< Tilbake til oversikten

20 karbo den ene dagen, 40 den andre. Dumt?

støvkornet sa for siden:

Hei! Jeg orker ikke å lese alle verdens bøker og fakta for å gå på lavkarbo. Jeg spiser bare lite karbohydrater og trener. Den ene dagen kan jeg spise 20 karbohydrater, den andre 40, den tredje 20 igjen.
Kan dette påvirke vekta? Jeg går jo ned, men i lengden mener jeg.

Og over til noe annet. Folk sier "Men denne er det jo 50 karbohydrater pr 100g i!".. "Ja, men husk at kroppen ikke tar opp dette som sukker".
Jeg skjønner ikke.. hva mener dere med det?

sylwester sa for siden:

De mener at det er forskjell på karbohydrater. Hvis grunnen til at du dobler karbohydratinntaket er at du spiste dobbelt så mye grønnsaker vil jeg være den første til å gratulere deg. Hvis du derimot fikk de som sukker (kjemiske navn som slutter på -ose, f..eks. lactose, dextrose, fruktose, sucrose, ...) er det ikke bra. Men det gjør du vel ikke?

støvkornet sa for siden:

Takk for svar, og en fin huskeregel med -ose. Er alt som slutter på -ose sukker? Får det ikke i meg nei.. tror jeg :) Henter oppskrifter herfra og fra lenabeatrice sin side, så regner med det er realtivt lite sukker i de :)

Yonah sa for siden:

Hva er det du spiser de dagene du kommer opp i 40g karbo? Altså HVOR MYE grønnsaker og feks fløte og rømme? 3dl fløte på en dag gir jo 9g karbo fra laktose(melkesukker) alene.
For om karbene dras opp av løk, paprika og hvitkål ville jeg ikke vært bekymra.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.