Jeg har spist lavkarbo i mange år og kommer vel aldri til å endre tilbake til den såkalte "normale" kosten igjen.
Har vært så uheldig å få en skiveutglidning og fikk bl.a. Paralgin Forte for smertene. Legen som ga meg disse sa; at ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand.
Noen av dere som vet noe mer om dette? Er ikke villig til å øke karbohydratinntaket, men samtidig er smertene helt for jæ........ Har prøvet andre medikamenter uten hell. Tror det er kodeinet i Paralginen som hjelper meg.
Kan liksom ikke fatte at lavkarbo kan føre til dette.
Høres rart ut synes jeg. Jeg tar paralgin forte nesten daglig og min lege vet jeg lever lavkarbo. Hun har aldri sagt noe om dette. Første gangen jeg hører om det... Men kanskje noen andre kyndige vet mer om dette? Hvis du tar pf i en liten periode så er jeg ganske sikker på at leveren ikke tar skade av det, uansett kosthold.
Lavkarbo kosthold gir jo ofte langt bedre sammensetning av proteiner fra naturlig mat.
Fraværet av karbohydrater vil være en belastning mindre for leveren i tillegg til mindre inflammasjon som er gunstig i forhold til smerteopplevelse.
Men når man leser videre og ser eksemplene på hva som er feil diett så tror jeg ikke farene er så store. (Min understreking.) Det er forøvrig bare å bruke dem i et par måneder og så be om et blodprøvepanel for leveren (ASAT/ALAT-prøvene, tror jeg) og se hvordan det går. :) Ikke mal fanden på veggen på forhånd. ;)
Jeg anbefaler forøvrig å lese i felleskatalogen generelt mhp legemidler man tar - spesielt linkene for indikasjon, kontradiksjon (når legemidlet ikke bør brukes, eller bør brukes med spesiell varsomhet), forsiktighetsreglene og bivirkningene.... Sånn at man kjenner igjen bivirkningene dersom de kommer - og sånn at man faktisk vet at dette er riktig medisin å prøve (også leger kan fa feil/overse kontradiksjoner)
Jeg tror jeg leser teksten på en annen måte enn deg, for jeg ser det som to ting å være oppmerksom på der det første er i forhold til karbohydrater og proteiner -og at dette kan endre hva som kan være akseptabel maksdose på grunn av farene for leverreaksjoner. Det andre er at leveren kan påvirkes ved store doser medikament for de med oppramsede tilstander.
Uansett er det sjelden at en får paralgin forte over flere måneder pga et skiveprolaps ettersom disse pleier å gå tilbake i løpet av 4-6 uker. Så så lenge det ikke er snakk om maksdose med medisin hver dag og over lang tid tenker jeg at dette er mer et "husk nå på dette i tilfelle du merker bivirkninger ettersom du er i en risikosone " enn et "du må ikke bruke medisinen". Erfaringen er jo ofte at folk ignorerer utydelige signaler fra kroppen fordi det sikkert går over.
Ellers er jeg helt enig i fornuften i å ha kontroll på sine egne medisiner ved å lese i Felleskatalogen. Legen vil gjerne gjøre det som er best for deg, men det er du som har full kontroll over både hvilke medikamenter du tar og hvordan kroppen kjennes.
(Så kan det jo være at du også får deg en god latter slik som jeg gjorde da jeg leste på listen over bivirkninger på mine nye medisiner. Medisinene skal hjelpe mot smerter og betennelser, og vanligste bivirkning er hodepine og smerter...:p)
Takk for alle svar.
Felleskatalogen skal leses heretter. Takk takk.
Har slitt med utglidningen siden november og skal opereres i midten av mai. Så inntaket av Paralgin blir noe langt, men det går nok da - tiltross for lavkarbo.
Ha en flott senvinter og vår alle sammen. :)
Ut i fra "bildene" fra MR - er det ingen som er villige til å gjøre noe. Har vært hos 3 forskjellige spesialister og de sier alle at operasjon er det eneste. Nerven ned i benet sitter helt innkapslet.
Prøvde med akkupunktur, har vært hos fysioterapaut, ostopat og kiropraktor. Alt til ingen nytte.
Orker ikke gå slik lenger, så har sagt ja takk til operasjon. :o
Jeeg sier meg så enig i å lese og kontrollere selv. Brannt meg voldsomt på en "cocktail" og har lært den harde veien... Legen vet det og viste meg i dag hvor jeg selv kan sjekke interaksjoner:)
bruker selv Paralgin Forte som fastmedisin mot prolaps, og har brukt det i 2-3 år. så lenge du holder deg til 4 gram Paracetamol (tilsvarende 10 PF faktisk(!), eller 8 stk 500 mg Paracet) så skal du være innenfor en trygg sone. såfremt du ikke har dårlig lever fra før :P
det er likevel lurt å spørre fastlegen om å få måle leververdiene dine om du er usikker, for å være på den trygge siden. bestill time hos fastlegen din og han tar en blodprøve som sjekkes på stedet.
Takk for svar GoldKarma.
Har litt høye leververdier som følge av Ulcerøs Kolitt, så får håpe det "holder" frem til operasjonen i mai. Tar 1 tabl ca hver 4. time stort sett døgnet rundt.
Bestiller time til blodprøve i morgen.
;)
tar selv 2 hver 5te time (ikke når jeg sover). levra mi lever fortsatt :)
så lenge du følger legens foreskriving, og du kun tar 1 pr 4. time, så blir ikke levra di overkjørt fullstendig!
lykke til :)
Takk takk.
Satser på det jeg. Tar om natta også - sover omtrent ikke.:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.