Jeg forsøker meg på ketose og det fungerer bra. Jeg ønsker å gå over til et fedon gradvis kosthold etterhvert. Men hvordan beholder man den vekten man har gått ned til ved hjelp av ketose?
Man sier at karbohydrater binder 0,3 gram vann? Dersom jeg ganger la oss si er oppe i 150 gram karbohydratet og ganger det med 0.3 gram vann får jeg 45? Betyr det at man går opp 4,5 kg? Men hva hvis jeg spiser maks 150 gram karbohydrater hver dag, men også forbruker de?
Vel, vel. Noen tips om hvordan beholde vekten setter jeg pris på.
Helt seriøst, bryr du deg om noen kilo vann? Det er for mye fett på kroppen som er helsefarlig.
Om du vil øke til 50-100g karbo så spiller det ingen rolle om du går opp litt vann. Ekstra vann pga litt flere karber er gjerne ikke helsefarlig, for mye fett på kroppen er derimot helsefarlig.
Og jeg tror heller ikke at du går opp så mye vann heller.
Nei, jeg bryr meg vel ikke vann egentlig. Men om jeg ønsker å gå ned i vekt til 85 kg eller 80 kg så ønsker jeg å holde den vekten og den BMI en. Jeg tror jeg må ned i 80 ca for å ha en BMI som er under fedme. Så da ønsker jeg jo på en måte å holde den vekten jeg går ned vann eller ikke vann:confused:
Men kjære deg, drit i bmi`en om vannvekt gir deg høyere bmi, bmi er ikke så nøyaktig. og når du bekymrer deg for høyere bmi pga ekstra vann, da vil jeg si du trenger en runde med deg selv om hva som er sunt og ikke.
Jeg skjønner tankene dine absolutt, men her gjelder det tenke litt logisk også, ikke sant?
Og hvem har sagt at du ikke fortsetter å gå ned i vekt om du øker til 100g karbo om dagen( jeg har spist etter fedon sine prinsipper og slet hardt for å kommer OVER 50g karbo faktisk)??? Moren min gikk ned 30kg på Fedonkost og har 10år etter beholdt vekta, dvs over årene gått ned noen kg til. Hun spiser det samme hun har gjort i 10 år, nå og da et speltrundstykke som c-måltid, og gjerne en øse ris til middagen, men hun går ikke opp. Og hun spiser nok ca 100-150g karbo om dagen, ikke redd for fett.
Matten din er veldig feil - heldigvis :)
1 gram karbohydrat sies å binde 3 gram vann. Spiser du 150 gram karbohydrat skal du altså regne med å binde 450 gram vann i tillegg, fram til at du har forbrukt disse karbohydratene.
Mark Sisson (Primal Blueprint) sier at de fleste finner det greit å holde vekta et sted mellom 100 og 150g karbohydrat daglig. Han forfekter også 3-4 timer lavintensitetstrening ukentlig + 1-2 korte økter med tung styrke eller sprint. Lavintens trening brenner fett, mens de korte, tunge øktene øker muskelmasse/fart/lungekapasitet og tømmer glykogenlagrene.
Jeg ha ikke kommet dit at jeg har klart å implementere dette, men det høres da veldig fornuftig ut.
Her har du nok forklaringen til at folk som trener aktivet (= tømmer musklene for glykogen) med jevne mellomrom tolererer mer karbohydrat enn oss latsabber.
Takk for svar. Bra jeg er dårlig i matte gitt :) Og har planer om å øke treningen etterhvert, så får håpe det hjelper.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.