< Tilbake til oversikten

Å "ta pause"

Tidligere bruker sa for siden:

Jeg har jo enda noen kilo til mitt første mål er nådd... og jeg står fast på at jeg vil bli kvitt de før sommerferien. Så skal prøve å være flink i den neste måneden
Men i slutten av denne måneden reiser vi hjem til Bodø og skal være sammen med familien, som hele gjengen holder til der. Gleder oss masse!

Skal bo hos svigers. Og hvis noen husker i påska, så var det ikke så festlig med tanke på matspisingen... Men det var annerledes da, for da hadde jeg LYST å spise lavkarbo. Nå i sommer vet jeg ikke...

Lurer derfor på hvordan det vil bli å ta en pause fra det? Til vi kommer hjem igjen og til i høst. For jeg har LYST å spise reker med loff, koteletter med potetsalat osv... Svigermor lager masse gode potetmiddager også :rolleyes:
Men jeg har selvsagt ikke lyst å rase opp i vekt da. Gjør man det hvis man plutselig slutter å spise lavkarbo?
Nå har jeg selvsagt ikke tenkt å spise hva som helst. Tenker det blir mer lavfett da jeg... Spise tradisjonelle middager, frukt og ellers "sunne" ting. Litt jordbær med fløte på og litt is da men :o
Men vi har sittet inngrodd her i 10 mnd og endelig skal vi hjem. Så har virkelig ikke lyst å tenke på hva jeg skal spise i seks uker foran familien... blææ...
Vil ha feeeeeeeeerie!

Håper noen har noen tips og råd :klem:

Amica sa for siden:

Hei vennen!

Skjønner deg kjempe godt! Er mye lettere når man selv "vil", men kjipt når det blir sånn at man ikke kan spise loffen med rekene på fordi man får så dårlig samvittighet. Du kan jo innføre mer og mer karber frem til dere drar, en slaks vedlikehold (sjekk "Atkins` vedlikeholdsstige" ). Dette vil hjelpe deg å stabilisere vekta, det vil være mye bedre enn å slanke deg til du skal dra, og starte rett på "vanlig kost" etterpå, da vil du nok gå opp det du evt. mister frem til du drar. Dessuten trenger du ikke gå opp, men ligge stabilt, eller enda bedre, fortsette å gå ned selv om du innfører mer karber :)

Kanskje noen andre har gode tips og, håper det, for jeg skjønner deg såå godt. Den følelsen av at man egentlig vil, men så er man ikke så motivert, men klarer ikke å spise den skiva uansett..Da blir man bare sur og gretten. Og kjempe bra at du tar opp spørsmålet, bedre å snakke om det nå, og få tips, enn å bare kutte kontant i slutten av mnd og gå opp i vekt..For det vil vi da ikke :rolleyes:

Ang. Lavfett så veit jeg ikke. Men vil nå tro at om du er flink å bevege deg (poeng; forbruke mere enn du inntar) så vil det ha samme effekten. Noen går jo ned mye på den måten, og lite på LavKarbo, og andre omvendt. Men jeg skjønner det slik at du bare vil passe på at du IKKE går opp? (selfølgelig en bonus om du går ned da :p ).

Lykke til!! :):)
:klem:

Hei hei Lita... sa det kanskje litt feil istad, men kommer ikke til å kutte ut lavkarbo med det samme vi kommer hjem! Blir å "sile" det litt ut da. Er jo en hel måned til brylluppet etter at vi har kommet hjem, så har jo lyst å være litt flink da.
Men denne mnd mens vi er her i Trondheim er liksom siste sjangs til å gå ned noe som helst, så vil ikke spise karbiser da :p

Personlig ville ikke kroppen min ned på lavfett (derfor jeg kom hit) så jeg har ingen forhåpninger på å gå ned i vekt. Vil liksom stå i ro en måned....
Lurte rett og slett på her om det var veldig sannsynlig at vekta kom til å fyke i værs hvis jeg gjorde det slik...:confused:

