< Tilbake til oversikten

Tagatesse og melkeintoleranse

Up_and_down sa for siden:

Hei!

Jeg har fått påvist intoleranse for melk (både protein og laktose) og skal leve uten i ett år (!) for å se om kroppen blir bedre. Har tidligere brukt Tagatesse, og synes det har vært et supert søtningsmiddel, siden det ikke er beskt som stevia, eller kaldt som sukrin. Googlet rundt i dag og fant til min store forskrekkelse at det var laget av melkesukker. Ett sted på nett ser jeg at det står man kan spise det om man er laktoseintolerant. Hva med meg som også er intolerant for melkeproteinet? Noen som vet?

Ser det er flere som opplever at magen ikke tåler dette.. jeg har div utslag på magen som jeg ikke har forstått hvorfor. Kanskje Tagatesse er årsaken?

Tarato sa for siden:

Godt spørsmål! Jeg er allergisk mot melkeprotein og reagerer i magen på melk/mat med melk i. Jeg fant denne siden vedr laktoseintoleranse; sikkert noe av det samme som du fant. Denne siden viser at det er laget av melk.

Jeg fant dette brevet, fra vitenskapskomiteen for mattrygghet (har aldri hørt om den før..) som bl.a sier at produktet er avledet fra myse, og at 2 av 3 prøver (av råmaterialet) testet positivt for melkeprotein, men at man vha de prøvemetodene man brukte ikke fant melkeprotein i sluttproduktet. Videre sier brevet at til tross for dette, må alle produkter som inneholder Tagatose ha en advarsel om potensiell allergi/reaksjon.

Det står forøvrig ikke noe på min tagatessepakke om melk el. Det står at den inneholder sukralose og at den kan være avførende ved store mengder. Jeg blir dårlig i magen av tagatesse, og har trodd at det var pga sukralose. Så er det kanskje melk i den...

Up_and_down sa for siden:

Får bare teste ut. Uansett greit å vite om det er melkeprotein som gjør at jeg reagerer, eller søtstoffet i seg selv. Vil holde meg helt unna melkeprotein nå, men kan jo leve med litt selvvalgt magevondt for en stund om det er verdt det ;-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.