Hei folkens,
Jeg har noen spørsmål angående sukkeralkoholer.. Tidligere har jeg bare spist atkins-barer, men prøver nå å finne flere alternativer til å hjelpe søtsuget... Det gjør at jeg må skjønne disse sukkeralkoholene - for en gangs skyld... :)
Er det slik at sukkerfritt er ok? Har hørt og lest litt blandete ting... Og er det eventuelt sukkeralkoholer som er mer lavkarbovennlig enn andre i forhold til GI?
Hadde hjulpet mye å finne ut hva man skal se etter på varedeklarasjonen :confused: og eventuelt hvilke polyoler man skal lete etter :)
Klar over det, lest alle de ulike trådene :) Mer på jakt etter navn på de ulike polyolene som ikke påvirker blodsukkeret... Det kunne jeg ikke finne i noen tidligere tråder! :D
så vidt jeg husker var det vell bare erithriol som ikke påvirker blodsukker. Mener å ha sett en fin oversikt over søtningstoffer på diabetes forbundet hjemmesiden eller en anen plass. Skal se om jeg finner den.
www.diabetes.no/Søtningsmidler%2Fsøtningsstoffer.9UFRvO2X.ips
Ut ifra denne er det kun erythriol som ikke påvirker blodsukkeret, dermed er den helt tryg. Xilitol og sorbitol påvirker også blodsukkeret, men disse er mange ganger søtere enn sukker og da vil jo egentlig ikke den store innvirkningen i de ørsmå mengder de ev er brukt i ulike produkter
Den siste påstanden din stemmer ikke. Det er de kunstige søtstoffene (aspartam og sukralose f.eks) som søter mange ganger mer enn sukker. Men også luo han og stevia gjør det, og er naturlige alternativer.
Jeg tror nok også dette til en viss grad er individuelt. Har jo fått høre mange ganger at f.eks. maltitol på langt nær er frikjent som sukkerfritt, men jeg får ikke noen blodsukkerstigning å snakke om av det.
På den måten tåler jeg visst alt av sukkeralkoholer (xylitol/zorbitol kan jeg ikke uttale meg om, for det tror jeg ikke har prøvd - pastiller og tyggis er ikke helt min ting. :)), altså at blodsukkeret fint håndterer det. Magen derimot ... :p Men på magen er tagatesse absolutt verst, med sukrin på en god andreplass! De få gangene jeg drikker noe med aspartam skjer det lite annet enn at jeg gjerne får enormt søtsug/falsk sultfølelse. Over tid opplever jeg nummenhet og prikking, men det skjer jo sjeldent ettersom jeg ikke er brusdrikker (cuba libre-drikker, derimot ...! :p)
Mener bestemt å ha lest at det er en korrelasjon her - jo mer magetrøbbel, dess mindre innvirkning på blodsukkeret, fordi det har noe å si hvor sukkeralkoholene faktisk brytes ned ift. om de går over i blodbanen eller ikke. Men dette er ikke noe jeg vet for sikkert. :)
Når det gjelder stevia har jeg null bivirkninger av det - ikke noe fysisk ubehag eller søtsug som resultat. Men stevia er ellers ganske snevert hva angår bruksområder, og personlig synes jeg de passer best som supplement for andre søtstoff, alene er de helt topp å bruke i varme drikker, som te, kakao etc.
det har du helt rett i! Tenkte litt feil der, hehe. Selvsagt så gjelder det jo ikke sukkeralkoholer, men kunstige stoffer. Sorbitol og xilitol er vell mindre søtt enn sukker til og med, om jeg ikke husker feil nå. Men de har dog lavere GI.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.