Amica sa for siden:

Om du lar det "sile" ut som du sier, og over uker, så skal det da ikke bli så gæli. Men spørs hvor lang tid du bruker på "silingen" din :D Når man skal drive vedlikehold går man jo over maaange uker, så om du bør starte tidligere med det (for å ikke hoppe opp i vekt) veit jeg ikke. dytte litt så kanskje noen andre har bedre svar :D

Chamomilla sa for siden:

Hei,

du sier noe om "hva du skal spise i seks uker foran familien". Betyr det at du er litt opptatt av å ikke få for mye oppmerksomhet rundt din kostholdsfilosofi? Kanskje du må tenke litt mer på hva som egentlig er grunnen til at du vil ta pause fra denne filosofien, hvis jeg får lov til å kalle det det? Synes du det er asosialt å ikke spise som de andre? Er du drittlei av å være på diett? Jeg er nok i en litt annen fase enn deg, for jeg har bare fulgt lavkarbo-filosofien sånn halvveis frem til nå. Mye av grunnen til det er at jeg blir alene om det i familen her. Kan jo ikke kreve at mann og to småbarn skal spise det samme som meg. Så har det blitt til at jeg har tatt litt pasta eller pomme frites eller poteter og spist litt "vanlig brød" osv. jeg også. Men hvem gjør jeg det for da? Jeg vil ha et sunt kosthold for min egen del, men så tar jeg sosiale hensyn som det sikkert ikke er noen som vil takke meg for likevel? Jeg har i hvertfall bestemt meg for å heller være litt "sær" i matveien, og heller ta mindre hensyn til omgivelsene i så måte. Men jeg kommer nok til å unne meg litt kake og andre ting innimellom, men i det daglige vil jeg være flinkere enn jeg har vært.

Det er jo ikke sikkert du kjenner deg igjen i dette i det hele tatt, men kanskje det kan bidra til at du vil reflektere litt over hva du vil selv?

Lykke til i hvertfall!:)

Hei hei! Takk for svar :) Jeg har iiiingen problem å følge lavkarbo her i Trondheim sammen med mann og barn. Her surret og går et kjedelig studentliv. Men hjemme i Bodø er det litt annerledes. Vanskelig å forklare, men det har mest med at jeg er lei. Det var ingen problem i påska å spise lavkarbo selv om jeg bodde hos mamma og svigers. Mamma er kjempe støttende og faktisk veldig interessert i kostholdet :ja: Da var det litt mer stress hos svigers. Mest fordi jeg føler meg som en gjest der, og syns liksom jeg burde spise det jeg får servert. Men likevel gikk det bra etterhvert.

Det som er problemet nå, er rett og slett at jeg ikke ORKER å stå ved siden av mamma/svigermor og lage meg min egen mat i SEKS uker. Det er jo liksom litt luksus med å være hjemme på ferie :rolleyes:
Ja må nevne at vi er ganske nyutflyttet, så har vært 10 "harde" måneder å klare seg selv på... hehe... neida. Men du skjønner sikkert hva jeg mener.
Men har ikke lyst å tenke på matretter i den høye graden jeg gjør nå. Bruker dobbel så mye tid i dag på å tenke på hva jeg skal spise, enn jeg faktisk spiser.
Så en ferie er fristende ja!

Nooria sa for siden:

Jeg vet ikke hvordan din kropp fungerer, men jeg kunne fint gått opp 8,6 kg på 6 uker dersom jeg spiser alle de godsaken du nevnte øverst :rolleyes:

Muskat sa for siden:

enig med Nooria.

Men det finnes jo kompromisser. Ikke spis loff til rekene. sørg for å lage en ekstra porsjon brokkoli som du bruker i stedet for poteter til samme middag. Lag din egen frokost.

