< Tilbake til oversikten

Sukralose

Bik sa for siden:

Hvordan er det med sukralose. Vil dette gi blodsukkerstigning eller er det ok å bruke?

sylwester sa for siden:

Sukralose er mest kjent under det kommersielle navnet Splenda i norge.
Siden det er 400-800 ganger søtere enn sukker i konsentrert form blir inntaket av det i gram en del mindre så jeg vil si nei som svar siden det er lite sannsynlig du får i deg nok til å merke det.

Legg merke til at den granulerte utgaven på makedet er, som mange andre granulerte sukkererstatninger, er bulket med maltodextrose som ofte da står for 99% av karbohydratene i produktet. Dette taes opp omtrent som glycose, men igjen er det ofte snakk om lettere posjoner men lik volum sammenliknet med sukker.

Jeg bruker selv flytende varianter og splenda fåes og i det. Selv bruker jeg flytende natreen og den er så drøy at det er nytt design på flaska hver gang jeg kjøper og en flaske er 6g karber.

Carisma sa for siden:

Hovedproblemet med sucralose er at det ikke brytes ned, og man har blandt annet kunnet spore det i fisk, selv etter såpass kort tid på markedet. Mao blir f.eks havet søtere av det, noe som forstyrrer økobalansen.

nellie sa for siden:

Kort tid på markedet?

Carisma sa for siden:

Da de begynte å finne spor hadde den være relativt kort tid på markedet ift hva som er vanlig tidsperspektiv på sporing av miljøgifter.

Yrla sa for siden:

Kjøp sucralose liquid på ebay, så slipper du karbo og kalorier fra fyllmiddel. Smaker bra.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.