Hei :) Håper det er noen kloke/kreative hoder her, som har en god oppskrift på "brødmat". Jeg har en del allergier; hovedsaklig gluten, egg, gjær, hasselnøtter og en liten laktoseintoleranse. Følger ingen diett, men trives med lavt karbohydratinntak.
Det jeg er på jakt etter, er rundstykker o.l., uten noen av de nevnte ingrediensene- knekkebrød, kjeks og pizzabunner har jeg, men jeg vill ha noe annet enn knekkebrød og kjeks tilgjengelig innimellom.
Kanskje du kan lage disse eller denne, men bytte ut egg med noegg?
Oppskrifter på lavkarbobrød og rundstykker er som regel uten gluten og gjær, og egg kan som sagt byttes ut med noegg, og fløte med kokosmelk. Det er bare den osten som er litt tricky. :p
Ja, også er det kikertpannekaker. Men du spurte jo om brød og sånt. Jeg måtte bare nevnte kikertpannekaker fordi det er så godt. :D
Tusen takk for svar, men jeg må si att noegg er ett møkkaprodukt :P Det klarer, etter min mening, ikke å erstatte så mange egg. Det funker tidvis bedre med pittelitt xantan gum, bakepulver og olje enn noegg i oppskrifter med 1-2 egg.
Ja, NoEgg er no bare ren stivelse også? Funker overholde ikke, etter min erfaring... Pannebrød og pizzabunn er det eneste jeg kan se for meg KAN ha sjans å funke uten egg, meieriprodukter og hvetemel.. Men jeg tror det blir vanskelig, altså. Knekkebrød er jo ikke noe problem ihvertfall, hvis det er egg i ei oppskrift går det nok bra å bare droppe de, og evt. tilsette litt ekstra vann og fiberhusk. Ellers har du jo "trikset" å tilsette litt eddik i deigen/røra for å hjelpe på hevinga i bakst uten egg eller gluten, men tipper brød, rundstykker o.l. kommer til å falle sammen uansett..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.