Men jeg forstår ikke hvorfor du skal dra til svigermor på ferie. Ville det ikke være bedre om du dro dit og lot henne få ferie? Så kan du lage lavkarbomat til alle, bare med karbealternativ til de andre: altså poteter, pasta eller ris i tillegg til det du spiser? Hvis jeg fikk en svigerdatter på besøk som trodde hun skulle bo hos meg i 6 uker og ikke lage mat i den perioden hadde det nok blitt noe helt annet enn hveteboller!!! Men det er meg da - jeg vokste opp med at så snart de voksne gikk ut fra at jeg ikke kom til å brenne ned huset overlot de matlagingen til meg (eller andre barn som tilfeldigvis måtte befinne seg i nærheten.)

Kanskje et slags kompromiss mellom disse? At du legger til litt ekstra brokkoli noen dager i uka, og noen dager i uka er det du som står for matlagingen? Det er sikkert flere enn deg som kan tenke seg litt avveksling i ferien ;)

Muskat

Nille sa for siden:

Hadde skrevet et lengre innlegg her, men så ble det så strengt og negativt at jeg slettet det igjen. Det var jo ikke meningen å være slem..... :snill:

Beklager om jeg (fremdeles) høres streng ut, - men når du slutter å spise lavkarbo og går "tilbake" til å spise karbo (poteter, pasta, brød og alt det andre) så VIL du gå opp i vekt om du ikke tar det ekstremt rolig og forsiktig. Ikke sikkert du går opp så veldig mye, men regn med +/- 5 kilo i løpet av 1-2 måneder. Husk hva kroppen din er vant til nå. Du blir muligens litt uvell i begynnelsen. Er du sikker på at det er verdt det ? Du har vært flink så lenge.

Lavkarbo livsstil skal ikke være noe man har i "hemmelighet" og ikke kan spise foran familien, da blir det helt feil. Da er det en kur, og bruker man det kun som en kur, så virker det slik også. Du tar av når du spiser sånn og legger på deg når du slutter. Jojo slanking kalles det også :snill: Men det behøver jeg ikke å fortelle deg, - dette vet du.... bare minner deg på det jeg liksom.....:p

Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å be om ekstra grønnsaker og salater til maten, men det er ikke bare DU som skal ta hensyn til alle de andre og spise det de syns du bør spise, de kunne ta litt hensyn til DEG også. Og grønnsaker og salater er jo sunt for dem og ?

Huffameg, jeg har visst blitt skikkelig sær og egen av dette kostholdet jeg ! Tenk, jeg venter at alle skal respektere MIN måte - slik jeg respekterer mine gjesters !! :o

Jeg vet nå iallefall når jeg har gjester som er "sære" i matveien, så vil jeg jo gjerne at de skal få det de liker eller MÅ spise. Om jeg må lage ris, pasta og poteter i tillegg til grønnsakene og salatene er det ikke mye ekstraarbeid syns jeg. Men som regel ender det opp med at risen, pastaen og potetene står igjen mens de forsyner seg grådig av grønnsaker og salat... litt rart det der. Om det står på border betyr det jo ikke at jeg MÅ spise det !

Kort sagt så er det DIN kropp og det er du som bestemmer hva du skal putte i den. Lavkarbo er hva du lager det til. Gjør du det vanskelig så blir det vanskelig. Gjør du det lett så ER det lett. Du MÅ ingenting.....

Prøv nå å spise så sunt det er mulig å spise... for DIN skyld. Ikke for de andres skyld...;)

:klem:

Jammen det var jo ikke det jeg meeente :p Jeg har ingen problem med livsstilen. Er stolt over den og at jeg har vært så flink. Jeg prater om den til alle, og jeg viftet boken forann svigermors nese :rolleyes: Poenget var bare at jeg vil ha FERIE. Er jo så lei nå av å tenke over hva jeg skal spise... orker ikke å styre med det i sommer. Og Muskat: jeg er 20 år og svigermor er 60 år. Da vet selvføøølgelig hun best :ja: Det får jeg høre en god del også. Enten spiser jeg det som jeg får, eller så lager jeg egen. Jeg får ikke hele familien hennes med på min mat. Nei, "for hvis man ikke spiser poteter så dør man!". Skjønner du tegningen? Men takk for fine og lange svar!! :klem:

Muskat sa for siden:

Jeg trodde det var å ikke spise smør man blir blind av? Det har i alle fall min mor lært meg.

