Jeg har tatt meg den frihet å lage et innlegg med lenke til bloggen Food is my religion, der man oppfordres til å anmelde Vita Hjertego'. Det skal sies at det opprinnelig var et innlegg på bloggen Fra jord til bord. Jeg har lenka til dette innlegget fordi det var det enkleste. Her er også oppskrift på hvordan man går fram, samt lenke til det opprinnelige innlegget.
Jeg har alltid tenkt at Vita konkurrerte i margarinmarkedet og leste mettet vs flerumettet som palmeolje versus raps, men det gjelder jo ikke for deres rømmeerstatning. Med et så bredt produktsortiment så må nok markedspropagandaen ha virket for dem.
Oversendelse av flere dokumenter i sak - Vita Hjertego produkter fra Mills
Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring, handelspraksis
og avtalevilkår i forbrukerforhold er i samsvar med markedsføringsloven (mfl). Les loven på:
[url]www.forbrukerombudet.no[/url]
Forbrukerombudet har de siste dagene mottatt over 250 av skriftlige klager på Mills DAs'
markedsføring av Vita Hjertego' produkter. I tillegg har vi mottatt flere uformelle tips i saken.
Forbrukerne reagerer i hovedsak på at det i markedsføringen fremsettes påstander om at
produktene er bra for hjerte og har en helsevennlig effekt. Forbrukerne er av den oppfatning
at påstandene ikke er vitenskapelig bevist.
Forbrukerombudet har besluttet å oversende saken til Mattilsynet. Vi har orientert
seksjonssjef Mette Solum Ruden i Tilsynsavdelingen i Mattilsynet om oversendelsen.
Forbrukerombudet er av den oppfatning at Mattilsynet er nærmest til å vurdere lovligheten av
de påstandene som benyttes i markedsføringen. Det vises blant annet til at markedsføringen
reiser spørsmål etter Forskrift om merking av næringsmidler § 5.
Forbrukerombudet ber om at Mattilsynet vurderer å ta klagene opp til realitetsbehandling og
om at dere holder oss informert om sakens utfall.
Ta gjerne kontakt med undertegnede dersom dere har noen spørsmål i sakens anledning.
Med vennlig hilsen
for Forbrukerombudet
Hanne Winter Martinusen
Juridisk seniorrådgiver
Vedlegg Kopi av klager på markedsføring av Vita Hjertego' produkter fra Mills DA
Takk for at du deler. Et annet alternativ er jo å maile Mills direkte og fortelle at man ikke bare vil boikotte Vita-produktene, men hele produktlinjen til Mills...
Sannelig slår Mills til med litt vitenskapelig dokumentasjon preik for å forsvare skvipet sitt.
"Påstandene vi bruker er godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon. Våre produkter har et vesentlig lavere innhold av mettet fett og et høyere innhold av umettet fett, og vi mener det er en relevant opplysning for forbrukere som ønsker å ta et sunnere valg, sier Granlund."
Det siste året har det vært en rekke mediaoppslag om matvarer som ikke er hva de gir seg ut for å være. Forbrukerrådet friga i høst en rapport som viser at industrien villeder forbrukere. Den pågående folkeaksjonen rundt Vita Hjertego har satt i gang en bølge som ikke lar seg stoppe. Vi vil vite hva vi faktisk får i oss!
Nå vil vi ha handling. Vi vil vite hva vi spiser! Vi vil vite hva slags mat vi gir barna våre! Sett krav du også!
Gjør din stemme hørt. Denne underskriftskampanjen vil sendes over til Mattilsynet sammen med et krav om at Mattilsynet skal gå gjennom sitt regelverk og endre sine krav til merking av mat NÅ!
Visste du at et grovbrød kan kalles grovt selv om det har 49% finmalt hvetemel? Det finnes skinke på markedet som inneholder ned mot 67 prosent svinekjøtt. Crabsticks uten krabbe. Vaniljesaus uten vanilje. Er det slik vi vil ha det?
Det er Mattilsynets oppgave å verne oss. Vi vil ha strengere regler for matindustrien.
Vi vil vite hva vi kjøper!"
Vel - at navnene er villedende er sant og uønsket. Men jeg vil også minne om at industrien er pålagt en lapp med innholdsfortegnelse og at det er vårt ansvar å lese hva vi faktisk kjøper.
Det er klart at ansvaret for hva man spiser til syvende og sist hviler på egne skuldre, men denne klarte jeg nylig nesten å bli lurt av i en hastverksrunde på butikken:
Det er forsåvidt sant, men jeg skulle ønske det også var en lov om at disse innholdsfortegnelsene skulle være leselige. Bitteliten skrift med farger på tekst og bakgrunn som nesten flyter over i hverandre er f.eks. umulig å lese for mange.
I slike tilfeller utøver du din forbrukermakt! Sett produktet pent tilbake i hyllen, og kjøp noe annet i stedet. Hvis mange gjør det samme, skjer det en forandring.
