Jeg har smakt Balsfjord fra Tine av ren geitmelk. Nå lager de snøfrisk i hard form med 100% geitmelk fremfor 80% som i smørevarianten. Noen som har smakt den? Er den like vond som Balsfjord eller ligner den vanlig snøfrisk i smak? Hva med chevre fra Tine? Er den god? Jeg måtte kaste balsfjord-osten, og vil helst ikke kaste mat en gang til, derfor spør jeg. Melkeprodukter av geit skal være mindre slimdannende enn ku.
The primary difference between chevre and feta is that chevre consists entirely of goat milk, while feta has a ratio of 30 percent goat milk and 70 percent sheep milk. Although feta can look similar to a crumbled chevre, the tastes are markedly different. Feta is predominantly salty, while goat cheese is generally sweeter, and will often have a softer texture. Maturation times also differ, with feta needing at least three months to mature while chevre is ready to eat almost immediately after being made
Etter å ha fått påvist kumelkallergi måtte jeg forlate norvegia som det beste pålegget ever. Ingenting kan erstatte en god hvitost, men har som en følge av dette lært meg å like geitost. Jeg syntes Balsfjordsosten var veldig skarp og "geitete" i smaken og spiste den faste Snøfrisken i noen mndr. Nå har jeg gått over til Balsfjord og kan ikke tenke meg noe annet. Den er saftigere, bedre på smak, mer "dybde". Og knallgod sammen med hambugerrygg. Eller oppå pizza.
Jeg spiser også chevre naturell fra Haukeli, og liker den bedre enn den annen chevre jeg har smakt. Den fra Haukeli er søt, lett å smøre og bare spise rett fra posen :D Den passer også godt som litt pizzatopping.
Geitost! :hearts: Synes også den fra Haukeli er nydelig!
Om dere som ikke tåler kumelk vil ha mildere ost, kan det hende at dere tåler ekte mozarella laget på bøffelmelk. Jeg tåler kasein dårlig, men får ingen plager av dét i alle fall. Selv om det ikke nødvendigvis er så enkelt å få tak i!
Jeg har lett og lett og har ennå tilgode å finne ost laget av ekte bøffelmelk; finner bare slike som er laget av kumelk. NOen som har tips om hvor de er å få kjøpt så kommer en stor takk fra meg.
Det merket som har mozzarella i de hvite posene med noe blått på, den ferske der osten er en stor eller mange små kuler i vann inni der, har en rød variant av bøffelmelk. Den får man i velassortert dagligvare. Og de som tar inn den blå skal ha mulighet til å ta inn andre varer i serien.
takk for tips! Dessverre er alle stedene langt unna meg her i trønderlagen. Ultra er nedlagt, og jeg har ikke funnet det på Meny. Leterufortrødentvidere ;)
Hm... Jeg tåler ikke kumelk, og har helt sluttet med det. Siden norvegia som pålegg har vært det eneste sanne pålegget jeg har brukt i de siste 10- 20 årene (sammen med brun ost...) har savnet etter osten vært stor. Gleden over å finne geitost som smakte ok var derfor enorm. Jeg spiser ost på knekkebrødet noen dager i uka, og lager middag med geitost innimellom. Nå begynner jeg å se forskjell på dager/uker med og uten geitost. Jeg er klar over muligheten for at man kan utvikle allergi hvis det blir for mye av noe, men i dag fant jeg en side hvor det står at ved melkeproteinallergi kan man ikke bruke melkeprodukter fra pattedyr heller brynost.no/geitost-og-helse/
Er dette noe dere merker og er klar over? Ble litt sånn forsiktig deppa jeg nå, som gleder meg til taco til middag i dag - med raspa ost.
Det er kasein, og ikke laktosen jeg reagerer mest på, og det aller verste er ferske kumelkoster. Jeg reagerer ikke nevneverdig på oster av geit, men spiser det ikke så ofte heller. Men nå har jeg mest sannsynlig intoleranse, og ikke allergi, ettersom det ikke slår ut på noen tester. Som den sida sier, er det også mindre kasein i geitemelkprodukter, og jeg mener også å ha lest at kaseinet i f.eks. bøffel- og geitemelk oppfører seg noe annerledes i kroppen, altså at det metaboliseres lettere enn kumelk, uten at jeg har noe hold for denne påstanden.
Når jeg spiser en del ost av kumelk får jeg både vondt i magen, og kviseaktig utslett i ansiktet. Jeg tåler syrnede produkter (rømme, yoghurt etc) noe bedre, samme med vellagret ost.
Jeg har så langt jeg selv har merket, ikke reagert når jeg har spist ost av geitemelk, i hvert fall. Uansett, jeg prøver å ikke overdrive. Dessuten er det jo ikke billig, og begrenser seg sånn sett selv.
Apropos: Bryn meieri ligger ikke så langt fra der jeg vokste opp, og jeg kjøpte camembert-osten deres da jeg var hjemme nå sist. Noe av det beste jeg har smakt av den typen! Fantastisk, rett og slett! Geta-osten deres er også veldig god. :) I det hele tatt bra produkter.
takk Photoscurba. Jeg har fått påvist allergi mot melkeproteinet så derom er det ingen tvil. I følge de sidene jeg har kikket på i dag er det kaseinet i melken som er problemet, men det er mindre kesein i geitmelk enn kumelk, noe som gjør at mange tåler den.
Dessverre ser jeg noe av de samme symptomene på kroppen med geitosten som jeg gjorde da jeg "oppdaget" melkeallergien. Må vel kutte den ut til hverdags slik at jeg kan ha ost på pizzaen min en sjelden gang hvertfall. Sukk....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.