< Tilbake til oversikten

Bygge muskler og lavkarbokosthold

#1

Kari Marita sa for siden:

Har et spørsmål om det er mulig å bygge muskler på et lavkarbo kosthold? Det er mange som sier det ikke er mulig pga for lite karbohydrater/sammensetning av kosthold. :confused:


#2

Carisma sa for siden:

Det er vel proteiner som bygger muskler, ikke karbohydrater?


#3

Kari Marita sa for siden:

Ja, det er jo det. Men hvorfor er det sånn at alle jeg har snakket med og forskjellige forum, sier det da?


#4

nøtteliten:-) sa for siden:

Fordi, de "tror".


#5

Carisma sa for siden:

Om man ikke har lært kroppen å brenne fett fremfor karbohydrater vil man bruke lenger tid på å restitutuere seg uten karber. Endel kan kanskje mistolke dette som at kroppen heller ikke bygger muskler?


#6

Kari Marita sa for siden:

Ja det kan det være.


#7

nellie sa for siden:

Restitusjon innebærer vel mest at musklene skal bygges opp igjen.. Så da vil vel det si at før kroppen har lært seg det skikkelig, uten karbohydrater, så vil det ta litt mer tid. Også lærer den seg det og da bygges det som "normalt".


#8

gamlebyen sa for siden:

Å bygge muskler på lavkarbi er null problem.
Allerede på femtitallet av det kroppsbyggere som spiste det vi i dag illemkalle et lavkarbokosthold, med fløte, smør, store mengder kjøtt og avsindige mengder egg.
Det er som det skrives oppe her at proteiner er det som bygger muskler, ikke karbohydrater. Karbohydrater kan være fordelaaktige i resitusjonen da det bidrar til å fremskynde denne prosessen, men da snakker vi fitnessutøvere og byggere på elitenivå. Og det er ikke mye som skal til, f eks et glass sjokolademelk rett etter trening.


#9

Nordmørsloppa sa for siden:

Jeg kom i mitt livs form, muskelmessig sommeren 2012. med styrketrening 3xuka og et kosthold bestående av i snitt 30g karbohydrater dagen :) så JA. det er fult mulig å bygge på lavkarbo.
Men om det det ene er mere gunstig en det andre vet jeg ikke....kun egen erfaring :)


#10

Kari Marita sa for siden:

Takk for svar, da skal jeg fortsette med styrketrening. Jeg har som mål å bli fastere i fisken jeg da, ikke få sånne store muskler ;)


#11

Nordmørsloppa sa for siden:

Om det hjelper deg å gi et bilde på hvordan det gikk for meg, så kan du ta en titt på siden min ( link nederst i denne posten)
Der har jeg postet før/etter bilder. Det er da mens jeg styrketrenet 3xuka og spiste lavkarbo :)


#12

gamlebyen sa for siden:

du vil nok oppleve resultater med styrketreninga, men frykt ikke såkalte store muskler. det tar tid, svært tung trening og disiplinert kosthold. det er ingen fare for at du plutselig våkner og ser ut som she-hulk


#13

Kari Marita sa for siden:

Jeg trener styrketrening gjevnt over jeg også, men har fokusert mest på løping. Du har gjort det kjempebra :)


#14

Kari Marita sa for siden:

Merker i perioder at hvis jeg er flink med styrke treninga, blir jeg fastere på en måte. Skal vel veldig mye trening til for å bli stor ja. :)


#15

langaard sa for siden:

Synes muskler på damer er pent jeg da;)


#16

Kari Marita sa for siden:

Syns jeg også hvis det ikke er for mye. Men mye penere med en muskuløs dame kropp enn en mager kropp :)


#17

langaard sa for siden:

Enig:D


#18

Lillemy71 sa for siden:

Må vel kanskje ha litt alternative kosttilskudd også for å bli she-hulk :D:D:D


#19

gamlebyen sa for siden:

Gammastråler. Om en skal tro Marvel Comics...

Men litt mer seriøst, for å oppnå en kroppsbyggerfysikk, behøver man IKKE ta muscle juice. Ja,d et vil gå raskere, men det er en pris å betale.
Dedikert trening, kosthold og massive mengder disiplin i en årrekke derimot...


