< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe meg litt angående ketolysekuren?

Melissa90 sa for siden:

Hei! Jeg er helt ny her, derfor har jeg noen spørsmål mens jeg venter på boka :-)

MÅ man spise 15 kh hver dag, er det krise om man spiser mindre?
Hvordan er det med fett? er det som i LCHF at man skal spise en del fett?

Mange spørsmål i hodet nå som jeg er ny på dette. Har holdt på siden mandag, og siden jeg ikke har noen kjøkkenvekt så har jeg alltid holdt meg under 15 kh for å være på den sikre siden.

Takk for svar :D

index sa for siden:

Du bør ikke ligge stort under 15 gram kh nei. Det er ikke slik at jo mindre karbo, desto "flinkere" er du...

Mye fett må til ja, det er jo der energien skal hentes fra! 70-75% fett. Høres mye ut, men det er ikke så ille når du begynner å regne på det.

Melissa90 sa for siden:

Synes det er litt vanskelig med denne utregningen, men får kjøpe meg ei kjøkkenvekt i dag da :)

Elinee sa for siden:

Jeg har aldri brukt vekt. Jeg har spist sånn ca, og det har alltid vært under 15 gram. Etter hvert som man holder på så lærer man seg karboinnholdet i de forskjellige tingene.
Om du får inn grønnsaker til feks lunsj og middag, og spiser fett til alle måltider går det som regel fint. Det er slik jeg har gjort det hver gang, og gått ned 20 kg hver gang ;)

Bare kjekt om de fleste karbohydratene kommer fra grønnsaker :) Feks omelett til frokost, legger til litt bacon og majones. Salat til lunsj med ost i og litt creme fraiche og middag med grønnsaker og hjemmelaget fleskesaus :)
Sikkert kjekt å bruke vekt for å være helt sikker, men jeg syns hverdagen går lettere ved å bare spise. Når du vet hva du ikke skal spise, så går det som regel veldig greit :)

Pebbles82 sa for siden:

du kan også skrive det du spiser på diett.no og sjekke hvor mye karb det inneholder. eller muligens før du spiser det... :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg bare lurer litt på hvordan du vet at du spiser så lite kh når du aldri ha veid maten...?

Elinee sa for siden:

Nei, si det. Jeg har bare sett an mengden. Har jobbet på kjøkken i ti år, så er god til å anslå vekt. Men uansett, så har det fungert supert. Gikk jo ned 20 kg på 6 mnd to ganger, så det funker. Spiser bare mye grønt, veldig lite som har mer enn 6 kg karbo per hundre og drikker ca 3 liter vann :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.