< Tilbake til oversikten

Spiser jeg for mye?

Cathrine76 sa for siden:

Jeg mener jeg har lest at det er anbefalt med 1-1.5 g protein per kilo kroppsvekt. Jeg ligger mellom 100-200 g protein per dag, er dette for mye? Ligger forøvrig på 60-70 % fett og ca 30-40 g karb - sistnevnte er ok fordi jeg ammer. Helt ny på LCHF og styrer litt for å finne ut av dette :)

Yonah sa for siden:

Kanskje du kunne fortelle hvor lang du er og hva du veier også?

Cathrine76 sa for siden:

Ooops ja :-) er bare 159 høy, veier 70 kg nå etter fødselen men skal ned til 57 kg som er min trivselsvekt.

Bonjævel sa for siden:

Jeg har lest et og annet sted at en kan regne 1-2 gram protein pr. kg kroppsvekt. Så da blir vel din mengde fra 70-140 gram protein pr. dag?:cool:

Cathrine76 sa for siden:

Takk for svar :) dette legger jo en begrensning på matinntaket som jeg ikke var forberedt på. Synes ofte at proteinet er styrende for de øvrige matingrediensene som blir tilbehøret. Har en jobb å gjøre med p redusere proteinene ser jeg...

BenteR sa for siden:

Er fullt mulig og redusere proteiner og karbohydrater og likevel spise mye.
Jeg spiser minimum 3500 kalorier til dagen og likevel holder jeg karbohydratene under 25 pr dag og spiser ca 120 gram protein pr dag; litt mye proteiner siden jeg veier under 43 kilo, men selv om jeg har diabetes mener ernæringsfysiologen at jeg ikke trenger og bekymre meg for proteinmengden.

Proteinmengde regnes normalt til og skulle være mellom 1 og 2,5 gram protein pr kg kroppsvekt avhengig av aktivitetsnivå.

Cathrine76 sa for siden:

Har du noen forslag til mat som skårer lavt på protein og karb og høyt på fett, BenteR? :)

Cathrine

BenteR sa for siden:

Kokosolje :D
jeg bruker kokosolje både i matlaging + i te.
Ellers består min meny av mye frø, nøtter og grønnsaker + noe fete meierivarer som f.eks. rømme, CF, etc.

rut311 sa for siden:

43 kg??

BenteR sa for siden:

Ja, jeg veier under 43 kilo (1,60 høy), legene mistenker nå at det kanskje er bukspyttkjertelinsuffiens, det vil si at bukspyttkjertelen min som ikke produserer nok fordøyelse-enzymer (elastase) til at kroppen min klarer og spalte fettet i kosten slik at jeg kan få den sårt tiltrengte næringen.
Spiser som sagt over 3500 kalorier daglig og mister likevel hele tiden vekt.
:mad:

rut311 sa for siden:

Åh, d hørtes ikke godt ut. God bedring, kjære deg! Håper de finner ut av det!

Cathrine76 sa for siden:

Tusen takk for tips BenteR:) og riktig god bedring! Jeg håpercdet ordner seg for deg :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.