#20

Lillemy71 sa for siden:

:D:D:D

Stemmer det, knallhard disiplin på alle områder, men det er mange (spesielt damer) som ikke forstår det og kjører utelukkende med rosa manualer :)

Til TS: Min erfaring med stryketrening og lavkarbo er utelukkende positiv. Synes også at jeg restituerer raskere enn på et høykarbokosthold, men jeg hadde jo "lært" kroppen og benytte seg av fett som energi før jeg satte igang igjen med stryketrening. Har bedre utholdenhet, men er "tyngre" i kroppen så eksplosivitet og hurtighet er ikke så bra. Men som PT'en min sa: Hvor ofte har du egentlig behov for å springe en 60 m raskt? Styrke og utholdenhet kan være vel så viktig i dagliglivet for en mosjonist som meg :)


#21

Yonah sa for siden:

For å bygge videre på spørsmålet her, alle fitnessider sier at en må spise flere kalorier enn vedlikeholdsbehov for å bygge muskler. Stemmer dette for lavkarbo? For mange av oss spiser jo på underskudd, og personlig vil jeg jo gjerne bytte ut fett med litt mere muskler. Så hvordan balanserer en dette om det stemmer at en må spise flere kalorier( null problem å øke, jeg er der nå, økt på maten fordi jeg har tatt en sommer, vekta ser ut til å gå ned forøvrig).
Dette er bare tanker fra meg.


#22

gamlebyen sa for siden:

Lavkarbo er ikke untatt regelen om at man må ha et energioverskudd for å virkelig bygge muskler. Men husk at mange av disse fitnessidene og rådene man leser der er for aktive utøvere som ikke har mye lagret i kroppen (les: fett) og som skal bygge større muskler enn den jevne mann og kvinne.

Nå vet jeg ikke vekt, fettprosent, etc på deg, så skriver bare litt generelt ut fra et fettreduksjonsmål.

Når du skriver at du ønsker å få litt mer muskler fremfor fett, holder det nok å være rundt veldikeholdsnivået, men trene og ikke minst, trene godt. Det vil gi deg et ørlite underskudd. Samtidig vil treningen føre til at musklene blir strammere og at du bruker av kroppens energilager, dvs fett.

Kort sagt, var jeg deg, ville jeg ikke tenkt for mye på å være i overskudd. Jeg ville heller gått for et lite underskudd og god trening, så vil du nok merke at fettet forsvinner til fordel for mer fremtredene muskler. Men pass på å få i deg nok proteiner, 1,5-2,5 gr pr kroppsvekt


#23

Yonah sa for siden:

eg kan ikke trene hardt, jeg prøvde før jul og gikk i ME -fella og endte med 6 ukers halsbetennelse, men jeg føler at når jeg går tur, står slalom osv at det ikke blir bedre, det er like grusomt slitsomt akkurat som om kroppen ikke fikser å bygge muskler. Og jeg lurte på det at jeg har vært i energiunderskudd( som du ser av tickeren min, BMI på 43+) i 1 1/2 år. Jeg trenger jo muskler for å henge med også. Hard trening går ikke, men jeg ønsker jo veldig gjerne å faktisk føle at det gjør mindre vondt å stå i heisen pga manglende muskler, etter flere turer en gang i uka(og turgåing i bakk hver dag i mellom),så klarer jeg ikke flere turer. Jeg seriøst holdt på å kaste opp forrige lørdag etter å pressa meg opp enda en tur for å se på guttungen som skulle hoppe med brettet.
Jeg skal nok klarer å trene litt utfall og planke hver dag uten å gå i ME-fella, noen få repetisjoner hver dag, men fremgangen føler jeg uteblir, jeg er på stedet hvil. Jeg spiser ca 1g protein pr kg jeg veier nå.

Masse ord og rot. Kort fortalt: Kan jeg føler at jeg står på stedet hvil pga jeg har levd på underskudd så lenge? Jeg har jo egentlig MERE ENN NOK energi på kroppen, der er jo der lett tilgjengelig( eller?).


#24

gamlebyen sa for siden:

Dette er nok en situasjon som ligger godt utenfor det jeg kan svare på.

Men det jeg tør å si er at pga at du ikke makter å trene noe særlig mer enn kun et par reps, så ville jeg definitivt ikke ligget i overskudd.
her ville jeg snakket med lege/ernæringsfysiolog/noen med enormt godt peil på trening, sykdom og kosthold, og ikke forholdt meg til ymse internettfora.


#25

Carisma sa for siden:

Imse: dersom du er kinsulinresistent er ikke energien kroppen har lagret lett tilgjengelig. Søk på cellulær sult (tror jeg Pål kaller det)...

