Jeg har såvidt begynt med smaksprøver av risgrøt fra helsekost til poden på nesten 5 mnd`er. I denne skal en tilsette olje, (solsikkeolje står det på pakken). Men etter det jeg har lest her inne er jo solsikkeolje ikke noe særlig, hverken for ung eller gammel.
Har lest litt fram og tilbake her inne, men greier ikke å bestemme meg hverken for det ene eller andre. Hva anbefaler dere?
Jeg vet at vi har brukt MCT-olje på kuvsøseavdelingen hvor jeg jobber, men husker ikke hvorfor vi brukte det. Men husker godt at de fikk VELDIG løs mage av det.
Udos`choice brukte jeg. Men duu.... hvorfor risgrøt? Hvorfor ikke heller Hirsegrøt? Hirse er rikt på jern og samtidig glutenfri. Det er vel ikke noe særlig næring i Risgrøt vel?
Ellers så begynte vi med Havre og Spelt så snart han ble 8 mnd. De har lavest GI og er de mest proteinrike.
Jeg vil heller anbefale deg hirsegrøten fra Aurion / helios. Den er god fra 4 måneder mener jeg, og inneholder mye mer næring enn risgrøt. Risgrøt er jo ok som trening da.
Olje: Udo's Choice.
Etter at poden begynte med grøt med udos i så var alt bleieutslett og annet utslett historie! :)
Ellers så er jo moste grønnsaker det optimale og naturlige til små barnemager - ikke korn. Sånn i et evolusjonært perspektiv.
Men du jeg lurer på en ting HP: Hva slags proteiner ga dere poden i denne moste grønnsaksblandingen? Jeg begynte tidlig med litt rent most kjøtt i, men det er vel litt voldsomt for en på 5 mnd.
Takk for svar. Mente Hirsegrøten var fra 6 mnd`er jeg, og så var de tom for den. Valgte derfor Helios risgrøt inntil videre. Og den er visst god (den går ned). Storebror likte begge deler husker jeg.
Erfarte det samme da eldstemann begynte med tran. Noen mener at den gjør samme nytten, men ikke vet jeg. Får kjøpe Udos da. Han fnyser av tran minstemann så det er sikkert greiere å få i han Udos.
Er vel det. Men så mye mer praktisk med grøt i starten. Hm. Må visst skjerpe meg. Ikke bare tenke på eget kosthold.:)
Takk for svar fra deg også. :) Svarte på dette under HPs innlegg. Skal sjekke grøtpakkene igjen når jeg kjøper Udos. Kanskje de har fått inn hirse igjen da???
Jeg brukte mye havre til førstemann. Kokte det selv fra havregryn fra han var rundt 7 mnder. Skal gjøre det til denne karen også. Enklere med lillebror da, for han reagerer ikke på noe særlig av det jeg spiser. Storebror reagerer på melk, og han nektet og spise grøt fra han var 9 mnder. Har prøvd igjen senere, blant annet med havregrøt, men han blir bare illsint og nesten hiver tallerkenen i gulvet. Men han forbinder vel grøt med magevondt (=før vi fant ut at han hadde melkeallergi).
Hvis du leser rundt i trådene om barns kosthold på forumet, så får du en del tips om startmat for små babyer. Støtter Udos choice som du har fått tips om.
[color=navy][/color]
Fint tilskudd av proteiner fra 6 måneder er finmalt kalkun eller kalv, ørret og laks, samt eggeplommer. Men babyer har større behov for fett enn proteiner faktisk, om vi ser på morsmelkens sammensetning. Om han ikke liker tran, så er ørret eller laks ikke bare fint, men nesten en MUST!
[color=navy][/color]
Andre kulturer starter gjerne å gi most og blandet banan + avokado (gjerne med litt morsmelk i) som første føde.
Lykke til!
Takk for svar fra deg også MHM. Kjøper Udo neste gang jeg er på helsekost. Satt faktisk og tenkte på å gi han avocado i dag, da jeg gaflet i meg en 1/2 selv med reker i. Men akkurat da sov han så søtt. Får prøve neste gang.
Det kan være småskummelt og bruke hirse i maten spesielt til småbarn, men også for voksne, i dagens samfunn der flere og flere får problemer med stoffskiftet.
Hirse er et veldig sterkt goitrogen, noe som påvirker stoffskiftet negativt.
Hirse er millet på engelsk, og her kan det leses mer om det jcem.endojournals.org/content/68/4/707.abstract
Se også punkt 22 her www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8728
22. Hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: resorcinol (vær opmærksom på øjenlægemidler ved behandling for kroniske øjensygdomme) og thiocyanater (se forrige punkt 21.), en thyreoidea-risikofaktor i tredje verdens lande, hvor hirse udgør en stor andel af kosten (hos os mindre direkte, men vær obs på div. hirsetilsætninger til industrifremstillede fødevarer)
Lillegutt har næringsvett som bare freser og spytter hirsegrøt han da :D Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for å ha gitt grøten videre til ei på barselgrupa, men.... :o
Veldig kjapt fortalt;
Tarmbakteriene våre omdanner hirsen til å bli et stoff som svekker skjoldbruskkjertelens produksjon.
I den tredje verden er hirse veldig vanlig mat, og dette har ført til at svært mange der har problem med at stoffskiftet ikke er optimalt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.