Etter som jeg driver å knipser bilder av dagens måltid fortiden, tenkte jeg det kunne være til inspirasjon og motivasjon for andre å se hverandres lchf- retter.
Derfor synes jeg det hadde vert flotters om folk kunne lagt inn bilder av sine måltider her, slik at andre kan komme å se for inspirasjon :)
Matlaging har blitt en hobby og syssel som jeg elsker etter jeg la om kostholdet, og vet selv hvor spennende det er å "ta del" i andres mat hverdag.
Så da begynner jeg med å legge inn noen bilder av de siste dagers måltider :p
Håper noen slenger seg på denne "utfordringen" og tar seg bryet med å ta bilde av og legge ut bilde av mat :)
Vet du... jeg har akkurat begynt å gjøre det samme. :o
Har blitt et så enormt matvrak og kokkelleringsnørd at jeg knipser bilder av det i tide og utide. Vel... ikke av havregrøten min da, men det er jaggu ikke langt unna. Prøver å spare de som er så søte og ikke har fjernet meg fra instagram, twitte og facebook, men det er ikke alltid jeg klarer å dy meg. : D Prøver også å holde oppskriftsbloggen litt ren og ryddig for denslags.
Så da lagde jeg enda en blogg... mest for å loggføre hva jeg spiser for å holde bevisstheten oppe, uten alt detaljfokuset som diett.no og lignende kan medføre.
Tadah: matloggen.wordpress.com
Kan vel alltids legge inn noen bilder her for fargenes skyld.
Jeg synes moderatorene, eller en av dem, kunne slå sammen tråden til Marella med denne. Det er jo ikke ment å være konkurranse, men heller et vidt spekter i matbildeveien?
Har bare tatt bilde av middagen i dag (oppskrift med rom for forbedringer. Tar gjerne imot tips). Det er liksom ikke så lekkert med havregrøt og en skvist matpakke av kokte egg, en håndfull cherrytomater og en lekkende boks yoghurt og bær. :p
I dag ble det blomkålsuppefrokost og griselevermiddag. Merker at blomkålrisen min blir gulere for hver gang. Kanskje jeg lager gurkemeieblomkålsuppe neste gang. :D
...pluss at jeg har gomlet på litt kokosbrød, pistasjnøtter og noen jafser peanøttsmør. :p En skal da leve litt.
jeg spiser paleo, og det er veldig annerkjent som en karbokilde i forhold til trening :)
For å si det sånn, den dagen jeg spiste dette så åt jeg 200gram søtpotet, som tilsvarte 40g karbohydrater. så da kommer det jo selvsagt på hvor man ønsker å ligge i dagsinntak av karbo :) jeg som ønsker å ligge under 50g karbo daglig, passer jo da på resten av dagens inntak :)
Så langt i dag: Eggepudding og Biff med gurkemeieblomkålris og sjalottløk, hvitløk og sopp stekt med smør og litt ingefær, hvitløk og sesamolje. (Ja, jeg sa hvitløk to ganger) Klassisk lavkarbomiddag med andre ord.
...Har også gomlet kokoskrem, peanøttsmør og pistasjnøtter :p
Til kvelds i går spiste jeg en herlig bringebær+jordbærtrollkrem. :3 Ska ikke se bort i fra at det blir det i dag igjen. Har funnet eggehvite på kartong!
Går du inn på loppas journal så fører jeg all trening og mat der :)
Trener styrke 3x uka og ellers mye fjellturer, litt spinning og nå som våren kommer - sykling :p Blir ca 35treningstimer i mnd
Litte med jogging for tida pga runners knee :( men skal til fysio og få opplegg der
Ellers går det smekkende godt! :D
Eggepudding var faktisk veldig godt! ble også en suksess av datteren i huset på 4 år. og det er bestandig en glede å kunne tilføre sunnere desserter til henne også :p
Frokosten bestod av en jafs peanøttsmør og rester av eggepuddingen. + en klementin og en håndfull cherrytomater.