Joda, skjønner godt at det ikke er enkelt. Mat er utrolig følsomt. Men det er to problemer med det du skriver.

1. at du vil ha ferie fra kostholdet. Det antyder at du opplever dette kostholdet som en plikt, og ikke som noe som gjør livet ditt bedre. Det er veldig leit, for du kommer til å oppdage at straks du går tilbake til det gamle kostholdet, så går du tilbake til din gamle vekt. Det er en grunn til at du ble overvektig, du har eliminert denne grunnen i dag, går du tilbake innfører du den igjen. Så enkelt er det, sure svigermødre eller ikke.

2. at du oppsøker en situasjon hvor du vet det vil bli en så solid kollisjon, i så lang tid. Det er ikke enkelt som student, som jeg antar du er, å skulle bo hos andre - andre som føler at de har rett til å kontrollere deg. For husfredens skyld ville jeg tenkt på å dele opp oppholdet hvis du kan. Kan du bo hos din familie 4 av disse 6 ukene, og la kjæresten bo hjemme hos sin? Hvis du lar deg knekke av svigermor, eventuelt ender opp med å krangle med henne, kan dette være mye mer ødeleggende enn noen uker adskilt fra kjæresten din. Kanskje blir det litt spennende også, dere kan ha små elskovsmøter på halvveien i helgene, eller dra på telttur sammen i skogen for å være sammen uten familiene... :)

Men uansett - du vet jo at dette bare er råd. Du må velge selv det som er best for deg. Det er kanskje det jeg aller helst vil si til deg. DU må velge SELV det som er BEST FOR DEG.

Muskat - snart svigermor!

Ja, ble gravid :p

desverre :( Ingen i min familie har ei ekstra seng engang... så er kun hos dem som er mulig. Men, jeg greier det nok. Takk for svar! Er ikke meningen å høres så negativ ut :p Er bare situasjonen som er vanskelig å forklare...

Og jeg tror ikke det "alle" sier om at man må fortsette på dette kostholdet i evig tid, ellers går man opp, er riktig.
Jeg har ei nær venninne som gikk ned 10 kg på dette, og da syns hun det var nok. Og stoppet helt, og gikk tilbake til det som hun pleide og spise. Og det, skal jeg også, en gang :)

Nille sa for siden:

:rolleyes: Okey da. Men jeg syns det er litt rart at du ber om råd når du allerede har bestemt deg for hva du vil gjøre :snill: Du får tro hva du vil, og du oppdager uansett ganske raskt hvordan DIN kropp reagerer. Og jeg håper for din skyld at du er like heldig som din venninde. Hun utgjør nemlig en skjelden prosentdel. Sånn..... NÅ lover jeg at jeg ikke skal mase mer ! ;)

Muskat sa for siden:

Jeg håper det fungerer slik for deg. Og i så fall har du jo igrunnen løst problemet. For hvis det ikke var kostholdet ditt som var årsaken til at du la på deg, kan du bare gå tilbake til ditt vanlige kosthold nå, og ikke gå opp i vekt. Du har nemlig i så fall hatt et godt og balansert kosthold, og kroppen din skal kunne tåle at du vender tilbake til det uten problemer. Da vil vekten stabilisere seg der den er nå, ikke opp, ikke ned, og det gjør altså ingen skade med en pause. Og det er jo kjempeflott! Så fint for deg!
[font=Verdana][/font]
Muskat

Takk takk for fine ord Muskat :klem:
Jeg var fornøyd med kostholdet mitt før jeg ja. Spiste "sunt og godt" og vann var og blir min yndlingsdrikk :D Potetgull av og til i helgene... Men var litt ekstra deprimert i svangerskapet, så ble litt mye godis da... Gikk nok opp unødvendig mye ja.

tonekvam sa for siden:

Hei LindaJeg skjønner deg veldig godt, jeg. Det er helt sikkert mye du savner hjemme i Bodø, både venner og familie. Og det er ofte slik at når man møtes så sjelden, så er det naturlig å kose seg med god mat og drikke når det endelig skjer.