Forøvrig, om man har testosterondominans og mye insulin i omløp er det ikke vanskelig for kvinner å bygge muskler ala hulken. Heller tvert i mot. :(


#26

Yonah sa for siden:

Sannsynligvis er jeg jo insulinresistent( noe annet hadde vært rart). Må innrømme at jeg ikke har tatt c-peptid eller glykosebelastning da jeg ikke har lyst på det sukkersjokket. Men slik jeg legger på meg er det merkelig om jeg ikke er liksom.

Føler heller ikke at jeg bygger muskler, heller motsatt.


#27

smgj sa for siden:

Insulinresistens er ikke forbundet med det å bygge muskler lettere. Dersom man naturlig bygger lett og så får økt testosteron kan nok det bidra. Men vi er også veldig genetisk forskjellige. Jeg bygger f.eks muskler lettere enn kondis, men ingen av delene er "lett". Mannen min kan se på en vektstang og en tredemølle og få både økt kondis og muskelvolum...:mad:


#28

taraquin sa for siden:

Ved betydelig overvekt så er det faktisk mulig å bygge muskler selv ved kaloriunderskudd gitt at proteininntaket er adekvat. Problemet med lavkarbo og trening er glykogenlagrene som i spesielt lengre eksplosive idretter har mye å si, 400 og 800 m er eksempler på dette. På type triatlon, maraton osv er man i langt mindre grad avhengig av disse, det samme gjelder til en viss grad i olympiske løft, noen friidrettsgrener som 100 meter, spydkast o.l. Her vil glykogenlagrene har vesentlig mindre og si. Spesielt på langdistanse vil evnen til effektiv fettforbrenning være viktig. Det ejg hører flere klager over når de kjører lavkarbo er at de ikke orker lange styrketreningsøkter, dette har nok med glykogenlagrene å gjøre. De sier de kan trene like intensivt, men ofte ikke med like stor mengde, selv om det finnes individuelle forskjeller i alt det ovennevnte :) personlig merket jeg ikke noen forskjell på høy og lavkarbo og treninga mi (styrkeløft og styrketrening).


#29

Lillemy71 sa for siden:

Og jeg er tvert i mot, jeg kan kjøre styrketrening i mange timer på ketogen lavkarbo. Har nok sikkert litt og si hvor lavt man er i kh også i tillegg til individuelle forskjeller. Dessuten jeg er mosjonist sånn som de fleste her på forumet og har egentlig ikke behov for å springe 400 m på tid eller hoppe høyt.


#30

taraquin sa for siden:

Det har mye med intensitet å gjøre :) Endel er også flinke til å fylle glykogenlagrene selv om de har et lavt KH. Folk er forskjellige, heldigvis. For mosjonistert vil nok lavkarbo fungere like bra og muligens bedre i noen tilfeller.


#31

Humbalaa sa for siden:

Jeg trener styrke flere ganger i uka kombinert med lavkarbo , tar en proteinshake etter endt økt og spiser gjerne tunfisk som et mellommåltid, for meg har det gått veldig bra til nå


#32

nøtteliten:-) sa for siden:

Får man fettforbrenningen på plass er det ingen problem å kjøre høy intensitet.Lenge:)
Biologisk er vi like men vi har selvfølgelig forskjellige forutsetninger ut i fra hvordan man behandler kroppen.
For meg har alle forsøk med tilføring av karbohydrater i forbindelse med trening endt med det samme.
Jeg blir trett og slapp,eller rett og slett lat og føler mest for å legge meg på sofaen.
På fett derimot, er det som jeg er utømmelig.Kjører hvor lange økter som helst uten å stå som et asepeløv etterpå;)


#33

Lillemy71 sa for siden:

Tro du meg jeg kjører intensitet så det holder. Jeg er ikke direkte utslitt etter en styrkeøkt og det som stopper meg fra og kjøre lengre er at jeg løfter så tungt at musklene skriker om nåde. På kettlebelltimer eller crossfit derimot kan jeg holde på i det uendelige og ser på alle de som ikke holder ut 60 min en gang, selv om de tilsynelatende er i god form. Kan også jogge i timesvis på ganske så høy puls uten problem, men er ikke rask. Men som sagt, er som de aller fleste kun mosjonist og skal ikke bli hverken norgesmester eller olympisk mester i noe :)


#34

Lillemy71 sa for siden:

Signerer på denne, men vi er selvfølgelig alle forskjellige :)


#35

amritam sa for siden:

Trening fungerer best på lavkarbo for meg også. Spiser jeg mye karbohydrater, blir det forferdelig tungt å trene.


