< Tilbake til oversikten

En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Hemorider84 sa for siden:

Sikkert besvart tidligere men...

Jeg er ny i lavkarbo verdenen, og lurer på om det har noen hensikt å droppe sukker i matlaging for å balansere sauser osv.? det er som regel snakk om en ts eller max 2...

ellers er jeg ikke super streng, spiser løk og av og til litt gulrøtter. håper daglig å ligge rundt 10-35 karber

Yonah sa for siden:

Tja, hva er vitsen med å bruke sukker da for å snu spørsmålet? Jeg spiser opp mot 50g karbo, men jeg vil mye heller ta noen dråper stevia eller flytende natreen heller enn sukker.

Tror du bare må velge selv, men sukker er et rakst karbohydrat, selv om det er en ts.

Det sagt, selv på strengt ketogent med 20-25g karbo om dagen har jeg innimellom tatt en rute 86% sjokolade(2g karbo, mye fra sukker).

zitapus sa for siden:

Jeg pleier da å enten droppe det, ofte går det merkverdig bra, eller erstatte med f.eks. honning eller lønnesirup. Jeg har mere erfaring med det enn kunstige søtningsmidler, men hvis man er streng med karbene så er kanskje de kunstige bedre, eller stevia?

BenteR sa for siden:

Jeg bruker faktisk litt sukker for og få rette balansen i forhold til f.eks. sukrin, selv om jeg er diabetiker og må regulere blodsukkeret mitt via kostholdet.
Ser ikke noe galt i det, så lenge en bitteliten mengde sukker balanserer smaken og blodsukkeret holder seg stabilt.

Momse sa for siden:

Jeg bruker som oftest Tagatesse istedenfor sukker i matlagingen, men ingen krise om jeg får i meg litt sukker ;)
Da er det verre med hvetemel....

Lemen sa for siden:

Jeg bruker alltid sukker fortsatt til å jevne ut syrebalansen når jeg kokkelerer, men bruker aldri så mye som 1 ts. Som regel er det nok med en knivsodd. Bruker ikke kunstig søtning ellers (med unntak av suketter innimellom), ei heller særlig med sukker, så for min del så er det helt ok å fortsatt bruke sukker til dette, når mengden er så liten.

Lemen sa for siden:

Var forresten en periode jeg brukte splenda i stedet for sukker, men synes ikke det utjevnet syrebalansen på samme måte som sukker gjør.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.