Jeg er gutt, 21 år. Har lest flere tråder om vektstopp, blandt annet om at om man har stopp på over 4 uker så er du på et vekt platå, men folk vet ikke om det er samme for menn osv. Her er min nedgang siden 19.november 2012:
Start: Uke 47: 130,6 kg
Uke 48: 125,6 kg
Uke 49: 123,3 kg
Uke 50: 122,1 kg
Uke 51: 119,9 kg
Uke 52: 118,9 kg
Uke 1: 118,4 kg
Uke 2: 116,9 kg
Uke 3: 116,3 kg
Uke 4: 113,5 kg
Har stått stille en periode og latt vær og skrivd opp vekt, lå på ca 110 kg hele tiden.
Uke 10: 109,4 kg
Uke 11: 109,6 kg
Uke 12: 110,0 kg
Uke 13: 107,7 kg
Uke 14: - Glemt
Uke 15: 109,1 kg
Uke 16: 107,3 kg
Totalt ned: 23,3 kg
Total diett tid: 5 mnd
Jeg er KJEMPE fornøyd med nedgangen, men er uroooolig utolmodig! :D Skal til USA tre uker i juli, og kjenner sinnsykt på dette da jeg ville ned en del mer før turen. Vil si jeg har stått på samme vekt (+ - 3 kg) siden uke 5, altså i 3 mnd. Har hatt en minimal sprekk i påska, ett måltid, en dag bare. Ellers har jeg vært kjempe nøye, har også begynt å trene en del for 2 uker siden! Men merker fortsatt ikke forskjell. Har hele tiden gått på PSMF diett, TROR jeg. Fikk en diett av en venn av meg, som hjalp ho utrolig når ho gikk ned. Reglene er enkle, man skal spise hver 3-4 time (når man er sulten), og alt under 10g fett, under 6g karbo, men så mye proteiner man vil, PER 100g altså. Så er mye godt man kan spise. En gang i uken har man en karbodag der man kan spise under 10g fett, under 10g proteiner + så mye karbo man vil (men ikke fråtse, fortsatt holde kalloriene under) PER 100g. Dette har jeg holdt på med siden starten, og har jo rast ned. Tok en pause fra denne dietten etter 3 måneder, for er vel ikke helt bra, og gikk 1 mnd på ketolyse diett, men gikk ikke mere ned når jeg begynte der. Startet opp igjen for over en mnd siden tror jeg med denne dietten (PSMF), men kommer meg ingen vei nå heller!
Som sagt, KJEMPE fornøyd, er ikke klagete :) Men er så utolmodig når jeg skal på tur! Vil se bedre ut, og håper noen vet hva som skjer? Kan umulig være at kroppen føler dette er normalvekt allerede og vil stabilisere? Veier jo 107,3.. Og i følge min BMI så skal jeg under 90.. Jeg vil også ned til ca 90-95kg. Kan tenke meg hvor sinnsykt det er å komme under 100kg, og se det står 99,9 eller noe, hehe. Hadde daua :D Stå på alle sammen, dette klarer vi sammen! Og tusen takk for svar!! :)
Gratulerer med vektnedgang! Minus 23,3 kg på 5 måneder er kjempebra!
Vektnedgangen vil gjerne gå saktere og saktere, og da må man holde tunga rett i munnen og være tålmodig. Fortsett med det som har funket for deg, og se om det er små endringer du kan gjøre som kan dytte deg litt videre.
Hvordan ser hverdagsaktivitet og trening ut for deg? Hva trener du og hvor ofte? Bruker du beina når du har sjansen, for eksempel til butikken, jobb/skole, osv?
Trener på treningsstudio ca 2-3 ganger i uken. Da går jeg 30 min ca på tredemølle først, så trener jeg litt rygg, bein, bryst osv.. Det jeg klarer. Så 20-30 min på mølle eller sykkel eller noe igjen etterpå. Er der ca 1,5 timer.. Ellers, går jeg tur på litt over 2 km i skogen 2-3 ganger i uka også. Her om dagen gikk jeg på fjelltur på 3 timer, 2 timer opp (sinnsykt bratt), og 1 time ned igjen. Aldri vært så sliten, hehe. + at jeg trena 1,5 time før turen..
