cashewsmør som har stått lenge i kjøleskapet... Tenker jeg lager meg denne iskaka til 17. Mai. Skal grille med venner på kvelden, så da kan jeg også spise litt kake. :snill:
The Cat sa for siden:
Jeg kan bruke vanlig peanøttsmør, ikke sant?? Eller må jeg kjøpe noe spesielt??
Vanlig peanøttsmør. :ja:Chamomilla sa for siden:
Mye rå eggehvite i fyllet, men det er kanskje greit sånn av og til? Har alle ingredienser på plass og var på nippet til å sette igang.Mulig jeg venter til i morgen.. kunne gjort seg til 17-mai.. :sikle:
Supera sa for siden:
Jeg trodde jeg hadde peanøttsmør, men jeg hadde nesten alle andre typer enn peanøttsmør. Macadamia, mandel, valnøtt, pecan, hasselnøtt... Det ble ca halvparten hasselnøttsmør (gikk tom), ca 1/3 mandelsmør (gikk tom) og ca 1/6 macadamiasmør. Og så hadde jeg i spesialblanding (peanøtter, mandel , cashew og macadamia). Bunnen ble nommnomm. Kunne maulet på den, ja. Jeg hadde visst ikke philadelphia-ost, så resten skal jeg lage i dag når jeg har fått kjøpt philadelphia.
Tiki sa for siden:
Så bra å høre, det høres bra ut for min peanøttalergiske mann.:p
Chamomilla sa for siden:
Du har oversatt slik at det for meg så ut som det er to eggehviter pluss to hele egg i fyllet. I den svenske versjonen er det to eggehviter og to eggeplommer... Oppdaget det i siste liten... har lagd bunnen nå og skulle til å gå igang med fyllet. Fikk en innskytelse om å sjekke "originaloppskriften" først. :p
Yonah sa for siden:
Oj, det falt ut noe. Endrer med en gang.
Rin sa for siden:
Jeg ville vel helst ha valgt et peanøttsmør som ikke inneholder noe annet enn nøtter og evt salt - en del av de påleggsglassene har jo unødvendig høyt sukkerinnhold, så her spørs det vel litt akkurat hva som er "vanlig". :cool:
The Cat sa for siden:
Mannen har handla, så her blir det nok et vist sukkerinnhold, ja... Men på en hel kake blir det jo begrensa hvor mye det blir :) får man kjøpt "renere" peanøttsmør på helsekosten, kanskje?
Chamomilla sa for siden:
Det finnes "rent" peanøttsmør hos vanlig dagligvare også. Prix her har det til og med. Lurer på om jeg har sett det på rema også, men er ikke helt sikker.
Supera sa for siden:
Jeg leste bare den norske versjonen... Synes det ble mye eggehvite, ja... Men jaja... Det ble godt (lagde noen små testere i muffinsformer). Kaka er ikke heeelt ferdig. Noe greier som tok litt vel mye tid i går og så da fikk jeg ikke tid til å begynne på fyllet før kl 22. Så da gadd jeg ikke å pynte den. Jeg tror jeg har tid til det etter jobb i dag.
Chamomilla sa for siden:
Her i huset var responsen. "Den var grei, ikke så mye smak av fyllet. " ingen kommentar fra en gjest. Jeg synes og at den var god, men ingen stor opplevelse. God, men ikke til å "dø for.. :o Det er jo smak og behag. Har fyrst ned resten i porsjonsstykker og de blir garantert spist altså. Ingen fare. :p fint å ha noe som kan spises uten at blodsukkeret drar på bærtur.
Chamomilla sa for siden:
Den var MYE bedre i dag - som lunsj.. Når jeg ikke var mett av alt mulig annet... :p
Moogie sa for siden:
Peanøtsmør er jo superenkelt å lag selv :) bare kjør peanøtettene i blenderen til det er smør. Vips :) sunn og god smør uten tilsettninger. Jeg bruker også å ha litt smelta kokosolje oppi. Bare for å få rundere smak. Så det tenkte jeg å bruke i denne kaka. Må bare spise opp alle restene etter 17.mai før jeg lager noe mer kaker, hehe
min_kamp sa for siden:
Denne kaka va herlig. Men ikkje la den gå for lenge i maskinen, da blir det fort varmt og blir mye fett som skiller seg ut.
Skal lages igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.