< Tilbake til oversikten

Hvor mye grønnsaker spiser du?

Paris sa for siden:

Hei dere.

Jeg blir litt usikker om jeg spiser for lite, for mye, for lite osv grønnsaker pr måltid. Av og til blir det lite. Noen ganger lurer jeg på om det blir for mye. Pluss pluss.

Dels laget jeg pannekaker til middag. Med bacon og noen bjørnebær til.
Nå blir det jo litt karber i selve pannekaka. Men totalt sett lite fornuftige karbohydrat. Så til kvelds ble det kanskje i
50 gram paprika. Og slik drar jo karbene veldig for på seg. Blir litt svimmel av denne karbohydrat tellingen eg. Er dere flink å fordele de jevnt over hele dagen? Frokost var to egg liksom. Hm jeg trodde jeg hadde kontroll jeg men. Hehe

BenteR sa for siden:

Frokost hos meg består ofte av egg, paprika, vårløk, ost og bacon
Lunsj er proteinbrød eller knekkebrød med diverse pålegg og oftest tomat og agurk.
Middag betyr alltid MYE grønnsaker, typisk over 200 gram. Jeg spiser stort sett det meste av grønnsaker, men passer på at totalmengden karber i middagen min ikke er over max 8 karber.
Kvelds er ofte en smoothie med bl.a. 50 gram bringebær.
Mine karbohydrater (ca 25 karber pr dag) kommer hovedsaklig fra grønnsaker.

Ziltoidia sa for siden:

Alt ettersom hvilke grønnsaker du spiser, kan du få plass til MASSE innefor 20-30g karber om dagen, eller hva du nå ligger på. Paprika (særlig rød) har en god del i seg, men ta f eks brokkoli, blomkål, squash.... som har svært lite karbo. Der kan du spise masse! Ingrid (lavkarbotips) lagde nylig en veldig praktisk oversikt: lavkarbotips.blogg.no/1361353378_grnt_og_karbohydrater.html
De står ikke nevnt der, men bjørnebær har ganske mye karbo i seg, så da er du kanskje mer tjent med f eks bringebær (eller blåbær om du vil ha noe som ligner mer).

Da jeg spiste ketogent varierte det veldig om jeg bare hadde grønnsaker til middag eller til alle måltider, men mest fordi jeg ofte lagde middag til frokost også. :p Tror ikke det har noe å si om du bare spiser dem til middag altså.

Dette ble egentlig bare en lang formløs rant. Beklager. Det er sent :p

For å svare på tittelen din, så spiser jeg helt latterlig mye grønnsaker: løk, paprika, brokkoli, blomkål, rosenkål, tomat, hvitløk...

sylwester sa for siden:

500-750g grønnsaker hver dag :-)

(300g salatblader + kjøtt/skalldyr + 4ss olivenolje til lunch og typisk 250g blomkål + 0-200g andre grønnsaker sammen med middag. Blir rundt 20-25g karber totalt bare i grønnsaker)

Yonah sa for siden:

Det varierer, i går synes jeg at jeg åt lite grønt egentlig:
100g hakkede tomater
30g løk
150g blomkål
150g isberg
50g paprika
50g agurk
30g rødløk
50g bringebær

Dette fordelt på 3 måltider. Ble 25g karbo med melkerodukter. Kunne fint bytta cottage cheese og yoghurt med egg feks og heller mere grønnsaker. Det føler jeg er bedre. Men noen dager tar jeg med en porsjon med 100g yoghurt+ 150g cottage chese+50g bringebær. Og da blir det mindre grønnsaker.

Jeg bruker mye blomkålris, lite karber, men ikke kun vann slik salatblader er. Salatblader regner jeg vanligvis ikke med som næring, jeg regner det som vomfyll.

GoldKarma sa for siden:

jeg spiser endel brokkoli, løk og sopp. men kun en sort av gangen, og ikke for mye for å balansere fløten/rømme jeg disker det meste av kjøtt/kylling opp med.

i tillegg er det lurt å kanskje ta litt vitamintilskudd (slik jeg gjør) om man føler man ikke får i seg nok grønt og sånt :)

BenteR sa for siden:

Det beste er og spise nok grønt; vitamintilskudd kan aldri erstatte ekte vare.
Hadde jeg ikke spist masse grønnsaker, ville nok magen min vært rimelig treg :rolleyes:

GoldKarma sa for siden:

for all del, jeg sier ikke at man skal bytte ut grønnsaker med vitamintilskudd. jeg bare sier at man kan ta det som... vel, tilskudd

sylwester sa for siden:

Det er da ikke meningen at vi skal ha næring fra grønnsaker. Jeg ser grønnsaker som en måte å øke volumet på det jeg spiser og en god fiberkilde. Slynget salat er mye bedre enn andre ting til å oppta oljer enn andre ting; som virkelig er energikilden min :)

Mariann S sa for siden:

Grønsaker bør da vere ei god kilde til vitaminer også :)

langaard sa for siden:

Signerer:)

BenteR sa for siden:

signerer

sylwester sa for siden:

Det er faktisk vitaminer i grønn salat og. Hvis jeg spiser taco på en ukedag får jeg faktisk i meg 165mg med C-vitaminer av grønn salat alene og da er jeg allerede 150% av ADI før jeg teller paprikaen. Jeg tror det er viktig å variere hva man spiser..

Jeg pleier å ha som mål å spise noe av kålfamilien, noe av salatfamilien og noe fargerike grønnsaker hver dag og jeg tror det vil gi meg bedre helse :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.