Til spisinga mi.. Jeg føler meg ikke direkte stapp mett. Jeg føler mye sult, men ikke sånn at jeg blir helt vill at jeg er kjeeeempe sulten. Det største måltidet jeg spiser er 400g kyllingkjøttdeig/svin + litt salat eller grønnsaker med litt saus på kvelden, som er middag liksom. Spiser aldri mer enn det.. Da blir jeg passe mett, ikke stappmett. Før spiste jeg mye, da kunne jeg spise 400g kjøttdeig, 4 tacolefser + rømme, mais, og masse ost osv. En halv hjemmelaga pizza eller en halv lasagne osv.. Spiser mindre enn før..
Gratulerer med et veldig bra vekttap! At det stopper litt opp i perioder er helt naturlig, og ikke noe å bekymre seg for. Men jeg synes du spiser for lite fett, og dette er nok også grunnen til at du føler mye sult. Det er ikke nødvendig å føle seg sulten på lavkarbo, kroppen får det den trenger og vekten tilpasser seg. Så øk fettmengden, så går det enda bedre og du slipper sulten...
Du går jo ikke ned nå heller, så noe trenger justering;).
Det jeg mente var at mer fett ville gi deg bedre kontroll på sult- og methetsfølelsen, dette vil over tid føre til at du spiser mindre og skjeldnere fordi fettet holder deg mett lengre. Så vekttapet vil komme med tiden, så lenge kroppen blir vant til at den får den næringen den trenger. Det at du føler mye sult, tyder på at du inntar for lite reell energi og at kroppen har gått i sultmodus der den sparer på energien. Dermed stopper vekttapet opp. Når du konsekvent velger produkter med lite karbo og lite fett, fyller du egentlig kroppen med energifattig mat som den ikke har nytte av. Du må tilføre drivstoff for at motoren skal kunne yte noe, vet du....
Det er sant! Men du må huske på at behovene er annerledes nå enn for 23kg siden. Og det at du er sulten hele tida er et dårlig tegn. Det betyr at kroppen får for lite av det den egentlig trenger, og at du i stedet fyller den opp med fyllmasse uten næring...
2 km i skogen? Unnskyld, men det er jo bare en knøttis rusletur - kan ikke ta mer enn 15-20 min det? Treningsstudiotreningen høres bra ut da. :)
Og 400 gram kjøttdeig til ett måltid?! Jeg spiser det halve og da synes jeg at jeg spiser mye! Tror du må se litt på hva du spiser, spise litt mindre og litt nyttigere mat kanskje?
Siden du er utålmodig og vil oppnå mer innen en gitt dato ville jeg (i tillegg til tipsene du har fått angående kostholdet) lagt opp treninga mer målrettet. Styrke
2-3 øvelser pr store muskelgruppe (bein, rygg, bryst, mage i den rekkefølgen)
Trent tungt (4 serier x 4-6 reps)
4 dager pr uke (husk hvile mellom øktene, dvs hvile fra styrketreninga)
Oppvarming til styrke 10-15 minutter på mølla, kondistrening på andre dager enn styrketreninga. Den kan jo fint gjøres utendørs nå.
Kondis
2 økter i uka med høy intensitet (bakkeintervall, intervall på mølle med stigning, høyintensitets sykkeltime)
2 økter i uka på moderat intensitet i 30-60 minutter, gjerne utendørs.
Gå tur hver eneste dag du ikke trener kondis i 30-45 minutter i raskt tempo.
Det bør bli 3,5-5 km pr tur.
Hmm, ja, jeg vet ikke. Hehe, jeg syns nå 400g virker greit jeg.. Så på tipssidene til mat forskjellige steder, og der skriver de ca 300g karbonadedeig for gutter til lunch osv. Og har jo bare litt salat eller noe ved siden av. Er jo em gutt på 21 år bare, så trenger jo litt mat daa.. :) Ser det er mange her som lager sjokolade, kaker og masse greier, jeg holder meg jo til bare kjøtt og grønt osv da.. Ja, den gåturen er litt kort kanskje ja.. Tok 20min akkurat når jeg jogga, løp og gikk bittelitt. Så det må ta 30min utenom. Tror den er 2,5km. Finns 4 og 6 km i den turløypa og, men liker best å gå i kveldinga, og det er bare lyst opp rundt den på 2km. Men trener jo ved sidenav også, kan ikke skryte på meg at treningsorken har vært på topp i det siste, selv om den burde være det.. :/ Men slik er det vel i perioder..........
