< Tilbake til oversikten

Indisk kylling med løk

r.o sa for siden:

Fant denne på mineoppskrifter.no og den er veldig god. Brukte 2 bokser med kokosmelk i stedenfor vann.

Indisk kylling med løk - oppskrift

Ingredienser

3 dl olje
4 middels store løk
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket
1 1/2 ts gaaram masala
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset
1 ts chilipulver
ts malt koriander
3 hele kardemommekapsler(brukte malt)
3 pepperkorn(brukte malt)
3 ss tomatpuré
8 kyllinglår, uten skinn (vi bruker kyllingfilét)
3 dl vann
2 ss sitronsaft
1 grønn chili
friske koriander blad
strimler av grønn chili til garnityr (kan sløyfes)
Tilberedning

1. Varm opp oljen i en stor stekepanne. Tilsett løken, og fres den til den blir gyllenbrun, mens du rører av og til.
  2. Skru ned varmen og tilsett ingefær, garam masala, hvitløk, chilipulver, malt koriander, hele kardemommekapsler og pepperkorn. Rør godt om for å blande alt.
  3. Hell tomatpureen i blandingen i stekepannen. Surr den i 5-7 min sammen med krydderne, mens du hele tiden rører.
  4. Legg kylingstykkene i pannen, og vend dem i krydderblandingen til de er helt dekket.
  5. Hell vannet i pannen, legg på lokk, og la retten småkoke i 20-25 minutter.
  6. Tilsett sitronsaft, grønn chili og koriander, og bland alt.
  7. Andrett kyllingen og løken på oppvarmede tallerkener, dryss over garnityren og server retten varm.
    Denne retten kan gjerne serveres dagen derpå, smaken får utvikle seg og blir fyldigere.

modumodd sa for siden:

Indisk er min favoritt. Jeg ville ha kuttet ut tomatpurren og erstatten den med knuste tomater. Det finnes knuste tomater som har kun 2% karbo - altså 2g/100g.

Jo, ja, jeg innrømmer det. Jeg elsker god mat. Derfor har brystkassen etterhvert beveget seg nedover ene og alene pga gravitasjon. Tar vi vekk gravitasjonen, ja da er vi alle like lette - som fjær. Vel, nå har jeg startet et prosjekt som skal bringe meg tilbake til tidligere tider og foreløpig går det over all forventning. Brystkassa er iferd med å løfte seg faretruende opp av avgrunnen og vi får se....nei, det var ikke dette jeg skulle prate om. Det var møre, saftig og spicy kyllingbiter. For det trenger du til indisk synes jeg....og slik går jeg frem:

Det første jeg gjør er å skjære opp 6-700 gram kyllingfilet i passe terninger som du ser under:

Deretter tar du godt med smør, ja skikkelig smør i panna..... Her er det ikke noe luresmør nei. Skikkelig meierismør usaltet:

Mens smøret smelter og panna blir varm, hakker du opp litt chili og noen feed med hvitløk i aluminiumfolie. Jeg elsker hvitløk, så jeg bruker mye. Ikke vær redd for at du skal lukte av deg etterpå, for det gjør det ikke når du behandler hvitløken på denne måten.

Så er tiden kommet til å brune kyllingbitene i den varme pannen.

Når bitene får denne fargen er du ferdig med steikingen:

Så tømmer du kyllingbitene over chilli'en og hvitløken:

Brett sammen aluminiumfolien og deretter rett inn i stekeovnen på 220 grader i 35 - 40 minutter:

Nam nam, mørere stykker av kylling får du ikke. Serveres med for eksempel en egenkomponert Tika Masala saus sammen med brokkoli, blomkål. Grønnsakene kan Wok'es eller serveres kokte.

Dette er sausen jeg ofte bruker:

4 ss olje
1/2 ts malt spisskummen
1/4 ts javitri (muskatblomme)
1/2 ts jaifal (malt muskat)
5-10 fedd hvitløk
1 ss ingefær
150 g knuste tomater
1/2 ts haldi (gurkemeie)
1 ss rømme
1 dl fløte
10 cashewnøtter knuses
1 ss finsnittet koriander
(chili etter smak - jeg pleier å gjøre den svært sterk)

Du kan også marinere kyllingbitene i denne sausen før du steker den. Da blir resultatet enda mer perfekt. Vær forsiktig med spisskummen. Den setter veldig preg på smaken og for mye av den, gjør sausen litt for utpreget. Alt fåes i Asiabutikken på hjørnet.

r.o sa for siden:

Denne ser jo fantastisk godt ut. Det må jo bli en del karber bare av hvitløken? Kansje lurt å minske det om man lever på lchf?

smgj sa for siden:

Det er ikke karbohydratene fra 5-10 fedd hvitløk som spenner beina for lchf.... Det tror jeg at jeg kan garantere. ;) Det blir jo "ingenting" i gram og dermed også svært lite i reelle karbohydrater.

Paris sa for siden:

Det har jeg faktisk aldri tenkt over ... At det er så mye i hvitløk. Men av og til et fedd eller to i en gryte spiller vel mindre rolle totalt sett.

Godt blir det ihvertfall. Og et fedd veier? X gram? Ikke mye:)

senka sa for siden:

Lager den i morgen,gleder meg veldig:Dhar aldri brukt kokosmelk i maten :eek:
Håper at jeg liker det.Takk for oppskriften :):)

senka sa for siden:

Tusen takk for den beste oppskriften :klem:
Som om jeg var på Indisk restaurant,nydelig og jeg er mett som aldri før
på lavkarbo.Det smakte dødsykt godt :D
Nå har jeg min favoritt ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.