< Tilbake til oversikten

Hvilke fettkilder bruker dere?

smiley75 sa for siden:

Hei, jeg skal starte opp med ketolysen igjen i dag, men kjenner at bacon og smør ikke er det som frister mest. Hvilke andre alternativer bruker dere for å få høyt nok fettinnhold? Noen som har lyst å sette opp litt forslag til meg for å hjelpe meg i starten? Oljer, avokado? Hvordan bruker dere dette i maten? Fløte kan jeg bruke litt av, men vil at størstedelen av fettet skal komme fra planteriket om mulig. :)

Yonah sa for siden:

Naturlig fet mat hjelper lenge. Fet ost, en kladd smør på koteletten, litt avokado nå og da, en dæsj majones, russisk yoghurt( 4g karb/100g). Kokosmelk bruker jeg mye av, den fra rema 1000 er god og fet og koster ca 10kr/boksen, og det er plantefett og nøytral i forhold til omega 3 og 6 i forhold til andre planteoljer som inneholder mye mere omega 6 enn vi trenger.

Borealis sa for siden:

Cocosa liker jeg!

www.soma.no/produkter/cocosa-kokosolje/

Nordmørsloppa sa for siden:

linfrøolje
cokosa
avokado
kokosmelk
mandler
hasselnøtter

Nutta sa for siden:

Cocosa (tåler høy steketemperatur!)
Fet fisk
Advokado
Olivenolje
tyrkisk yoghurt
fete oster

Jeg har erfart at man stort sett får i seg nok fett, selv om man ikke spiser så mye av både bacon, fløte og smør :)

smgj sa for siden:

.. de fleste typer nøtter/frø, oliven ...

Eirik N R sa for siden:

Kokosolje (både nøytral til steking og ex. virgin i smoothier o.l.)
Kokosmelk
Avokado
Oliven/-olje
Frø (ikke noe særlig med nøtter pga allergi)
Fete melkeprodukter (Creme fraiche, fløte, ost, smør)
Fet fisk
Kjøtt med en god andel fett

Mariann S sa for siden:

Nøtter, spesielt valnøtter
smør
cocosa
creme fraiche
rømme
fløte
russisk yoghurt
egg
makrell i tomat
fete oster
linfrø
majones

smiley75 sa for siden:

Tusen takk for gode tips! Et spm til bare, hva lager dere med kokosmelk? Er helt håpløs på oppskrifter og kreativitet når det gjelder matlaging....

Yonah sa for siden:

Kakao, kyllingwok, smoothie, kyllingsuppe, tomatsuppe...

Carisma sa for siden:

Wok
Suppe
Is
Kokkosyoughurt
Kakao

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.