Hvis du begynner å nærme deg målvekta di, så kan det hende du trenger litt mer fett i kosten. Du har mindre fett på kroppen som den kan bruke, derfor trenger du mer fra kosten. Det kan hende det begynner å bli så lite at kroppen setter ned forbrenninga og du derfor må opp litt i fettinntak for at kroppen skal "tørre" å gi slipp på mer.
Hmm, du er jo nødt til å spise mer enn det du sier. 400g kjøtt=800 kcal.
Har du en basal forbrenning på 2200 vil det si at du går 1400 kcal i minus hver dag.
100g fett=900 kcal, så du burde gå ned rundt 150g hver dag=1 kg i uka. Og det uten å røre deg!
Jeg har i en kortere periode hatt den enkle filosofien at jeg skal trene bortimot like mange kcal som jeg spiser om dagen. Da går jeg rundt 2000 kcal i underskudd=200g nedgang hver dag=1,4 kg i uka. Og det stemmer veldig godt med vekta.
Jeg har det bl.a. fra boka "The art and science of low carbohydrate living" av Jeff S. Volek og Stephen D. Phinney som er forskere på området. Og fra noen intervjuer jeg har sett med dem - husker ikke helt akkurat hva som ble sagt hvor, da.
Eller så kan det hende kroppen behandler næringsstoffer på en litt annen måte enn det forbrenningsovner gjør?! Det er ikke nødvendigvis slik at alle som ikke går ned i vekt dytter i seg mat uten å vite/innrømme det. Ikke alle er like heldig som deg og tydeligvis går rundt i en perfekt forbrenningsovn!
Vel, det er faktisk så enkelt at energien en menneskekropp bruker MÅ komme fra enten energiinntak eller energilager. Er bruken større enn inntaket, må energien komme fra lager.
Jeg anklager ingen for noe som helst, fikk bare ikke regnestykket til TS til å gå opp.
Hva om du spiser rent kjøtt/ kyllingfilet i steden for kjøttdeig/ kyllingkjøttdeig?
Spiser du grønnsaker til ? du kan jo fylle på med grønnsaker dersom du liker det så slipper du å spise hele 400 gram kjøtt.
Det kan også hende du må øke på aktiviteten for å få i gang vektnedgangen.
Ellers så er jeg enig med deg i at du ikke trenger å gå over på en diett med mer fett når det ikke funket for deg. :)
Om jeg har forstått hovedinnlegger riktig her, med bakgrunn i tidligere tråder, så er det snakk om 400g kjøttdeig til et måltid. Han spiser fortsatt LITE, men fryktelig mye protein og lite fett.
Og hadde den kalorierteorien stemt så nøyaktig som den gjør for deg som alle andre, så burde jeg ha gått ned 20kg i vinter, det har jeg ikke. Og da har jeg veid telt og regnet ut alt jeg har spist( jeg har ikke putta en eneste nøtt i munnen uten å veie) og regnet med at jeg er fullstendig stillesittende, selv om jeg er litt mere aktiv enn som så. Noen ganger reagerer dessverre ikke kroppen så nøyaktig for alle. Det hadde vært fantastisk om det stemte for alle at 500kalorier i minus hver dag hele uka gav 1/2kg vekttap i uka. Her har feks ikke gått ned mere enn i gjennomsnitt 200g uka ved å spise 8-900kalorier i minus hver dag( og selvsagt jukser jeg ikke).
Jeg synes du skal bruke punktene dine til å forklare det som ble registrert under forsøket som kalles Minnesota Starvation Experiment.
Det hadde vært interessant.
Nå trenger ikke jeg å forklare verken termodynamikkens lover eller Einstens relativitetsteori. Disse er forklart fra før av.
Jeg har ikke lest hele resultatet etter MSE, men etter det jeg har forstått er de viktigste resultatene, humørsvigninger, depresjoner, lavere stoffskifte, nedsatt kroppstemperatur.
Dette motbeviser ingenting. Nedsatt kroppskifte må man jo da bare ta hensyn til i regnestykket.
