< Tilbake til oversikten

Pizza med mandelmel

Yonah sa for siden:

Jeg har laget pizza i dag, den mest vellykkede jeg noensinne har laget.
Den ble litt mindre enn en plate, manglet noen cm ut til hver side, men det ble 16biter av den. Bunnen blir tynn, men kan uten problemer spises med fingrene, den blir sprø og stiv og får ingen bismak.

2egg
3ss olje
1.5dl vann
2dl mandelmel( mandelel, ikke malte mandler)
1ts bakepulver
1klype salt
2ss fiberhusk

Bland det våte og ha i det tørre. La deigen svelle noen minutter slik at det blir en deig.
Legg ut et bakepapir og smør olje på et annet, legg på deigen og legg den med oljen på over. Kjevle ut bunnen og dra av papiret. Forstek oca 10 minutter på 180 grader.
Ha på fyll og ost og etterstek i ca 20 min på 200g.

Chamomilla sa for siden:

Fint at du fant en oppskrift som funker for deg! Jeg bare må ha det inn med teskje hva mandelmel angår. Mener du da sånt avfettet mel? Jeg har skoldede malte mandler fra iherb, altså med fett.. Har hatt sånt grovt avfettet i hus før og likte det ikke noe særlig. Men om det funker i pizza kan det jo være vel verdt å gi det en ny sjanse..

Yonah sa for siden:

Mener avfettet ja, det er mandelmel. Malte mandler skoldet eller ikke er og blir malte mandler, selv om noen kaller det mandelmel. Mandelmel har litt andre egenskaper pga det er avfettet og vil trekke mye mere væske enn malte mandler.
En kan sikkert prøve malte mandler i denne oppskriften, men for å få kjevlet må en kanskje tilsette mere fiberhusk eller la den svelle lengere.

Chamomilla sa for siden:

Takk, det var det jeg trodde. Skal se om jeg får tak i mandelMEL ;) igjen. :)

Mariann S sa for siden:

Avfetta mandelmel, frå funksjonell mat, som også fåes på helsekost, finnes både lyst (uten skallet med) og mørkt (skallet med).
Vil tru det er litt forskjell i smaken.

Yonah sa for siden:

Jeg trodde de hadde sluttet med den mørke jeg, dvs antok det fordi jeg har kun funnet lyst i det siste. Har de begge deler enda altså?
Den fra easy living er lys i allefall.

Mariann S sa for siden:

Hadde både mørk og lys på SunKost sist eg var der, den fra funksjonell mat.

Yonah sa for siden:

Nå sjekket jeg nettsidene og nettbutikken til funksjonell mat, og det står ikke noe om to forskjellige typer, kun bilde av den lyse. Det er ikke slik at den lyse har overtatt da?

Mariann S sa for siden:

Kan godt hende dei berre hadde igjen av den mørke :) Tenkte ikkje over det, eg har kun brukt den lyse etter at den kom i salg.

Camomilla sa for siden:

Jeg er ikkeno' glad i det mørke mandelmelet, men har sett at det er kommet lyst i butikken :) Kunne tenke meg å prøve denne oppskriften med det avfettede sesam-melet jeg har kjøpt - innbiller meg at dette er enda mer smaksnøytralt enn mandelmel? Virket som en veldig ukomplisert og grei oppskrift :)

Chamomilla sa for siden:

Høres bra ut med lyst mandelmel! Skal definitivt testes!

Roadrunner67 sa for siden:

Fant mandelmel fra Funktionelmat på min Meny butikk i dag, rett ved siden av Sukrin og Sukrinmelis :-) Nå blir det enklere å bake, nå som jeg kan få det på butikken min og slipper å reise et stykke til helsekostbutikken :) Min Meny butikk er liten, så det er blitt nok standard sortiment på Meny.
Da skal vi prøve ut pizzadeigen i løpet av helgen...er veldig spent!

Camomilla sa for siden:

Jeg bakte en bunn og forstekte i gårkveld og skal legge på fyll og steke ferdig i dag. Smakte såvidt på bunnen og den var nøytral og god, uten snodig bismak :) Gleder meg til middag i kveld :)

Pearl sa for siden:

Abonnerer :)

TrineG sa for siden:

Denne skal testes ! Takk for oppskrift ! :D

Yonah sa for siden:

Lykke til TrineG!

