Dilly sa for siden:
jeg har fått en utskrift av testene, men skjønner ikke så mye. Har vært innom på Furst sine nettsider og forsøkt å tolke, men ellers ser det faktisk ok ut, eller hva mener dere som kan slikt?
Dilly sa for siden:
jeg har fått en utskrift av testene, men skjønner ikke så mye. Har vært innom på Furst sine nettsider og forsøkt å tolke, men ellers ser det faktisk ok ut, eller hva mener dere som kan slikt?
Kitt sa for siden:
Alle verdiene er jo pent innenfor referanseområden , så det ser jo helt fint ut!
BHB er nok hemoglobin(blod%) og er helt fin. Ref. område er vel noe sånt som 11-15.
SGRF: Pt-GFR - beregnet (glomerolus filtrasjon - beregnet)
Referanseområde. Angis i ml/pr minutt forutsatt kroppsoverflate på 1,73 kvm.
Indikasjoner. Vurdering av nyrefunksjonen herunder tidlig nyresvikt. Gradering av nyrefunksjonen.
Tolking. Vurdering av nyrefunksjonen ut fra kreatininverdien og kreatinin clearance gir ikke et godt nok bilde av den reelle nyrefunksjonen, bl.a. fordi kreatinin utskilles i tubuli ved nyresvikt slik at man får et for høyt estimat av funksjonen. Dette er viktig også (særlig) ved tidlig nyresvikt, for å kunne sette i verk nyrefunksjonsbevarende tiltak. Det har vært gjort en rekke forsøk på å finne bedre estimat enn kreatininverdien og kreatinin clearance, dog uten å måtte bruke inulin eller andre tilførte stoffer som filtreres i glomeruli uten tubulus sekresjon eller reabsorbsjon. GFR-beregnet er den metode som nå er tatt i bruk i de nefrologiske seksjoner i Helseregion Midt-Norge.
S- K er kalium!
Dilly sa for siden:
Så da kan jeg regne meg som EU-godkjent en stund til? he he :-)
BenteR sa for siden:
Ferritinen din var veldig lav syntes jeg; jeg ville nok vurdert et jerntilskudd.
MCH har jeg også ofte helt øverst eller rett over referanseområdet, og til meg har de sagt at det kan tyde på at jeg er lett dehydrert.
Dilly sa for siden:
Tusen takk for kommentarer!
Jeg er ikke flink til å få i meg nok væske, nei.. må skjerpings til :) (kan ikke bare drikke kaffe om dagen og vin om kvelden :o)
Jerntabletter lager mye krøll, dårlig mage.. må prøve å øke inntaket av brokkoli og persille, så får se det an. Ikke flink til å spise nok heller.. selv om jeg sluker alle fristende oppskrifter med øynene.
smgj sa for siden:
Prøv et lavkarboknekkebrød med godt med leverpostei, litt rødbeter og litt appelsinjuice, eller annet som inneholder c-vitamin til. :) Og spis rødt kjøtt ofte - gjerne også blodpudding om du liker. Jern fra dyr tas lettere opp enn jern fra planter.
BenteR sa for siden:
Min kropp synest heller ikke jerntabletter er ok, men så fant jeg ut at denne www.kinsarvik.no/products/34040-solaray-femi-jern-c-60-tabletter.aspx synest kroppen min er helt ok.
sveander sa for siden:
JEG synes vi skal være forsiktig med å leke doktor. Jeg er skeptisk til at vi legmenn tolker slik på vegne av en annen. Egne derimot
Dilly sa for siden:
Tenkte du på mine vegne? Glad for omtanken din, tolket dem selv, men fant ikke ut av alle, og er derfor kjempeglad for de innspill jeg har fått :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.