For hver person som overhodet ikke kan benytte seg av regnestykket så finnes det en person som kan det. Her inne får man jo inntrykk av at man er et laverestående individ om termodynamikken får litt tiltro. Uting. Jeg trenger ikke lese om et forskningsprosjekt for å vite at hvis jeg har ca 7500 kalorier i underskudd ei uke, så går jeg ned ca 1 kg. Fint om dere beleste mennesker, som leter etter forskningsrapporter for å underbygge det dere opplever med deres egne kropper, kan godta at ikke deres opplevelse passer for alle. Kanskje det går ann å slutte å være så himla nedlatende ovenfor oss som det faktisk stemmer for. Er jo søren ikke lov til å være "normal" på dette forumet!
Så fint at du har monopol på normalitet, da. :)
Forøvrig var det vel Imses troverdighet som ble trukket i tvil her - ikke at CICO tilsynelatende fungerer bra for deg?
Jeg sier ingenting imot Einstein eller termodynamikken. Det jeg prøver å få folk til å forstå her inne er at kroppen fungerer litt mer finstilt enn en forbrenningsovn. Såvidt meg bekjent så er det en erfaring som er like relevant som den erfaringen dere som CICO fungerer for står for? Eller? Jeg føler meg iallfall berettiget til å si det når det kommer påstander om at CICO fungerer for alle "fordi man ikke kan unndra seg thermodynamikkens lover".
Poenget med eksperimentet er at folk IKKE gikk ned der i henhold til det teoretiske kaloriunderskuddet. www.zoeharcombe.com/2009/12/the-minnesota-starvation-experiment/ Dersom det var folk som ikke gjorde det i et slikt kontrollert eksperiment kan jeg ikke forstå at man skal forvente det utenfor heller. Noen er så heldige at de gjør det, noen gjør det ikke.
Oi, poenget med eksperimentet var overhodet ikke å se om mennesker gikk ned i vekt tilsvarende kaloriunderskuddet.
En av effektene de fant ved å leve på kaloriunderskudd var at metabolismen sank. Dvs at for å gå ned i vekt må man både leve på kaloriunderskudd og være mer fysisk aktiv enn man i utgangspunktet regner med.
Sorry, kroppen er IKKE fritatt fra de fysiske lover.
Å slanke seg er beinhardt og vondt. Veldig vondt for man må hele tiden pushe seg selv til mer og mer fysisk aktivitet. Og det er det ikke alle som har psyken til uten veiledning og oppmuntring.
Jeg er enig i observasjonen. Og jeg mener det da er naturlig å lete etter det området hvor kroppens metabolisme vil forbli høyest mulig samtidig som man forbrenner mest mulig av egen kropp.
Hvis det var den observasjonen over du forsøkte å formidle under her så må jeg bare unnskylde meg, det var ikke sånn jeg oppfattet deg.
Jeg er enig i at kroppen nok slår på sparebluss ved ett, muligens individuelt, nivå for kalori inntak. Stagnerer vekta har man i mine øyne to muligheter:
Spise enda mindre. Dette medfører mangelsykdommer osv. Altså ikke veien å gå.
Øke aktivitetsnivået såpass mye at det kompenserer for nedsatt metabolisme.
(Selv er jeg på alt. 2 og må løpe 7 timer i uka i pulssone 4 og 5 med inntak rundt 1000 kcal om dagen for å opprettholde vektnedgangen)
Så, litt back om track, med 400g kjøttdeig om dager tror jeg ikke ts er nedsatt-metabolisme-fasen, men allikevel er det dessverre bare de to alternativene ovenfor som gjelder.
Ergo mennesker som IKKE kan øke den fysiske anstrengelsen kan ikke slanke seg uten mangelsykdommer da? Jeg kan ikke øke på fysisk aktivitet. Hver gang jeg prøver ender det med mange uker og opptil måneder med halsinfeksjoner( mandlene mine reagerer heftig, jeg mister stemmen, hoster osv), en helt vanlig reaksjon på å trådd over grensen for en med ME( kronisk utmattelsessyndrom). Jeg har gått ned 30kg, men det tar lang tid og jeg går ikke ned 1/2kg i uka med 500kalorier i underskudd, snarere 1/2kg i måneden i lange perioder. Kjipt, men sånn er det.
Hæ?? Hvor tok du dette fra?