Camomilla sa for siden:

Dette var stor suksess, Imse! Jeg lagde jo denne til forrige fredag (fredag er pizzadag hjemme hos oss). Da lagde jeg én nestenlangpanne og lot resten av familien smake. Godkjent fra alle. Men dette har jeg opplevd før. Første gang jeg serverer bakverk kan det fint passere, mens det ofte andre gangen er bom stopp. Jeg lurer på om de kanskje er så redd for å såre meg innledningsvis :o Men jeg tok sjansen denne fredagen også. I går bakte jeg dobbel porsjon. Kjevlet ut tynt mellom bakepapir og stanset ut tre små pizzaer med ringen til en liten, rund kakeform (3 barn som skulle ha pizza her i dag). Resten av deigen dekket en hel langpanne. Forstekte alle fire bunnene i går, og i dag lagde datteren min og en venninne sine egne pizzaer før jeg kom hjem fra jobb. Begge var begeistret, og denne gangen stoler jeg på det, siden det er andre uka det serveres :) Sønnen min fikk sin egen pizza når jeg kom hjem - han spiste hele + litt av langpannepizzaen :) Camomillamannen erklærte at denne bunnen er den beste han har smakt av lavkarboalternativene.

Tusen takk for oppskrift :klem:

Yonah sa for siden:

Å, så gøy å lese! Jeg har ikke rukket å prøve den til hele familien enda.

ninaheg sa for siden:

Lagde du da med sesam melet eller brukte du mandelmel?

Camomilla sa for siden:

Jeg brukte det lyse, avfettede mandelmelet :)

Maria29 sa for siden:

Gleder meg så til å prøve denne:)

Spinnerette sa for siden:

Har noen forsøkt, eller har noen mening om åssen denne oppskriften vil funke med kokosmel? :)

Da prøvde jeg med kokosmel, hadde i ca halvparten så mye som oppskriften sier, ettersom kokosmel suger til seg mer væske.
Mulig det er ovnen min som er utdatert, men bunnen ble fin og sprø i kantene, men noe soggy i midten. Ellers smakte det helt ok, men kan se for meg at det blir mindre bismak med mandelmel (ikke for at det var noen sterk bismak av kokosmelet heller).

Takk for oppskrift! :)

Vanii sa for siden:

I dag lagde jeg denne! Og jeg ELSKET den :D ikke noe svampaktig bunn, men god,fast og sprø :) takker for denne oppskriften! Endelig noe som kan erstatte den "vanlige" pizzabunnen:)

Btw: brukte litt oregano i deigen også :) vet ikke om dt utgjorde noe forskjell, men godt bled det :)

Karrbis sa for siden:

Da jeg stod og skulle kjevle ut denne til min 90 cm langpanne ( ikke enkelt :cool:) tenkte jeg at dette kunne da ikke bli noe særlig..:rolleyes:

Jeg brukte mørkt mandelmel og det så ikke spesielt delikat ut..

Men, det ble veldig, veldig godt :p

Takk, Imse!

ninaheg sa for siden:

Da har jeg fått prøvd ut bunnen også, jeg synes den var helt ok, men ingen andre i familien likte den så veldig, de spiste et lite stykke og da sa det stopp.
Men ikke svampete eller eggesmak, så beste jeg har testet ut til nå.

saeria sa for siden:

Da tenker jeg at vi tester denne i dag! :)

senka sa for siden:

Testet den på fredag,nydelig :)
Tusen takk Imse :D:)

Camomilla sa for siden:

Sist jeg lagde byttet jeg ut 1/3 av mandelmelet med sesam-mel (avfettet). Dette ble om mulig enda bedre og mer smaksnøytralt. Kjevler bunnene supertynne, og alle i familien spiser dem :)

Chamomilla sa for siden:

Sånt kan man like!

Sikkert lurt å være i forkant med å lage bunnene så man ikke står der (som jeg) - lørdag ettermiddag - og gir etter for å spise hvetemelsbunnen, som resten av familien...

ninaheg sa for siden:

Skal teste ut sesam mel og mandelmel en gang:)

nellie sa for siden:

Synes den var helt grei!:) Min ble ikke sprø, men pytt pytt. Det er det jo ingen andre lavkarbobunner som blir heller. Smakte all right.