Lunsjen bestod av bananpannekake og avokadobæsj.
Ble kvitt den siste griseleveren med den alltid så uslåelige soyasaus+sesamolje+hvitløk+ingefær-smakssammensetningen. Med bacon, løk, hvitløk, grønnløk, sopp og paprika! Ser ikke så lekkert ut da. Det var godt, men jeg tviler på at jeg kjøper griselever igjen med det første.
Oppdaterer denne så det ikke blir så mye dobbeltposting :p Så, den 15. april spiste jeg følgende:
Frokost: Eggepudding!
Lunsj: Klementin og noen jafser peanøttsmør (jobber iherdig med å tømme det glasset. Kan informere om at det er Meridian. Fint skal det være)
Middag: Stekte rosenkål og bacon i en panne og i den andre: løk, kål, bokstunfisk, ingefær, hvitløk, søyasaus, sesamolje
DET.VAR.GODT.
Måltid 1: Laksekaker (laks, brokkoli, blomkål, løk og egg)
Måltid 2: Kjøttmuffins
Måltid 3: Indrefilet med søtpotetchips
Snacks: Bær/frukt og bananis med kiwi og granola
Jeg tok en råsjans og handlet søtpotet i dag. :eek: Potetangsten sitter i litt kjenner jeg. Såååå hvordan lager man søtpotetchips? :D
Dagens mat var så bra at jeg lurer på om det faktisk er ulovlig å spise så god mat. Kaloribomber uten sidestykke. Namnamnam.
Frokost: Avokadosjokolademousse, tinte bringebær, banan og peanøttsmør!!!
Lunsj: To klementiner
Middag: Blomkålris og ovnsstekt kylling dekt i en olivenoljemarinade bestående av paprikapulver, hvitløkpulver, løkpulver, chilipulver, tørket persille, salt og pepper. Bearnaisesausen nådde aldri helt opp til sausstadiet, men smakte uansett uuutsøkt.
HERRE, FOR EN MATDAG. :D
Frokost: ca 1/2 boks creme fraiche, ca 2 ss heimelaga bringebærsyltetøy og 1 dl hakka mandlar. Middag: En god porsjon fiskewok med soltørka tomater og sprøstekt bacon -
med grønsakene brokkoli, blomkål, paprika, løk, sukkererter og babymais. Kvelds: Omelett av 2 egg, litt fløte og litt fårepølser av en lokal pølsemaker og ost.
Mmm! ser kjempe godt ut alt samment :)
Søtpotetchips lager du ved å skrelle potetene og skjære dem i staver, ca like tykke som pommes frittes. de legges i en bolle- hell en god skvett olivenolje o.l over og vendt in chipsene.
Legges så spredt på bakepapir form. Chipsene bør ikke ligge oppå hverandre. strø litt salt over
Stekes midt i ovnen på varmluft - 200grader i 20-30min. pass på så de ikke blir brendt- steketiden kan variere en del avhengig av chipsstørrelsen :)
Dette så profft ut Mariann S! Fortsett ¨komme med bilder :p
Herregud så mye god mat det er her. :p Får lyst til å lage alt på en gang, men da vet jeg noen som blir liggende på gulvet uten å klare å røre seg.
Dagens mat var følgende, så langt:
Frokost: Kyllingrester med blomkål. Fyttifkshfd så god den kyllingen var.
Lunsj: Yoghurt med bær, pluss litt sporadisk mandelsmørjafsing
Middag: Blomkålsuppe (lærer meg å like suppe... så langt går det bra!)
....kjenner jeg savner avokadogugge med banan og peanøttsmør. Det var syndig godt.
Jeg handlet for over 400,- denne uken, allikevel er det en liten fjomp inni meg som roper "DU KJØPTE IKKE PEANØTTSMØR! GÅ. KJØP. NÅ." :p
...det ble forsåvidt litt ekstra snop på kveldingen i dag, i form av bringebærtrollkrem. Ja... også en deeeel peanøtter og cashewnøtter og KANSKJE litt mandelsmør. Jeg mistenker at jeg overspiser for tiden, mens vekta peker liiitt nedover. Jaja, kan ikke klage.
