Hei!
Spiser vanlig lavkarbo, men teller ikke karber lenger. Har i det siste gått opp et par kg, trener kampsport, og kjenner jeg er litt tyngre i kroppen. Vil gjerne gå den disse, men vet ikke helt hvordan jeg bør gå frem her? Er jo ikke overvektig, men vil bare bli litt lettere i rompa. Noen råd????
Veldig forskjellig, smoothie som er lav på karber, lavkarbobrød, nøtter, etc, leser akkurat her nå at det kanskje er lurere å "gå over" til Fedon. Jeg fikser ikke helt dette med å telle karber og regne ut, synes det blir så overfokusert og litt som å telle kallorier..
når det er snakk om to kilo, pyntekilo om jeg forstår deg rett, må du regne med å telle og være nøye med å ikke spise litt for mye karb. og litt for mye kalorier.
Ja, sikkert lurt. Har lest meg opp litt på fedonkost, og forsøkt dette noen dager, og det var det som skulle til. Det er lettere å drive med kampsport på fedon enn streng lavkarbo føler jeg. Ikke veldig glad i alt fettet. Blir fort kvalm av det.
Det tar tid før kroppen å tilpasse seg streng lakarbo (for å få forventet mengd energi). Det er ikke så mye fett. Husk 1 g fett gir 9 kalorier i motstning til protein og karbo sine 4 kalorier. Så det er ikke å erstatte gram for gram. Det viktigste er at du ikke glemmer å tilsette fett (f.eks i form av ost, avokado , kokosmelk, smør) om du spiser magert kjøtt/fisk i måltidet eller spise fett kjøtt som kjøttdeig, lam ,laks osv.Ikke meningen at man skal spise fett til man blir kvalm.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.