Lott sa for siden:

Jeg og mannen prøvde denne akkurat nå, med det beste fyllet (og masse av det) vi vet av+. Vi er begge lite kresen og elsker mat. Dessverre så ble det ikke etter vår smak, var sterk mandel/marsipan/kake smak på deigen, så jeg må bytte ut mandelmelet med noe annet. Blir en deilig ostebunn neste gang :) Smaken er som baken. Vi spist rett og slett pizza uten bunn :)

Yonah sa for siden:

Og du brukte ekte mandelmel og ikke malte mandler? Selv føler jeg at mandelmel smaker lite mandler.

Lott sa for siden:

Ja jeg brukte selvsagt ekte mandelmel :) Skal prøve med bakepro neste gang, leter fortsatt etter en mest mulig nøytral variant. Da er det bare å prøve seg fram :)

Jeg brukte kokosmel, og det ble ingen sterk bismak, kanskje kjøre 50/50? Det er iallefall planen min neste gang jeg vil ha pizza :)

Yonah sa for siden:

Smaken er nok delt som baken. Jeg har kanskje vendt meg til smaken på mandelmel og slikt også? For 3 år siden syntes jeg ikke noe av lavkarbo melerstatninger var noe godt, nå spiser jeg gjerne lavkarbobrød nå og da og liker det.

Lott sa for siden:

Ja det er helt klart. Jeg har spist lavkarbo lenge men sliter litt med brød og deiger enda merker jeg. Målet er å finne noe som min ikkelavkarbo samboer også liker og kan leve med. Skal prøve ostebunn også, det må da være supert? :) Blir nok å prøver denne igjen senere også, kanskje med 50/50 fordelingen som ble foreslått her over, tusen takk for tips :)

Yonah sa for siden:

Prøv lage pizzabunn av den oppskriften på verdens beste rundstykker. Den er veldig god som bunn synes min mann.

Lott sa for siden:

Åhh, takk for tips, det var en veldig god idè! Det skal jeg teste ut både som rundstykker og bunn :) Sliter med alle deiger og liker ingen av lavkarbodeigene brød/pizza osv jeg har smakt. Håper dette vil gjøre susen :))

frkmarita sa for siden:

kan man bruke melet til ketolyse istedenfor?

frkmarita sa for siden:

og hva er fiberhusk?? ;) helt ny her jeg :D

Camomilla sa for siden:

De siste posene jeg har kjøpt med avfettet mandelmel har smakt MYE mer mandel enn tidligere. Lurer på om de har forandret noe i produksjonsprosessen hos Funksjonell Mat? Personlig plages jeg ikke av at en tynn bunn kan ha hint av mandelsmak, men resten av familien er ikke så begeistret. Jeg synes også rent sesammel fort blir litt for bittert å basere en hel deig på. Her må det nok eksperimenteres mer! Samtidig som det er deilig å få lov å ha de hjemmebakte bunnene selv også :o

Yonah sa for siden:

Jeg har testet denne med kokosmel fra iherb nå. Det kokosmelet inneholder nok litt mere fett og mindre fiber enn det fra aman prana som fås på helsekost her til lands, men jeg har brukt slikt kokosmel i et halvt år nå og er fornøyd.

Uansett: Jeg halverte mengden til 1dl og det funket fint, MEN bunnen blir enda litt mindre. Så til familiepizza ville jeg doblet til 4 egg, 3dl vann, osv.

Jeg synes det smaker helt OK.

SunLight sa for siden:

Tusen takk for en fantastisk god oppskrift!! Vi brukte den igår, meget fornøyd :)
Den ble sprø og fast, og smakte lite mandler :hearts: (Dynket den med litt vann på toppen)

Yonah sa for siden:

Så fint at du likte den!

Lullen sa for siden:

Skal prøves på fredag :)

Camomilla sa for siden:

Lagde en full langpanne igjen med 50/50 sesammel og mørkt mandelmel - ble veldig bra! Det mørke mandelmelet ga bunnen en veldig mørk farge, men smaken var nøytral og fin :) Fremdeles veldig begeistret for denne oppskriften :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.