#36

taraquin sa for siden:

Vi er slett ikke like biologisk (og takk og lov for det), noen har betydelig bedre anlegg for utholdenhetsidrett, andre for styrke, som jeg sier, dette er høyst individuelt :) Noen greier å fylle på glykogenlagrene ganske mye selv på lavkarbo og de har litt å si på aktiviteter tilsvarende 400\800 m.


#37

Photobscura sa for siden:

Og noen av oss ingen av delene. Jeg er ganske bøyelig forsåvidt, da. :p

Dog oppdager jeg at jeg faktisk klarer å bygge muskler på lavkarbo i motsetning til vegetarkostholdet jeg levde på før. Tror nok proteinene spiller en stor rolle her. :)


#38

gamlebyen sa for siden:

Definitivt!


#39

taraquin sa for siden:

Jepp! Noe mange også glemmer er at lavkarboproteinene som kommer fra fisk, kjøtt, egg osv er av adskillig høyere kvalitet enn de fleste vegetarproteinene (pga innhold av aminosyrene kroppen ikke greier å lage selv, hveteprotein er f.eks av svært dårlig kvalitet). Dvs man må spise en høyere mengde vegetabilske proteiner for å oppnå samme effekt som animalske. (Nok et argument for hvorfor en ren vegetardiett er idioti selv om mange burde spiser mer grønnsaker).


#40

smgj sa for siden:

... Det har jeg alltid lurt på - hvilken biokjemisk begrunnelse som ligger bak utsagnene om at lavkarbo (og da gjerne helt uspesifisert lavkarbo) er en mangelfull måte å spise på, mens vegetarienere omtrent bæres fram på hendene?

Enhver må da forstå at et dyr (ja, vi er et dyr) som avhenger av vitaminer, fettsyrer og proteiner som det er mye mer av i animalsk mat enn i vegetarisk vil trives helsemessig bedre på et kosthold som også innkorporerer dette? (Men det er kanskje for mye forlangt nå som vi forsøker å få laks til å produsere like mye omega3 på sojabønner som på småfisk...sukk)

NB - jeg ser her utelukkende på de helsemessige virkningene av vegetarisk (vegansk) mat vs et kosthold som også inneholder animalske produkter. Den etiske siden av saken er interessant, men kan gjerne tas i en annen tråd. ;)

Men ... "du er hva du spiser"? I så fall vil jeg heller være en ku enn en grønnsak :p (Ja, det er sagt mer flåsete enn jeg egentlig vil så inne for dersom noen begynner å tolke det i 100% alvor. Maks 70% er tilrådelig.)


#41

taraquin sa for siden:

Mennesket er jo designet som alteter, vi mangler mye av enzymene og fordøyelsessystemet for å utnytte næringa i mye av plantekosten optimalt, men vi produserer heller ikke c-vitamin og sliter med å spise ubearbeidet kjøtt grunnet svake kjever, butte tenner og liten evne til å bryte ned skumle bakterier som av og til forekommer i rått kjøtt. de eneste tingene man kan si med 100% sikkerhet at vi er "designet" for å spise rått og som vi greier å utnytte godt er det meste av fisk, frukt, bær og noen typer "grønnsaker" som kokos, avocado, oliven, tomat (de er strengt tatt i grenseland mellom frukt\bær og grønnsaker). Resten sliter vi i større eller mindre grad med uten å ha varmebehandlet, knust etc.

Vegetarkost har potensialet, men du skal sannelig vite hva du gjør for å få den til å fungere godt. I tillegg må en ta tilskudd med vitamin B12, det vitaminet er vell det fremste beviset på at vi ikke er vegatarianere. Du må bl.a kombinere en rekke proteinkilder for å få høyverdig protein. Du må innta noe med c-vitamin om du vil ta opp ok mengder med jern fra f.eks korn, men ideelt bør de spires etc. Du finner nesten ingen vegetabilske kilder til langskjedede flerumettede fettsyrer som DHA, DPA, EPA, SDA, GLA og AA. Noen alger, hampolje, nattlysolje og solbærolje er omtrent de eneste som inneholder en eller flere av disse viktige fettsyrene. veganere er riktignok ikke så verst til å lage disse, men om de får optimal mengde er jeg usikker på.

Jeg synes man bør dekke behovet for flerumettet fett og protein med animalske kilder og så kan man heller la litt frukt og bær, moderat med nøtter og mye grønnsaker stå for mange av vitaminene, mineralene og karbohydratene vi bruker i tillegg.



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.