Frokost: mandelsmør, cashewnøtter, peanøtter, helt til jeg ble ferdig med tomatsuppe! Åh, så god den var.
Lunsj: gomlet mer på mandelsmør, cashewnøter og peanøtter... ja, også créme frâichen fra frokost...
Middag: Biff med søtpotetfries(!)
Kvelds:yoghurt og bær.... og kanskje litt mer mandelsmør.
Kjempegodt! Det blir nok reprise i dag. :D
De var faktisk ikke så ulike flaskegresskar, bare enklere å tilberede. Og ikke minst i mindre størrelser, så spiser jeg ikke alt på en gang. :p
:p Mm, flaskegresskar. Enig i at de smaker ganske likt søtpotet - men gresskaret har anselig mindre karbohydratinnhold, om man har det med i vurderingen.
Frokost: Klarte ikke å motstå avokadosjokkisgugge+banan+peanøttsmørnammenam, som det nå så fint heter.
Ellers: en klementin, peanøtter, pistasjnøtter, mandelsmør... antageligvis for mye, men vekta peker nedover, forstå det den som kan.
Middag: Ovnsbakte olivenoljedynkede saltede og peprede søtpoteter og kylling, med et godt lag kanel og hvitløk (+litt chillipuver) på sistnevnte. En sjalottløk, litt rød paprika, sopp og mange hvitløksfedd!
Hmm..vekta mi peker også nedover, og jeg spiser mere frukt, bær, nøtter nå enn før på lavkarbo. blir en del avokadosjokoladepudding med peanøttsmør, mye fruktbiter og bær :) det er jo så godt.
Men jeg har sluttet helt med meieriprodukter, og sitter her og undrer på om knskje det har vert en såkalt partystopper for meg :rolleyes: ...
Jeg har hatt to episoder i år hvor jeg har tatt pause i meieriproduktpausen, og begge gangene gikk jeg ned litt rett etter. Nå tror jeg ikke det var meieriproduktene som førte til det, men de er tydeligvis ingen brems heller. :o En god nyhet for noen som er glad i ost!
I tillegg så var jeg på sykehuset i går, som oppfølging pga to nyresteiner jeg fikk i desember 2011 og august 2012. Der ble jeg rådet til å spise meieriprodukter pga kalsium (fordi steinene var oksalat+kalsium, men i hovedsak kalsium, og de tingene bør vistnok utbalanseres. Høh.). Det samme gjelder forsåvidt egg, noe jeg føler for å brøle i trynet på en tidligere venninne som innsisterte på at jeg fikk nyrestein fordi jeg spiste for mye egg. :p
Frokost: tomatsuppe (og pistasjnøtter)
Lunsj: eggepudding (og peanøttsmørgomling)... og noen paranøtter
Middag: Sellerirotskiver, sopp, løk, biff med squashhummus og brokkoli.
Middag i går: curry med gurkemeieblomkålris!
...ellers i går spiste jeg banan med peanøttsmør, pistasjnøtter og en mindre vellykke sjokoladekokoskrem.
Interessant. Jeg er helt for nye måter å tilberede egg på, siden jeg bare går ned i perioder der jeg omtrent lever på egg og salat. Må ut å skaffe kokosmelk i morgen. Står den seg noen dager?
Frokost: yoghurt og bær
Lunsj 1: eggepudding (i en ramekin altså, ikke noen kjempeporsjon!)
