Ja,og helsemyndighetene og Mills støtter seg til vitenskapelig dokumentasjon.
Uansett hva man forsøker kommer det samme oppgulpet "det er vitenskapelig bevist at inntak av mettet fett bla bla bla og studier viser.
Så da blir det vanskelig å komme noen vei.
nemlig!!!
Og på spørsmålet om hvilke studier er det dem snakker om? kan ingen gulpe opp et! Det mest intresangte jeg fikk tilbake var sitatt fra WHO. Men der igjen så sitter jo det et utvalg som ser på forskning og som gir SIN vurdering! Og den gir dem jo utifra SIN forståelse! grr..... Og når norske myndighetene kan en gang bli enige med WHO, som for øvrig har friskemeldt mettet fett langt på vei, hva skal vi si da?
Håper det kommer enda fere gode studier frem, for de finnes jo!
Om dere ser litt nærmere på den spanske undersøkelsa så spiste alle gruppene omtrent 15-20% protein, 40% KH og 40-45% fett. Noe mer fett i middelhavsgruppene og noe mindre fett i lavfettgruppa. Lavfettdietten var ikke noen lavfettdiett. Derimot var det svært stor forskjell andre steder i form av kildene til næringsstoffer. Det ble heller ikke gitt råd om mer fullkorn, noe jeg synes er bra! Konklusjonen må vell bli at nøtter, kaldpressa olivenolje, masse grønnsaker og fisk er bra mat, og noe de fleste burde spise mer av, noe jeg tror de fleste her på forumet kan skrive under på :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.