< Tilbake til oversikten

Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Yrla sa for siden:

Før dyr slaktes opplever dyr stress, noe som frigjør adrenalin bl.a. Dette får vi i oss når vi spiser kjøttet ,påståes det i hvert fall. (Noen som har sett resultat av vitenskapelige undersøkelser av dette?) Maestro Constantino sier vi blir sinte av å spise kjøtt. Jeg regner med at det er den nevnte grunn han da tenker på. ( Kan det være andre? )

Jeg skjønner at kyllinger lever dårlig og sikkert er mye redde, og at okser, griser og sauer skjønner de skal dø. Men hva med rein, elg og hval? Kan kjøtt av de dyra være mindre forgiftet? Fisk er kanskje det aller beste, eller?
www.steadyhealth.com/articles/Hormones_In_Animals_And_Meat_Quality_a2217.html

Julie sa for siden:

En veldig interessant idé... dog tenker jeg som så at før i tiden, når vi jaktet kjøtt vilt, ble vel dyrene også stresset mens de ble jagd? Med andre ord er kjøttet kanskje ikke så mye "verre" nå til dags enn det var på den tiden (med tanke på hormoninnhold)?

Har ikke noen vitenskapelig grunnlag for dette, altså, var bare en tanke. :p

BenteR sa for siden:

En god jeger kan nok felle elg eller rein slik at de dør umiddelbart, men når det gjelder hvalfangsten tro jeg få dyr blir stresset mer, og det er jo også et av argumentene for at Norge og Japan burde gjort som resten av verden og forbudt hvalfangst.
Fisk blir garantert stresset; de dør jo ikke umiddelbart.....

Carisma sa for siden:

Det er en av grunnene til at man bedøver dyrene før de slaktes, for å minske nivået av stresshormoner. Du kjenner veldig stor forskjell på kjøtt fra et stresset dyr og et som er slaktet vanlig.

Julie sa for siden:

Sant nok - menneskene overlevde vel sikkert ikke ved å ta igjen andre dyr... :p

Men det i seg selv kan vel være en ganske stressende affære for dyret?

Kanutten sa for siden:

Det har lite å si den bedøvelsen de får når stresset begynner allerede på gården når de skal stues sammen inn i store biler for å fraktes 8-10 timer til slakteriet.

shailene sa for siden:

Selve flyttinga til slakteriet og det å komme inn i et helt nytt miljø vil såklart medføre en viss mengde stress uansett hvordan man snur og vender på det da... Men iallefall her i Norge er man bevisst på at kjøtt fra stressede dyr får dårligere kvalitet, så i prinisppet skal ikke dyra bli stresset opp unødig før slakt.

Ellers må du nok holde deg til dyr som aner fred og ingen fare før kula kommer, altså dyr som har blitt skutt av en god jeger uti naturen.. Eller kjøpe kjøtt fra gårder som tar seg godt av dyra og slakter de selv, om det er helt lovlig er jeg usikker på, men jeg har iallefall hørt at enkelte gjør det også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.