< Tilbake til oversikten

Erstatning til potet, pasta og ris?

Jammo sa for siden:

Hei
Har tenkt å starte opp igjen med lavkarbodietten. Men lurer på om dere har noen tips og råd til hva jeg kan erstatte matvarene med?
Blir nok til at jeg må lage to tilbehør innimellom, da min bedre halvdel spiser vanlig.

Tusen takk for tips og råd :)

Yonah sa for siden:

Trenger du noen erstatning? Spis mere grønnsaker du, varier med feks revet blomkål som du steker i smør og krydder. Jeg lager vanlig mat, men spiser litt mere grønnsaker enn resten av familien, funker ypperlig på ketogent kosthold.

Nordmørsloppa sa for siden:

Blomkålris: Du kan lage "ris", ved å raspe en rå blomkålbukett. Deretter steke raspet i panne med olje. På høy varme.

Sphagetti/pasta: 4 egg, 1/2 dl fiberhusk og 125g kremost.
Sett ovnen på 150 grader.

Visp sammen egg, kremost og fiberhusk (jeg kjører det sammen i blenderen). La svelle i 10 minutter. Etter at røra har fått svelle skal den ha konsistens omtrent som vaniljekrem.

Det er stor forskjell på de ulike fiberhuskmerkene, og noen merker tykner deigen mer enn andre. Det kan derfor være lurt å holde litt igjen på fiberhusken (halvparten) første gangen du lager pastaen for å sjekke om du trenger mindre fiberhusk enn det som står i oppskriften.

Bre røra tynt utover på en bakepapirkledd stekeplate. Ta et nytt ark bakepapir og smør et tynt lag olivenolje på den ene siden. Legg dette bakepapiret med den oljedekte flaten ned mot eggeblandingen og bruk fingrene eller en kjevle til å spre røra enda tynnere utover mellom de to lagene med bakepapir.

Sett plata inn i ovnen, og la steke i 10 minutter.

Når lavkarbopastaen er ferdig stekt kan du dra det øverste bakepapiret forsiktig av. La pastaleiven avkjøles før du drar den av det underste laget bakepapir.

Rull pastaleiven til en rull og skjær i tynne tagliatellelignende strimler.

Pastaen skal ikke kokes, bare blandes ned i varm pastasaus og varmes forsiktig opp i sausen.

Jammo sa for siden:

Lurt :)

Jammo sa for siden:

Hjemmelaget pasta :) Nam, denne skal jeg prøve på. Også blomkålrisen :) Takk for tips.

smgj sa for siden:

Mitt beste råd er å erstatte dette med blandede grønnsaker. Ulike typer og ulike former og ulikt behandlet. Det er bare en omstillingsperiode så vil du finne ut at all den stivelsen for det meste bare var bortkastet plass på talerkenen.

Hos oss er en blanding av stekte grønnsaker favoritten (sopp, løk, paprika som basis og så varierer vi med å tilsette sukkererter/gulrøtter/minimais/pastinakk/aspargestopper/sellerirot/kål f.eks)

Storemy sa for siden:

Hei! Den pastasaken er veldig god! Jeg lager en halv porsjon, det blir nok til en steikeovnsplate. Og det funker helt fint å smøre røra utover, mens den fortsatt er flytende, med en deigskrape eller slikkepott. Steiker den uten bakepapir over, også. Og steiker du den ørlitt mere, til svakt gulprikket, så får du en super lefse/wrap :-) Det eneste jeg savner av HØYKARBOMAT er komler, det går ikke tale om an å lage noe som ligner, engang, så da steiker jeg aubergineskiver i baconfett istedet, det er godt og passer til røykt lammekjøtt. Minimaisstappe med ørlitt vanilje (!) eller muskatnøtt istedet for kålrabistappe. Prøv å fløtestue grønnsaker, eventuelt med karrikrydder. Jordskokker og rotselleri kan kokes, steikes, fløtegratineres, friteres, moses, istedet for poteter..

Jammo sa for siden:

Nam mye godt her :) Jordskokk har jeg aldrig smakt, hvordan er den?

Jammo sa for siden:

Mmm, får prøve på dette :)

smgj sa for siden:

Ja, og om grønnsakene er kjedelige på smak så er det ingenting i veien for å kryddre dem (sellerisalt er veldig godt, synes jeg) eller ha på en klatt smør (nydelig til dampede grønnsaker spesielt).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.