Kula sa for siden:
Veldokumentert og tankevekkende:
paljabekk.blogspot.no/2013/03/kosthold-og-mental-helse.html
Kula sa for siden:
Veldokumentert og tankevekkende:
paljabekk.blogspot.no/2013/03/kosthold-og-mental-helse.html
Vibeke-67 sa for siden:
Veldig spennende og veldig velskrevet!
Men lurte på en ting som traff meg veldig godt nå fortiden:
Jeg er inne i en lik periode nå. Den vil vare denne våren, og lite jeg kan gjøre med dette. Jeg spiser knapt glutenholdig mat, ikke grøt, ikke knekkebrød, ikke brød. Før lå jeg på minst 100 gram karbohydrater om dagen, nå ligger jeg på rundt 40-50. Men likevel så merker jeg utrolig godt at jeg er inne i en stressende periode, spesielt på magefettet. Bare tyter ut.
Skulle ønske at kosten kunne hjelpe meg med dette også, for det er ikke gøy! Men får vel bare håpe at det forsvinner etter denne stress-perioden.
Kanutten sa for siden:
Joda, man kan gjøre noe med det. Jeg begynte for to uker siden på wellbutrin. Det er en nonadrenalinsak som gjør at kroppen stresser mindre. Det er klassifisert som en antidepressiva, men kroppen kan bli deprimert og sliten selv om ikke sinnet er det. Kroppen stresser altså mindre og resultatet kan være vektnedgang. Jeg har fått mye overskudd av denne og jeg skulle ønske noen fortalte meg om denne tidligere.
Vibeke-67 sa for siden:
Interessant! Hvor fikk du tak i dette?
Kanutten sa for siden:
Hos legen min. Den er på resept, og jeg vet at den også skrives ut til mepasienter for at de, om mulig, skal få mer energi.
Vibeke-67 sa for siden:
Greit å vite om! Men tror ikke det er aktuelt for min del i denne situasjonen. Stresset her er relatert til ferdigstillelse av en doktorgrad. Altså veldig tidsbegrenset. Men jeg merker dette utrolig godt på kroppen! Så forsøker å få trent hver dag, yoga, meditasjon samt massage en gang i uka. Har i grunnen mye energi, sover godt og er i godt humør ( det er veldig gøy å avslutte en fire år lang jobb!)
Så håpet er at når jeg leverer i mai vil jeg stresse ned, ha en lang ferie med lange turer på fjellet og gjøre ting som jeg nå må velge bort. Og at jeg med dette får bort denne magen.
Anne sa for siden:
Veldig interessant, Kanutten.
Noe å tenke på for min del og. Har hatt alt for mange år med tidvis så mye stress at kroppen nesten klapper sammen. Eksemen jeg fikk for 13 år siden pga stress(antagelig) og som varte i Nesten 2 år kom tilbake ved juletider. Føler at det er litt på retur nå av flere grunner, men om ikke så skal jeg snakke med legen min om dette produktet.
Takk!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.