Hei ! Jeg veier rundt 123KG, er 18År og ca 1.85 Høy.
Jeg skulle gjerne gått ned noen KG... Målet er helst rundt 100KG.
Har ikke noe imor og være litt stor, men synes nå 123KG er for mye.
Så målet er å gå ned 23 KG, men jeg vil helst ikke på noen diett, siden jeg ikke har råd til det. (Jeg spiser egentlig ikke så mye)
Måltidene mine er som følger
Frokost: 1-2 Brødskiver /eller 1 skål med havregryn
Middag: Det min far lager spiser jeg, 1 porsjon, er godt variert mat han lager.
Kveldsmat: 2 brødskiver
Spiser som regel ost på brødskivene, og drikker enten Melk eller Sukkerfri brus.
Det jeg lurte på er, tror dere jeg går ned i vekt, om jeg begynner og trene 5 dager i uka? Starte med "gå tur" på 1 time hver dag, og sykle på trenings sykkel 1 time? altså ca 2 timer hver dag med litt aktivitet. Eller vil ikke dette gi noen som helst effekt?
Det lurte jeg også på. Man blir ikke 123 kg på 4 brødskiver og en normalstor middagsporsjon om dagen.
Men trening er helt klart kjempebra! Om han bytter ut f.eks. frokostbrødskivene med egg (omelett) og heller tar knekkebrød med mye pålegg til kvelds istedet for brødskiver så er det i alle fall mye bedre.
hmm, hvordan jeg har blitt så stor skyldes vel latskap, ikke verdens mest aktive person, + har alltid likt å kose meg i helgene med litt godteri osv.. noe jeg lett klarer å kutte ut egentlig..
Men vil jeg merke forkjell, og gå ned i vekt bare ved å trene? Eller er det "must" og spise omelett osv til frokost? Pleide før og spise en boks med tunfisk til frokost, siden jeg synes det er himmelsk godt, og det inneholder nesten ikke karbohydrater
Vanlig brød er ikke lavkarbo da, men om du tåler det uten at blodsukkeret går til værs eller at du er insulinresistent så er det jo ikke noe problem, mange, mange spiser jo brød problemfritt. Du kan jo prøve lavkarbobrødet fra Norgesbakeriene, det føres av Rimi og Ica i alle fall - jeg synes det er kjempegodt og det ligner veldig på vanlig brød. Tunfisk kan du godt spise. :) Når du sier du spiser ost - mener du da brunost eller gulost? Er det brunost bør du finne et annet pålegg, det er i grunnen bare melkesukker...
Når det gjelder trening er det aldeles supert, men det meste gjøres nok med kostholdet - for oss vanlige mosjonister i alle fall. Uansett har kroppen alltid godt av trening, den er jo ikke laget for å ligge i sofaen hele dagen så kom deg ut og rør på deg! Gå, jogg litt eller ta frem sykkelen fra boden! :) Jeg har helt sykkeldilla om dagen og storkoser meg på sykkelsetet!
Umulig å si hvor mye du kan gå ned i vekt, ettersom alle er forskjellige, og reagerer ulikt på både mat og trening.
Men jeg vil absolutt tro du vil kunne gå ned i vekt relativt kjapt om du begynner å trene en balnding av kondis og styrke, passer på å få i deg ren, bra mat. Egg, grønnsaker og rent kjøtt, unngå mel og sukker. Proteiner og fett er din venn. :) Også viktig å spise nok, om du ikke spiser noe særlig, er det en skuddsikker oppskrift for å legge på seg når man spiser normalt.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt meg en grundig titt på forumet, og lest meg opp på kostholdet. Når man er såppas stor, så er det sannsynligvis ikke nok med trening for å få bort de ekstra kiloene; det må endres i matvanene også.
Siden du har vært inaktiv så langt og har mye vekt å ta av vil du gå ned noe i vekt med kun trening, men på sikt vil ikke det være løsningen. Vektreduksjon handler i stor grad om kosthold. Det er allikevel ikke nødvendig å endre alt på én gang, så om du vil starte med treninga og la kostholdet komme etter er det ditt valg. :)
Skaff deg kyndig hjelp med treninga sånn at du unngår skader og brått fall i motivasjonen. ;)
Tror det er bare å ta til seg så mye kunnskap du klarer, det er viktig å vite hva du gjør, og jeg er i den prosessen selv. Kan begynne smått, f.eks, jeg kuttet ut brød (til fordel for knekkebrød) i 2011 en gang, spiser det en sjelden gang når jeg ikke er på ketolysekur (dette er bare mitt andre reelle forsøk da :P) og da gikk vekta sakte men sikkert ned og hadde også litt mosjon hver uke gjennom skolen (folkehøgskole - det som var greit var jeg ikke kjøpte mat der, så frokosten var grei, ikke alle middager var bra). Du finner nok ut hva som funker best for deg, men jeg mener kosthold er 75% - men det er heller ikke vanskelig å trene litt hver uke.
hmm, jaja får vel bare prøve, og se evt hvor mye jeg går ned.
Kostholdet vil vel for det meste være:
Tunfisk boks til frokost, fordi det inneholder lite karbohydrater
Hva nå en som lages til middag spiser jeg, er godt variert så får vel gå.
Kveldsmat: 2-3 knekkebrød?
Hvis det er mye poteter / ris / pasta så ta minimalt av det og heller masse grønnsaker i tillegg til kjøtt og fisk. :)
3 knekkebrød (så grove som mulig, min favoritt er de enkle rug-knekkebrødene fra Ryvita) med meierismør eller bremykt og godt med pålegg (skinke, gulost, leverpostei o.l., ikke søte pålegg). Men spiser du ikke lunsj? Til frokosttunfisken kan du gjerne slenge på et par stekte egg og så mye grønnsaker du orker. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.