< Tilbake til oversikten

Fos?

Moogie sa for siden:

Noen som vil si noe om FOS? Blir litt forvirra over ulik info jeg leser på nett. En plass sies det at FOS er bra for magen og termer og er supert som ekstra søtningsmiddel i sjokolade. Andre plasser advares det mot FOS da det skal være ugunstig for tarmer. Så hva er ett som er riktig? Stemmer det at FOS ikke påvirker blodsukker? Og hva med inulin? Så på iHerb at de har FOS sammen med inulin i pulverform til salgs.

smgj sa for siden:

Min lege anbefalte FOS til meg som et ledd i det å bygge opp en sunn bakteriestamme i tarmene igjen. FOS lages av inulin, som er et naturlig forekommende langkjedet sukker
Ja, mange blir fisefull av FOS under tilvenningen.. :) Bakteriestammer som øker produserer gass. FOS og inulin bidrar dessuten til kalsiumopptaket på en merkelig måte

Man regner med at FOS er ca halvparten så søtt som sukker, og gir ca 1/3-del av kaloriene til sukker. Og da i tillegg med en del positive helseeffekter samtidig som det i funksjonalitet både kan erstatte stivelse og sukker. (Ikke i kalorier, men som stivelsesmiddel og som søtningsmiddel). Fysiologisk regnes den nærmere fiber enn stivelse/sukker og vil antakelig påvirke blodsukker noe. Det er mulig det er forskjell på inulin og FOS i så måte, det vet jeg ikke.

Jeg kan anbefale FOS som ett (av flere ) søtningsmidler når man lager sjokolade selv. Den milde søtsmaken er god til å dempe skarp sjokolade. Smaksmessig likner det litt på melkesukker, synes jeg.

Vil man ta FOS som prebiotisk tilskudd bør man begynne svært forsiktig. 1/2 ts var maks startdose jeg ble anbefalt. Jeg brukte det i te.

Moogie sa for siden:

Tusen takk for nyttig info! Har du tips til hvor mye FOS og hvilke andre søtningsmiddel sammen med den fungerer bra i sjokolade?

smgj sa for siden:

Jeg brukte sukrin og fos og vaniljestevia og xylitol... Min erfaring er "jo flere slag, jo større sjanse for å få noe som blir godt". Jeg brukte også litt sukker - og erkjente at "litt" er mye bedre enn mye. Okosjokolade har en del basisoppskrifter ute som man kan eksperimentere seg ut fra.

Moogie sa for siden:

Høres ut som en god plan å blande flere ting. Jeg har også erfart at det er best å blande forskjellige søtningsmiddel for god resultat. Men xilitol? Sånn flytende? Så at de solgte den på iHerb. Er den bra? Den påvirker vell blodsukker, gjør ikke den det? Kan xilitol eller FOS brukes i bakst? Jeg er visst i det spørrende hjørnet idag

smgj sa for siden:

Den xylitolen jeg har er som grovt sukker i konsistens. Smaker som et sukker med litt lite søtsmak (50-70%). Jeg mener - har ikke sjekket - at xylitol gir blodsukkerstigning og heller ikke hvor mye/hvor fort, bare så du er obs på det.
Jeg har ikke brukt verken FOS eller xylitol i bakst. (Jeg baker lite, og bruker faktisk helst honning, banan, epler, gresskar, gulrot, dadler, stevia og demarasukker når jeg baker. Tenker som så at frukt/grønnsaker gir både en del søtsmak, saftighet, fiber og sporstoffer - og bidrar til å redusere behovet for sukker. Og så bruker jeg litt til slutt - fordi ellers vil ikke mannen hjelpe meg med å spise... )

Moogie sa for siden:

ok. Takk for hjelpa! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.