Selv føler jeg det på samme måten. Når jeg besøker mine foreldre, er det så mye av mammas gode mat jeg har savnet. Selfølgelig ikke bare maten, men tradisjonene og alt det som følger med.

Desverre har jeg det slik at jeg føler at jeg aldri blir riktig tilfredstilt av lavkardo-maten. Det smaker godt, men jeg savner brød og poteter.

Jeg kan ikke tenke meg å leve sånn som dette for evig. Da vil jeg heller kose meg og ta en mnd. i året med slanking. Vet at dette ikke er filosofien bak kuren, men det er nå sånn jeg ser det.

Sist jeg gikk på denne kuren er 5 år siden. Først nå i vår hadde jeg nådd den samme vekten som jeg startet kuren på da. I mellomtiden har jeg spist akkurat det jeg har villet.

Jeg gikk ned 11 kg på 2 mndr. den gangen. Har stort sett holdt vekta siden det. 2-3 kg opp og ned blir det alltid.

jeg vet ikke hvor mange kilo du skal ned, men jeg tror at du med god samvittighet kan ta deg pause i sommer. Selv om du går opp noen kilo, tar du jo det til høsten når du kommer til Trondheim igjen, ikke sant?

Dersom du er i tvil om du kommer til å klare å begynne igjen bør du kanskje tenke deg om. I alle fall sette en eksakt dato for når du begynner igjen.

Klarer du å ta pause i sommer og fortsette framover mot jul, vet du at du har kontroll. Og det er nå tross alt det viktigeste.

Lykke til

(Jeg bor i Bodø, så kanskje vi sitter ved hvert vårt bord i Teltet i sommer... ):klem:

Heia Tonekvam!
Tusen takk for veldig fine ord! :klem:
Det er akkurat slik jeg ser på det ja. Dette er ikke et kosthold for livet for meg, bare et kosthold for en periode (altså diett). Det har jo virket på meg :ja: Og det er ikke pga mitt tidligere kosthold at jeg veier for mye. Det kan hende at det er vanskelig å forstå andre, men vi er jo alle forskjellige :)

Jeg skal prøve å være flink i sommer tross en liten pause. Å ha eget brød går jo fint, og jeg har jo vent meg til det brødet på smak også så :ja:
Men tror ikke jeg orker å tenke så mye lavkarbo på middagdelen. Å stå inne på det trange kjøkkenet til svigermor å lage meg egen mat, mens hun står og lager til 8 andre, OG alt jeg gjør på hennes kjøkken er feil, frister ikke særlig....

Men jeg skal være flink. Og det trenger ikke bli så ille som mange her inne tror. For mitt tidligere kosthold var BRA altså. Så lenge som kiloene ikke fyker opp så...
Jeg skal i bryllup 23.juli og fram til da skal jeg så og si være like flink som til nå. Vil jo se best mulig ut da.

Og ja, kanskje vi sees vel Teltet. Jeg vil være den som sitter ved et bord og drikker vann ;) (øl, ææææææææsj)

ssskaldeman sa for siden:

Det är inget problem att äta hos andra, om det finns mat nog. Du äter helt enkelt mer av kött, fläsk, fisk, fågel och låter bli det övriga. Förklara att du upptäckt att du är allergisk mot mjöl och potatis. Du mår inte bra av det. Folk brukar ta hänsyn till dem som är allergiska.

Börjar du äta potais och bröd igen kommer du att gå upp minst ett kilo i veckan. Det verkar ganska meningslöst.

Sten Sture

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.