mam sa for siden:
Lurer på om jeg skal lage en oppussingstråd?
Godt å ha litt å gjøre mellom den helsikes malinga. :rolleyes: Oppussing er et evighetsarbeid når en bor i huset, har full jobb og en 20 mnd unge som vil ha litt oppmerksomhet innimellom. Det blir helst litt gjort i gangen, så må en sette på lokket på malingspannet og avslutte.
Det jeg har gjort hittil: Revet ut et stykke vegg-til-veggteppe. Skrapa og slipt vekk limet. Lakket 1 strøk. Men er ikke heeelt fornøyd med lakkfargen. Jeg fikk tilsatt litt farge, i håp om at det nyslipte furugulvet.skulle matche et 50 år gammelt eik parkettgulv.
Resultatet ble for rødt i fargen. Jeg teller på fingrene om jeg skal slipe lett og prøve med litt annen farge, eller bare bruke mer fargeløs lakk og venne meg til fargen.
Så har jeg revet tekstiltapet av 2 vegger, og fått fram rupanel under. De verste limrestene er pussa av, og jeg har brukt 3-4 strøk hvit panellakk over. Lyst, litt "shabby chic" stil. Jeg er fornøyd selv om jeg kunne ha pusset mer. Men ble utålmodig.
På de andre veggene maler jeg teksiltapetet. Jeg håper å rive veggen mellom kjøkken og stue om noen år. Og bytte ut småvindu med imitert blyglass med et normalt vindu.
Vil derfor ikke bruke for mye tid og penger på finishen nå. Siden vi har vinkelstue, så er det mye vegg igjen.
Jeg trodde det var hvite vinduskarmer på stua. Men det er gråbeige. Helt forferdelig mot cafe latte fargen jeg maler med.
Så 3 av vinduene har fått 2 strøk eggehvit og er ferdige. 4 vinduer har fått 1 strøk. Skal ta det siste NÅ, bare arbeidslysten kommer tilbake.
Vi har bestilt en snekker til å legge panel i taket. Men jeg er så utålmodig. Kanskje vi prøver å legge panel selv, og bruker pengene snekkeren skulle ha på noen downlights? Panelet skal males hvitt.
Det er masse igjen å gjøre. Når stua er ferdig, skal alle bøkene ned i kjellerstua. Så skal gangen og trappa opp til 2.etasje til pers. Der er det 60-talls panelplater, sånne med utfreste spor og eikfarge. :wacko:Halvparten ble pusset opp på 80-tallet.
Det ble lagt en list midt på veggen. Panelet under ble malt i rødt, og skal forestille brystpanel. Over ble veggen sparklet og dekt med malestrie med mønster. Det er malt med gult. Selve trappa er malt i en grønnfarge, og trinnene er dekt med grå vegg-til-veggteppe. :hjelp: Et ganske stort prosjekt med andre ord! Og i selve trappa er det ikke gjort noe med eikepanelplatene. Jeg blir svimmel ved tanken på alt arbeidet!