Den fella falt jeg rett i! Men til mitt forsvar var det før jeg oppdaget lavkarbo. Når jeg tenker meg om, så var det ikke noe problem å skjønne at det ikke var smør når man begynte å bruke det... :p
Eg synest også Vita hjertegod er noko tull, men dei har jo ikkje funne på dette sjølv. Det dei hevdar er heilt i tråd med både nasjonale og internasjonale helsemyndigheter sine råd. Å anmelde dei for villedande markedsføring virkar litt rart på meg.
Det er vel der problemet ligger, både helsemyndigheter,mills og andre støtter seg til vitenskapelige bevis som for lengst er gått ut på dato.
Da blir det vanskelig å komme noen vei før det eventuelt blir vitenskapelig motbevist.
Det er behørig bevist at omega-6 er betennelsesfremmende. Problemet er at mange ikke er i stand til å forholde seg til dette – av en eller annen grunn.
Jeg finner det litt underlig at Forbrukerrådet sender denne ballen videre til Mattilsynet, når de selv gikk så sterkt ut mot juksemat i fjor.
Et eksempel på slik juksemat er fiskekaker med 20% fisk. Det er i beste fall melkaker med fiskesmak. Selv lager jeg fiskekaker som med 95-99% fisk.
Det er ille nok at Mills, som driver kommersielt, går ut med slik villedende reklame. Verre er det at de støttes opp av folk som burde vite bedre. Mange av de som skal gi råd om hva vi skal spise, anbefaler nettopp Vita-produktene. Det gjelder mange helsesøstre (dog ikke alle), kostrådgivere og helseorganisasjoner som LHL og Diabetesforbundet.
Underlig at Diabetesforbundet anbefaler (plante)margarin på brødskiva når akkurat den kombinasjonen faktisk trigger diabetes. (Jfr innlegget til Pål Jåbekk på bloggen hans.)
Det er interessant å se hvilket engasjement våre nye Vita hjertego’ produkter har skapt. Mills DA respekterer at det finnes ulike syn på hva som utgjør sunn og god ernæring. For vår del støtter vi oss på Myndighetenes kostholdsråd, WHO samt resten av EU hva gjelder anbefalt inntak av mettet fett. I Norge anbefales det at inntaket av mettet fett bør reduseres, og bør være under 10 % av det totale energiinntaket. «Utviklingen i norsk kosthold 2012», som nylig ble publisert og som viser hvordan utviklingen i det norske kostholdet har vært frem til og med 2011, viser at inntaket av mettet fett i 2011 var langt over anbefalt nivå. Det finnes også i følge WHO overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi tar tak i disse utfordringene, og har som mål å utvikle produkter som alle har en gunstig effekt på kolesterolet, og således er med på å bedre folks helse. Hvorvidt man er enig med Myndighetenes kostholdsråd får være opp til hver enkelt.
[color=#000000][/color]
Hva gjelder reklamekampanjen vår på Vita hjertego’ Mat og Fraîche er alle påstandene vi bruker godkjente i Norge og EU og er basert på vitenskapelig dokumentasjon, noe alle godkjente påstander er. Om noen skulle ha flere spørsmål er vi å nå på telefon, hjemmeside og mail. Vi tar gledelig imot henvendelsene!
Kan Mills DA, helt konkret, peke på hvilken eller hvilke studie(r) som ligger til grunn for påstanden om at det finnes «overbevisende dokumentasjon internasjonalt for at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.»?
Jeg er ute etter konkrete studier, ikke bare en henvisning til at «WHO mener..." eller «Norske myndigheter mener...»
Klarer Mills DA å svare på dette enkle spørsmålet?
Heldigvis er det også opp til hver enkelt om vi vil bruke produktene. Etter denne kampanjen må jeg innrømme at jeg nå går av veien for å unngå produkter fra Agras datterselskaper. no.wikipedia.org/wiki/Agra_(konsern)
Hei, fint at dere bidrar her. Det er imidlertid viktig å holde tunga rett i munnen. Hvis dere leser den siste rapporten fra Verdens helseorganisasjon så står det svart på hvitt at: "Intake of SFA [saturated fatty acids] was not significantly associated with CHD mortality…" og "SFA intake was not significantly associated CHD events [e.g. heart attacks]…”
Vårt eget ernæringsutvalg skriver i den nyeste rapporten at: "Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer..." Leser dere ikke rapporten til vårt eget ernæringsutvalg eller WHO? Hva leser dere for å underbygget at mettet fett er farlig?
Det finnes forskning som viser at det å bytte ut mettet med flerumettet reduserer risiko for HKS, men dere har ikke grunnlag for å hevde at mettet fett er skadelig. Når man bytter ut mettet fett med karbohydrater eller enumettet fett gikk ikke risikoen for å få HKS ned ifølge WHO. Når man byttet ut mettet med enkle karbohdyrater som raffinerte kornprodukter eller transfett så økte risikoen for hjerte- og karsykdom.
