< Tilbake til oversikten

Hvilken flytende stevia?

Moogie sa for siden:

Har tenkt å bestille ny flaske flytende stevia (ev. Annet søtningsmiddel) så lurer på hvilken er dere mest fornøyde med? Jeg har kjøpt stevia fra Wisdom natural i mange smaker av denne sorten fra iHerb
www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Valencia-Orange-2-fl-oz-60-ml/9117
Men ikke helt sfornøyed med den. Fungerer greit i bakst og sjokolade når æ vil ha litt ekstra spesiell smak, men i f. Eks. Te kjennes smaken litt rart. Noen forslag?

TrillTrall sa for siden:

Jeg har også prøvd disse og liker dem godt, ikke noe bismak som jeg kan kjenne. :) Prøver for tiden også Natreen sine stevia-suketter og er ikke overbevist, synes de har en bismak, dessuten er de grisedyre i forhold til vanlige suketter og med det teinntaket jeg har så... :o

smgj sa for siden:

Jeg bruker ingenting i te lenger... men likte FOS (Kommer sterkt an på hvor søtt du vil ha det- om du vil ha det veldig søtt så er ikke FOS tingen. Da blir det full storm i lokalet... )

Av stevia har jeg erfaring med nunaturals vaniljestevia. Den bruker jeg i bakst. (Tilsetter denne til passe vaniljesmak, og kompletterer så med annen søtning.) Der fungerer den kjempefint.

Moogie sa for siden:

Høres bra ut med stevia uten bismak. Skal prøve dette merket. Hva som er forskjell i bruk på den med og den uten alkohol?

Har også prøvd de sukettene. Syns de er litt vell for søte etter min smak. Så de kommer jeg nok ikke til å kjøpe igjen. Tenkte kanskje jeg skal heller ha med meg en liten flaske med flytende stevia til teen, frem for sukettene?

Moogie sa for siden:

Ja, kanskje jeg skal prøve med FOS i teen? har jo bestilt en boks med det nå og er spent på smaken og virkningen. En teskje i tekoppen? eller blir det for mye av det gode?

TrillTrall sa for siden:

Problemet mitt er på hytta - der bunnspeiker jo alt innendørs også om vinteren så da vil vel steviaflaskene også bli til is... Så der bruker jeg suketter. Men stevia-sukettene fra Naturals (?) er ikke gode for de løser seg ikke ordentlig opp så det ligger igjen masse knøttsmå korn i bunnen av tekoppen. Når den boksen jeg har er tom blir det ikke kjøpt slike igjen, men en annen type. Får ta en tur på helsekosten her og sjekke når jeg kommer så langt. :)

Moogie sa for siden:

jeg kjøpte Now foods stevia sukketer en gang og de var synsikt søte! Trur jeg klarte meg med bare en halv eller mindre av de sukettene. Men de var ikke lette å dele i 2. Så jeg bruker bare vanlige Natreen suketter for tia.

TrillTrall sa for siden:

Det er jo bare å kjøpe en pilledeler på apoteket - koster ikke mange kronene. :) Når jeg tenker meg om så er de sukettene fra Iherb (samme merke som den flytende steviaen) mye større og mye søtere enn de vanlige fra Natreen også. Men Natreen sine steviasuketter er like små som vanlig, men muligens litt søtere.

Moogie sa for siden:

Pilledeler? den har jeg ikke hørt om før. Kanskje jeg må sjekke den ut? Takk for tipset!

amritam sa for siden:

Den eneste forskjellen jeg har oppdaget, er at den med alkohol kanskje er en aning søtere.

smgj sa for siden:

Prøv med 1/2 i starten... og se virkningen på magen. ;)

Yrla sa for siden:

kjenner du den kjente stevia-bismaken på de stevia-sukettene fra natreen? smaker det noe lignende vanlig natreen?

Yrla sa for siden:

hadde de stevia-bismak?

Moogie sa for siden:

Ja, til begge deler, men ikke så verst egentlig. Ikke så fæl bismak, bare noe

TrillTrall sa for siden:

Nja... De smaker ikke helt som de vanlige, litt kaldere på en måte, men de er mange ganger dyrere så jeg kommer til å prøve noe annet når boksen er tom.

Yrla sa for siden:

Ok, takk skal dere ha. Stevia i pulverform liker jeg i hvert fall ikke i te. jeg tipper noen kloke forskere finner et stoff som i kombinasjon med stevia nøytraliserer bitterheten i fremtida.

Moogie sa for siden:

litt stevia sammen med erythriol (sukrin) fungerer helt greit, uten så mye ettersmak av stevia, men derimot erytriol som gir litt sånn kald, metalisk ettersmak. Jeg har også kjøpt stevia i pulverform sammen med latose (isteden for maltodextrin som oftes er brukt) og den har også en ok smak i teen. Men jeg liker ikke å bruke latose da. Så det finnes ok stevia produkter i pulverform :) men jeg liker flytende bedre, for da syns jeg det gir bedre kontrol på mengden. Kanskje bare en innbilding, hehe.

Yrla sa for siden:

laktose, melkesukker, mener du? Ja, leste om den, noen liker'n, andre synes også den har ettersmak. Noen liker stevia sammen med xylitol, andre ikke. Jeg har prøvd i kombinasjon med sukrin men liker bare stevia kamuflert skikkelig i bakst eller sjokolade. Synd. Luo han er også interessant. men den også skal ha ettersmak.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.