Lunsj 2: tomatsuppe
Middag: kålkarbonara(?) en underlig blanding hodekål, bacon, 2 eggeplommer, 85ml fløte, 2ss(20g) parmesan. Skulle liksom bli carbonara, men eggplommene her til lands kan jo ikke brukes til en dritt. :p
...også litt gomling av paranøtter og peanøttsmør, så klart. :D
Måltid 1 : Eggepudding
Måltid 2: Indrefilet med stekt sopp og paprika, søtpotetchips og aioli
Måltid 3: Sjokoladepudding med granola og bær
Snack : Bringebær
Det er nesten så jeg ergrer meg over at jeg fikke nøttesmørdilla akkurat når denne tråden begynte å eksistere. De blir fort til måltidserstattere. Så... ingen middag i dag.
Frokost: sopp, løk, hvitløk og biff med ingefær, soyasaus og sesamolje
Lunsj: en 35grams Balance stevia dark chocolate, en klementin, og en drikke av 4dl mandelmel+100g frosne bringebær
Middag: cashewnøtter og cashewsmør
Kvelds: teletubbiegrøt (bringebær og eggehvite) med kanel :p
En eggehvite og ca 70 gram frosne (friske går sikkert like bra) bringebær... eller andre bær. Eggehviten blir stivpisket som ellers, ettersom det ikke er noe fett i bringebær, så da kan man smaksette med andre ting som ikke har fett i seg også.
Hele greia er på ca 2-3 karber og 40 kalorier, så det er veldig fint for de av oss som har lyst til å spise hele verden på kveldstid, selv om vi egentlig har fått i oss nok mat. :o
Måltid 1: Kokkosbananmousse med skogsbær og granola.
Måltid 2: Flatbiff av svin med bacon, avokado, salat og aioli.
Måltid 3: Egg&Bacon
Måltid 4: Avokado fries med dipp! Mmmm! Dette var overraskende godt
Det er definitivt ikke tråden for en som akkurat har sagt til seg selv at "Nei, du får ikke middag i dag heller. Du har spist alt for masse cashewnøtter og cashewsmørr og tomatsuppe. Du er ikke en gang sulten." Får se om det ikke blir litt avokadochips i morgen. :3 Hvordan er de for folk som er litt sarte når det gjelder avokadoer?
Det er basisen, ja. Men man mikser alt sammen! Rett og slett hiv frosne bær og eggehvite i bollen, og ta det derfra. Jeg bruker å knuse bærene litt først med mikseren, og så pisker alt til en stiv rosa krem. Man kan jo selvsagt tilføre søtt og smak om man vil det. Det er godt med søtning, men jeg finner det ikke særlig nødvendig. Hadde kanel på i går, men det har jeg ikke pleid å gjøre. Er bare å prøve seg fram. Si fra om du kommer på noe godt da!
Måltid 1:Bananmousse med bær,musli og kiwi :) MMmm!
Måltid 2:Flatbiff av svin, stekt løk og paprika, avokadofries med dipp.
Måltid 3:Hotte kjøttboller med søtpotetfries, cherrytomater og dressing.
Frokost: havregrøt (med kardemumme, kanel, søtning og salt)
Lunsj: havregrøt
Lunsj2: yoghurt og bringebær (med kardemumme, kanel og søtning)
Middag: crack slaw med bacon, sopp, reker og paprika
...og liiitt pistasjnøtt og peanøttsmørmumsing.
To bilder av helt identiske havregrøter... dette begynner å få OCD-tendenser :p
Frokost: havregrøøøøt (vi trenger ikke se den havregrøten igjen, gjør vi?)
Lunsj: havregrøt med kako(!)
Liten lunsj: yoghurt (med kakao!) og jordbær og blåbær... og gomling på pistasjnøtter og peaøttsmør som vanlig.
Middag: blomkålsuppe med barnityr av brokkoli og karri+paprika+harissa-reker!!
...sleeett ikke dumt!
Ikke dumt, ikke dumt. Det må en god del søtning til for at det ikke skal bli 'feil' da. Sjokoladesteviadråper kommer godt med. Ja, også litt salt, en del kanel og kardemomme.
Måltid 1: Egg & Bacon
Måltid 2: Avokadosjokoladepudding med bær og granola
Måltid 3: Kjøttboller og søtpotetfries
Snack: blåbær & bringebær
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.