< Tilbake til oversikten

Kolesterolverdier

maeve sa for siden:

Fikk blodprøvesvarene mine i dag, og er litt bekymra for kolesterolverdiene mine? Iflg legen er det normale svar (har ikke snakket med han, men når han ikke tok kontakt var alt ok fikk jeg beskjed om. Tok ingen prøver før jeg begynte å spise lavkarbo (dessverre), så de kaaaan jo ha vært helt på bærtur fra før av, hva vet jeg.. verdirne er som følger:

Hdl-kolest. 1,1 (ref.omr 1,0-2,7)
Kol/hdl-ratio 5, 1 (ref.omr 0,0-4,9)
S-kolesterol 5,6
Ldl-kolesterol 4,2
Triglyserider 0,8 (ref.omr 0,5-2,6)

Har spist lavkarbo siden begynnelsen av oktober i fjor. Gått fra 111 til 85 kg. Ingen intensiv trening, men prøver å få til litt turer og styrketrening.

smgj sa for siden:

Det er ingen prøver å bekymre seg over. HDL'en din kunne ha vært høyere, men dette er fint. *Triglyseridene er finfine. Går du ned, eller er du stabil? Hvor lenge hadde du vært stabil da du tok prøvene? (Prøver som er tatt under vektnedgang er ofte høyere enn det de vil stabillisere seg på når vekta er stabil.)

maeve sa for siden:

Holder fremdeles på med vektnedgang (har havnet på et platå men det er nå en annen sak), så kan jo håpe at det har en innvirkning da. Var mest denne hdl verdien jeg bekymra meg for ja, har jo lest om at når du spiser lavkarbo vil dette (som regel?) bli høyere, mens mitt er i nedre del av ref.omr..

smgj sa for siden:

Så lenge du er i vektnedgang kan du regne med at verdiene dine vil svinge en del. Den viktigste "farealarmen" av de prøvene du har tatt, triglyseridene, er finfin. Så jeg for min del hadde fortsatt som du gjør og eventuelt sjekket meg tidligst 3-4 måneder etter stabil vekt.
Som lavkarber er LDL'en din sannsynligvis av "det store, fluffly" slaget, og da er det god LDL. Denne er fin for å forklare mer om kolesterol, HDL, LDL "og sånt" www.kostdoktorn.se/kolesterol

Er du fremdeles nervøs så finnes det en prøve APOa/APOb som analyserer størrelsen av LDL. Men med ditt lave triglyseridnivå ville jeg tro at det er helt unødvendig for din del.
(Dessuten er den "under 5"-kampanjen idiotisk, fordi at for kvinner så er "under 5" forbundet med høyere dødsrisiko enn "over 7", men det er en helt annen sak... )

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.