< Tilbake til oversikten

Hva skal jeg erstatte sukker med i kokosbunn?

Leyyda sa for siden:

Jeg har tenkt til å lage denne kaken. Men hva passer best å erstatte sukkeret med i bunnen? Sukrin eller Tagatesse, evt fruktose.
[size="3"]cafelemonia.blogspot.no/2010/05/kokoskake.html

Kokoskake
Kjempegod sommerdessert.

4 eggehviter
1 ts sitronsaft
2½ dl sukker
50 g mørk sjokolade
½ ts bakepulver
2½ dl kokos

3 dl kremfløte
1 stor Bounty-sjokolade

Stivpisk eggehviter og sitronsaft. Pisk gradvis inn sukkeret. Vend inn hakket sjokolade, bakepulver og kokos. Hell røren i en bakepapirkledt 24 cm springform og stek på nederste rille ved 170 grader i ca 40 minutter.
Pisk fløten til krem og vend inn hakket Bounty. Bre over kaken rett før servering.

Men jeg skal ha denne sjokoladekremen. (Fra lillians snickerskake)

Krem:

4 stk eggeplommer
Søtning etter behov
100gr Mørk kokesjokolade
3,3 dl fløte

Moogie sa for siden:

Jeg trur at jeg ville ha blandet litt av hvert. Opplevde mange ganger at sukrin aleine gir veldig skarp isende/metalisk smak i slike kaker.

Ziltoidia sa for siden:

Blanding gir helt klart best smak etter min erfaring. Sukrin og tagatesse hver for seg fungerer sikkert bra også. Ulempen med sukrin er den kalde smaken som nevnt over her. Tagetesse på sin side, bør ikke varmes over 170 grader (tror jeg det var). Så, det kan gå akkurat. :p
Også må du være obs på at Tagatesse er mer søtt og sukrin mindre søtt enn sukker.

...Fruktose driver jeg ikke med.

Dietta sa for siden:

Aha - denne oppskriften kjenner jeg igjen - den var på God morgen Norge for endel år tilbake.
Dette er yndlingskaken til mannen her i huset :sikle:

Tagatesse funker IKKE - det prøvde jeg for flere år siden. Har ikke gjort noen flere forsøk på lavkarbovariant etter det, men.....
MariannS la ut en oppskrift på pavlova for noen dager siden, med sukrin+. Hun sa at den ble en innertier, så jeg tenkte at det sikkert er løsningen.

Hvis du prøver, så gi en tilbakemelding her da :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.