iren84 sa for siden:
Jeg leste i et blogginnlegg at man kan lage alternativ marsipan av poteter!!?? og at det skjer noe med GIen eller noe sånt til potetene blir mer "lavkarbo-vennlig".
stemmer dette??
iren84 sa for siden:
Jeg leste i et blogginnlegg at man kan lage alternativ marsipan av poteter!!?? og at det skjer noe med GIen eller noe sånt til potetene blir mer "lavkarbo-vennlig".
stemmer dette??
smgj sa for siden:
Har veldig vanskelig for å tro det... Iallfall om potetene skal kokes.
iren84 sa for siden:
joda, kokte, "gamle" poteter etter middagsrester...
sylwester sa for siden:
Jeg mener å ha lest at poteter har inulin eller liknende, som pastinakk. Inulin virker som en mellomting mellom karber og fiber. Noen kropper klarer å ta opp mye av næringen og naturligvis må se på det som karber, mens andre hvor mesteparten blir spist av bakteriene i tarmen, vil fise ræva ta seg. Folk er forskjellig og vil naturlig nok være et sted mellom disse to ekstremalene :p
Jeg tror ikke mesteparten av karbene i potet er inulin el.l. dog, men sikkert nok til å nevne det i en blogg.
Rin sa for siden:
Jeg fant noen oppskrifter ved et enkelt googlesøk på "potato marzipan", feks her - men når vi snakker lavkarbo så sliter jeg litt med å se at det har noen hensikt. Tradisjonell blanding av mandler, eggehvite og noe egnet søtning er jo omtrent så lavkarbo som det går an å få det. :o
milena sa for siden:
Og så smaker det jo bare sååå godt!
nellie sa for siden:
Det stemmer ihvertfall at det skjer noe med GI'en når poteten er kokt også blir kald. Men såååå ille mye skjer ikke.
BenteR sa for siden:
På diabetes.com er det svært mange hardbarka lavkarbere med diabetes (og dermed hyppig måling av blodsukkeret) som forteller at poteter som er kokt og avkjølt påvirker blodsukkeret svært lite.
Prøvde og hente ut noenn linker derfra, men har trøbbel med og komme inn på diabetes.com akkurat nå.
Jeg kan ikke spise kokt potet.
Sist forsøk viste at 70 gram mandelpotet fikk blodsukkeret mitt fra 4,8 til 12,7 og der holdt det seg noen timer :(
Kokt avkjølt potet i potetsalat kan jeg derimot spise uten at blodsukkeret går for høyt. 2 fulle spiseskjeer med potetsalat fikk ikke blodsukkeret mitt opp mer enn 0,8 og det falt ned til normalen innen halvannen time.
Photobscura sa for siden:
Har nok sikkert noe å si at det inntaes sammen med en fettkilde som kan dempe blodsukkerstigningen, BenteR. :)
Personlig er potet noe av det jeg savner aller minst, og tross at jeg er åpen for å smake det meste synes jeg potet i marsipan hørtes skummelt ut. :p
smgj sa for siden:
Ja, og så er jo marsipan med mandler så godt, så dersom man tåler mandler ser jeg ingen grunn til å tulle med den. :D
LenaBeatrice sa for siden:
Var på et foredrag med Birger Svihus i Mo i Rana for en god stund siden, og blogget om det for han snakket om dette med kokt varm/kald potet. Sitatt fra bloggen min:
Nå har ikke jeg testet dette selv, men det skal jeg jammen prøve å få til i løpet av påsken. Noen sier altså at kokt kald potet ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad, andre (som Svihus) sier at det gjør det men at det tar lengre tid.
Photobscura sa for siden:
Så, fire dager gamle kokte poteter, altså? Da skal man være bra glad i potet, tenker jeg! Men hvorfor ikke!
Så, hvis stivelsen blir delvis resistent, vil man da få samme reaksjon som fra rotfrukt som allerede har inulin opprinnelig? Som jordskokk som sikkert fler enn meg kan bli en smule oppblåst av dersom man ikke spiser det så ofte? (Det er vel forsåvidt også et slags tegn på at det ikke brytes ned før i tykktarmen, og dermed ikke gir særlig blodsukkerstigning, så vidt jeg forstår).
amritam sa for siden:
Må den være kokt? Hva med stekt, fritert, bakt? Kokt potet savner jeg ikke. Potetgull eller diverse former for stekt/bakt derimot...
Hvis det bare er kokt som gjelder, hvorfor? Hva er det som påvirkes annerledes bare fordi den blir oppvarmet i vann i stedenfor uten eller i olje?
Carisma sa for siden:
Jeg tenker at man litt enklere kan spise potetsalat en enkelt gang i løpet av grillsesongen, bare fordi det uomtvistelig er en del av barndommens somre. :o da skal den jo uansett være kald.
Jeg savner heller ikke egentlig potet, bortsett fra en gang på sommeren. Jo, også til spekesild.
BenteR sa for siden:
For mitt vedkommende er det bare kokt og avkjølt potet i potetsalat f.eks. som forhindrer blodsukkeret i å stige. kald pommes frites eller potetgull er noe som får blodsukkeret til og fly fort i været-
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.