Ts har som ønske å gå ned ytterligere 10-15 kg. Under den forutsetning at han har metabolisme tilsvarende 2200 kcal (fra mitt første innlegg) må han enten bevege seg mer eller spise mindre. Les forutsetningen en gang til, 2200... Er han på den påståtte terskelen har han fremdeles bare to valg, men da med forhøyet risiko for mangelsykdommer.
Kan man ikke bevege seg mer, vel så tar det tid.
Jeg snakket generelt(ikke om TS), du skrev i innlegget jeg siterte at man enten må gå ned i kalorier, noe du ikke anbefaler, eller øke i trening. Men i realiteten er det noen av oss som IKKE kan øke på med trening, men som likevel MÅ ned i vekt.
Du sier jo rett ut at jeg ikke kan regne riktig, den norske matvaretabellen tar feil eller min vekt tar feil( selv om den viser riktig på de andre 4 familiemedlemmene). Ikke så kult å få høre at en regner feil på noen så lett som å regne ut kaloriinntak ved bruk av matvaretabellen. Selvsagt regner jeg ikke feil. Men ting funker ikke like på alle, sånn er det bare, ellers hadde jo ingen klaget over manglende vekttap på riktig gjennomført GR kurs osv, jeg er ikke unik når det gjelder å ikke få nøyaktige resultater.
Nei - man har et 3. valg. Man kan lete etter egen sweet-spot hvor man opprettholder en god forbrenning og dermed har mulighet for vektnedgang uten å trigge, eller overmanne kroppens selvoppholdelsesmekanismer.
Det å ikke gå så langt ned på kalorier at man trigger danning av hormonet rT3 i stedet for T3, er for eksempel viktig så imåte.
Takk for svar og teorier folkens! Hehe :P Nå veier jeg 106,3. Så har kanskje begynt å løsne litt! :) Håper det fortsetter framover. Angående mitt måltid med 400g svinekjøttdeig.. Har som regel litt vanlig salat ved sidenav og en liten dert av Idun selskapsdressing max 3% fett eller/og en liten dert Idun ketchup uten sukker, snakker om 20g kanskje! :) I tiden før nå så har jeg ikke klart å gi slipp på "vanlig" dressing og Christian Potier Bernaisesaus, men etter jeg sluttet med dette og bruker litt 3% fett dressing og kanskje en dert sukkerfri ketchup, så har jeg allerede gått ned 1kg eller mer! :)
Har du vurdert å få fjernet mandlene? Nå har ikke jeg ME, men før jeg tok mandlene fikk jeg halsbetennelser i ett kjør - etter at jeg tok dem for snart 9 år siden har jeg knapt nok hatt vondt i halsen...
Merkelig! Det er ikke min erfaring. Eller, ved slanking på lavkalori tidligere stemmer det, men nå på lavkarbo spiser jeg god mat i store nok mengder og vekten har gått jevnt og trutt nedover. Trener riktignok mye mer enn før, men det er fordi lavkarboen har gitt meg overskudd til det. Jeg har gått ned 28 kg på lavkarbo, og har ikke hatt det vondt eller vært sulten en eneste dag! Så ikke tro at alle andre har det slik som deg....:rolleyes:
"Så ikke tro at alle andre har det slik som deg" gjelder for deg også.
Jeg opplever intensiv intervall trening som vondt, den 10 reppen i settet gjør vondt, den siste mila i motvind på sykkelen gjør vondt. Hadde det ikke gjort vondt, hadde jeg ikke gjort mitt beste. Og det er der forskjellen ligger, jeg presser meg til mitt aller beste, hver eneste dag.
Det kommer an på hvordan man ser på det. Jeg velger å skille mellom tung trening og vond trening. Det kan gjerne være tungt som fy, men gjør det vondt så gjør jeg noe feil som kroppen ikke har godt av.
Men her var det vel slanking det gjaldt, og jeg har ikke opplevd at slankingen har vært vond på noen måte på lavkarbo. Mulig andre føler at det må være vondt for at det skal virke, jeg for min del har bare lagt om kostholdet til det jeg mener er korrekt for meg og så tilpasser kroppen seg dette over tid. Ikke vondt, ikke en kur men bare en livsstilsendring som gir resultater. At jeg får i meg mindre kalorier enn før er det neppe tvil om, men jeg har ikke bevisst telt en eneste kalori. Og jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det heller.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.