Jeg reagerer ikke på at dere sier at flerumettet fett er "bedre" enn mettet (selv om noen studier stiller spørsmålstegn ved det og jeg er i tvil selv). Men jeg reagerer på at dere sier at mettet fett gir økt risiko for mer HKS, det har dere ikke grunnlag for å hevde. Man bør heller ikke spise ubegrenset flerumettet fett da det kan gi visse uheldige virkninger. F.eks er et høyt inntak av omega 6 knyttet til enkelte kreftformer.
Selvfølgelig og de aller fleste her inne skyr vel Vita Hjertego (gjennomprosessert mat) som pesten.
Jeg synes allikevel det er viktig og ta tak i slike ting og røske litt opp i villedende markedsføring, ikke minst med tanke på at mange (svært mange) tror at det er utelukkende sunt og spise alle disse overprosseserte lettmargarinene, nøkkelhullsmerkede produkter og diverse andre lettprodukter. Kall de dumme, lettlurte, ignorante, ja hva du vil, men store deler av Norges befolkning har ikke tatt et bevisst valg i hva og hvordan de spiser slik som vi på lavkarob.no har gjort. De følger strømmen, kjøper "spennende, nye, lettvinte" produkter fra butikken og lar seg påvirke av reklamens makt i stor grad. Svært mange tror seriøst at så lenge de spiser produkter merket med nøkkelhull, lett, mindre fett osv., så spiser de sunt og sier de på reklamen at mettet fett er farlig - ja, så er det farlig.
For min del gjelder ikke bare dette Vita Smertego' produktene, men juks og fanteri generelt i matvareindustrien og ikke minst reklamen som blir brukt. la oss få en folkebevegelse mot dette på et generelt grunnlag for å gjøre meningmann mer bevist på sitt eget kosthold, enten man spiser høykarbo eller lavkarbo. Selv om jeg tror det blir ytterst vanskelig her hjemme på berget, folk her skriker jo etter billigst mulig mat (mye søppel), fremfor rene råvarer og kvalitet :(
Jeg tror da vi er enige i at matreklame som denne beveger seg langt over kanten i hva de hevder og at det er mye "mat" som er omtrent like næringsrik og bra for kroppen som papp der ute ... men etter min erfaring så reagerer altså aksjeselskaper ubetinget raskest når forbrukerne stemmer med lommeboka. Her ønsket jeg å nytte høvet til å fortelle Mills hvordan deres nye reklame får meg som forhenværende kunde til å reagere. Dersom mange nok reagerer som meg så vil den reklamen der forsvinne.
Og for å få folk til å reagere på den måten må det opplysning om det ut til folket, ikke bare på et fora som dette. Derfor er det viktig med underskriftskampanjer og blest i media, så ære være de som gidder og starte slikt. Jeg skriver gladelig under :)
Nå Mils,var det litt dritt igjen i tuben? Så valgte dere å klemme det ut her, interessant.
Selvfølgelig ikke særlig lurt siden det her inne befinner seg en hel del oppegående individer som vet en hel del om alle de negative virkningene av for mye omega 6 og de gunstige virkningene av og velge naturlige fettkilder.
Støtter dere til myndighetenes råd.. tipper dere kjører rundt i dieselbiler hele gjengen da.
Det finnes i dag et godt utvalg av vitenskapelige studier som avkrefter den inngrodde myten om at mettet fett er skadelig,fører til økt kolesterol, hjerte/kar også videre.Det er derimot mer og mer som tyder på at omega 6 er en større synder.
Så jeg kjenner faktisk jeg blir en smule irritert bare av og se produktet deres når jeg går i butikken og handler, heldigvis hjelper det på å gå forbi alle de andre produktene fra dere og heller velge en annen produsent.
En som kanskje gidder å høre på forbrukeren.
Men Mills er vel vant med at den norske forbrukeren bare sitter med knepte hender,er vel på tide å si i fra.
Kommer ingen produkter fra Mills inn i min husstand lengre
Mills DA har antakelig god grunn til å være bekymret. I Sverige er salget av lettmargarin halvert på fire år. Selv om tallene for Norge helt sikkert ikke er identiske med de svenske, vil det forundre meg om ikke tendensen er den samme her i landet.
Mills DA har investert store summer i merkevarebygging, og vil nok ikke gi slipp på konseptet Vita Hjertego' uten videre. De later som om de bryr seg om nordmenns helse, men det er naturligvis avkastning på investert kapital som er viktig for Mills DA – noe annet ville være oppsiktsvekkende.
Syns det er interessant at Mills henviser til at dette er godkjent i EU da lignende kampanjer har måttet bli trukket fra markedet både i Sverige og Danmark. Som da vitterlig er EU?....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.