< Tilbake til oversikten

Er Delfia fullverdig kokosolje?

Philos sa for siden:

Har hørt mye bra om kokosolje, og bruker det mye, men den som selges i de fleste norske dagligvarebutikker er svinedyr. Nesten 90 kr for et glass på 300g. Jeg har bestillt på iHerb, og det er billigere, men så kom jeg på Delfia. Siden dette ikke selges som helsekost er prisen en brøkdel, og det selges jo overalt. Som ingredienser står oppført kun herdet kokosolje.

Noen som vet noe om kvaliteten?

smgj sa for siden:

Problemet er herdingen... Og så er dsa spørsmålet hvor problematisk du synes det er.

nellie sa for siden:

Kvaliteten i forholde til den jomfruelige kokosoljen er vel så som så. Kjøp fra iHerb. Jarrows formula value pack. Litt billigere enn Cocosa.

Philos sa for siden:

Hva er problematisk med herding?

Cyan sa for siden:

En burk med cocosa varer lenge hos meg og jeg tar en liten ss hver dag i kaffen. Med mindre du har tenkt å bøtte innpå masse olje blir det i sum ikke så veldig dyrt og i hvert fall ikke hvis du kjøper den billige på iherb som nellie nevner. Jeg ville ikke brukt det herdede kokosfettet i hvert fall.

nellie sa for siden:

Det gode som måtte være i olja blir ødelagt når det herdes.

Philos sa for siden:

Har bestillt Nutiva 0, 8 l. Problemet med iHerb er at fraktkostnaden gjør et hopp på 20 $ når man kommer stort over 1 kg i vekt. Besparelsen på store value packs blir derfor lett spist opp.

nellie sa for siden:

Den jeg snakker om veier under grensa. Ca 1 kg. Aldri betalt mer enn 6 dollar i frakt, så det er ikke noe problem. Den grensa går rundt 1.8 kg.

Philos sa for siden:

De skiftet nylig til flat rate på 4$ for alle land, men med en vektgrense. To glass på 0,6 overskred dette, altså 1, 2 kg. 0, 8 gikk greit. Uansett bedre enn 270 kr per kg i butikken.

nellie sa for siden:

For bare et par dager siden bestilte jeg kokosolje fra Jarrows (veier 1.1 kg og inneholder 900 gram kokosolje), pluss D-vitaminer og ei pakke chocolite sjokokade.

Betalte 4 dollar i frakt.:)

Philos sa for siden:

Nettsiden sier 1814g, men om man bestiller flere varer ser det ut til at denne grensen senkes. Alternativet forsvant ihvertfall når jeg valgte 2 glass på tilsammen 1, 2 kg. Kan være en feil på nettsiden da. Har sendt en mail til support.

Bruker mye kokosolje. Har best respons på lchf med svært høyt innhold av fett, og dette er veldig mye enklere med fett som smaker godt.

Moogie sa for siden:

Herding er en kjemisk prosess der fettsyrene endres ved å spalte opp dobbelbinding i umettet fettsyrene og tilføye mer hydrogen. Da blir oljen mye hardere i konsistens (høyere kokepunkt) og får lengre holdbarhet. Problemet med herding er jo at det blir igjen rester av kjemikalier brukt i i prosessen. Og biproduktet av herdingsprisessen er transfett. Sånnsett er det ikke stor andel umettede fettsyrer i kokosolje, under 10%. Men det er jo totalt unødvendig å få i seg de pruduksjonsrestene og transfett. For å ikke snakke om fremstillingsmåten delfia lages på kontra økologiske kaldpressede oljer som Cocosa og de man kjøper på iHerb. Varmebehandlede kokosnøtter som holder på å roten eller ferske som skånsomt kaldpressede? Derfor bør man styre unna delfia

Philos sa for siden:

Svar fra Mills:

Carisma sa for siden:

Men jeg har lest et sted at kokosfett består av korte molekylkjeder, og at herding dermed ikke er noe problem?

Philos sa for siden:

Her er en artikkel fra noen som anbefaler herdet kokosolje. Kort sagt er argumentet at ja, herdet kokosfett er ikke like bra som uherdet, men det er fortsatt et veldig bra fett, og fordi det ikke har noe særlig smak av kokos, er det mer egnet som generelt matlagingsfett. Alt skal jo ikke smake kokos.

180degreehealth.com/2010/11/refined-coconut-oil

smgj sa for siden:

Det som skjer er at de enumettede of flerumettede fettsyrene tilføres hydrogen slik at de blir mettede.

en.wikipedia.org/wiki/Hydrogenation

Jeg kan ikke si at (full-)hydrogenert fett - som ganske riktig ikke inneholder transfett - er ufarlig eller ferlig. Jeg forholder meg rett og slett til at det er mye større sjanse for at kroppen min vet å utnytte fettet slik mine forfedre har møtt det i generasjoner framfor dette nyfettet og vil derfor redusere bruken av det i mitt kjøkken mest mulig. Altså rent preventivt. (Vi lot tvilken komme transfett tilgode i årevis og folk ble over tid syke... jeg ser ingen grunn til å tro dette er bedre. )
Men jeg innrømmer det gjerne - enn så lenge ligger standpunktet mitt nærmere religion enn vitenskap.

Lillemy71 sa for siden:

Bare for å oppklare det med vekta på Iherb. De 1,8 kg inkluderer ikke bare produktene men eska og innpakning, slik at flere produkter gir som oftest mer emballasje og dermed høyere totalvekt for hele pakken, det er derfor litt misvisende og bare se på hva enkeltprodukter veier.

Det er heller ingen problem å bestille Jarrows (908g til ca 120 kr) og betale $4 i frakt, jeg har nettopp gjort det :)

taraquin sa for siden:

jeg mener å huske at fullherdig skaper kun den mettede fettsyren stearinsyre. en fin mettet fettsyre som det bl.a annet finnes mye av i storfespekk og kakaofett. jeg vil anse delfia som helt kurrant. men foretrekker å kjøpe jarrow sin som også smaker lite.

amritam sa for siden:

Shipping weight er jo oppgitt inne på hvert produkt. Og man kan hele tida følge med på shipping weight når man legger ting i handlekurven. Den står nederst i handlekurven like over shipping information.

maeve sa for siden:

Når du klikker inn på produktet får du en boks der det står Specifications til høyre på skjermen. Her står det shipping weight.
Er ikke alltid det er like logisk, ser f.eks at en boks med 680 ml kokosolje har en shipping weight på 1,5 kilo, mens andre det er mer i har mindre shipping weight..

Lillemy71 sa for siden:

Hvis vi antar at 680 ml er det samme som 680 g så er dette kun inneholdet i boksen. I tillegg kommer emballasjen (og er det glass er det tyngre enn plast) til produktet, samt en antatt vekt for innpakning som eske, beskyttelsespapp m.m. Dette har bl.a. blitt diskutert og forklart på FB sidene til Iherb.

maeve sa for siden:

Ja jeg forstår det ;)
Var bare at det virket ut som at hun trodde at 2 pk med 0, 6 liters innhold ble en 1, 2 kilos pakke, men i det tilfellet jeg henviste til hadde det blitt 3 kilo (og da overskredet grensa til lavest frakt). :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.