< Tilbake til oversikten

Noe friskt

Paris sa for siden:

Hei.

Et lite hjertesukk ;)

Jeg blir litt "full og tung" i kroppen av all denne fete maten. Nå må jeg virkelig si at jeg savner å spise noe friskt og lett. Har dere tips? Og er dette noe som dere også kjenner igjen?

Jeg føler meg liksom så ekkel i munnen osv... Lyst å bare spise litt potetgull eller noe annet fy. Og det er jo ikke noe godt tegn!!!

Ziltoidia sa for siden:

BÆR!
Jeg er nesten avhengig av en porsjon bringebær og yoghurt om dagen.
Man dør jo ikke av et eple heller, men ser du følger ketolyse, så da... nei.
Hm... mer bær!

Salater er jo også knall: salatblad, paprika(!), perletomater, litt løk... en boks tunfisk om du vil ha et fullverdig måltid.

Bare litt brainstorm på kvelden. Håper det var til hjelp.

Paris sa for siden:

JA tusen takk - det hjalp! ;) Jeg må vel lage meg noe med bringebær - men ja... er ikke så glad i bringebær og akkurat nå kan jeg ikke komme på noen måte. Jo kanskje lage en litt frisk sorbet av bringebær! :p

Yrla sa for siden:

Potetgull, er det friskt?:) det er bare å spise rå grønnsaker eller bær det, men det er sikkert tørst du er. Lavkarbo krever mer væske.

Rin sa for siden:

Agurk er også friskt - og om du spiser meieriprodukter er det mange som blander litt bær eller fun light med feks cottage cheese eller naturell yoghurt eller annet. Frisk smak kan også komme fra en tekopp (mint-te, for eksempel!) :)

Photobscura sa for siden:

Jeg lager innimellom smoothie av kokosmelk (fullfet, lightvarianten synes jeg personlig smaker mer mot tapetlim. :p, men den vanlige smaker ikke fett heller, liksom), avokado, lime og litt bringebær. Slenger gjerne i et egg for proteinets skyld. Mettende og temmelig friskt måltid! Kokosmelka kan du for øvrig bytte ut med naturell/tyrkisk yoghurt eller lignende.

krokodillen sa for siden:

Er det sant? Jeg blir merkbart mer tørst av karbohydrater, synes jeg trenger mindre vann på lavkarbo. (Men jeg drikker en god del vann uansett, altså.)

Ziltoidia sa for siden:

Kan skrive under på denne ja! Startet hver dag i fjorvår med en smootie bestående av 50g avokado, 50g kokosmelk/krem, 100g frosne bringebær og 2 små egg. Mmmm...

Den er ganske digg, ja! :D Spiste meg nesten lei på den, men lurer på om det er på tide igjen.

Carisma sa for siden:

Bær og yoghurt ( om du ikke liker bringebær bruk en annen type bare mindre mengde. Og sjekk at de ligger på nedre del av skalaen)
Selleri med naturell smøreost
vann med sitron eller annen tilsetning (agurk, eple, appelsin osv)

JenJen sa for siden:

Russisk yoghurt fra Lindahls har bare 4 g karbo og hele 17 gr fett pr 100 gr (link, jeg fant den på Coop Obs), den smaker mye bedre enn den tyrkiske og greske (syns jeg da) og det er lett å blande i noe friskt. Galiamelon (inneholder bare 4,2 g karbo), bringebær, multer, sukkerfri saft eller annen smakstilsetning, hva enn du måtte ha lyst på og som passer med ditt kosthold :)

Ooo, den har jeg bare hørt om, og at den ikke har vært å finne i Norge enda! Har ingen Obs-butikker her i nærheten, men noen Coop-butikker.

Ellers synes jeg faktisk det er ganske godt å spise yoghurten naturell også, jeg. :) Og friskt også.

Maria29 sa for siden:

Bringebær og CF,rå grønnsaker og dip,osteknekk(som potetgull),IFA,te,farris med sitronskiver.

Rin sa for siden:

Det eneste stedet jeg har funnet den russiske yoghurten er på ICA-butikken på storosenteret. Og den er veldig, veldig god. :)

Carisma sa for siden:

Obs på Løren ligger ikke veldig langt fra Løkka, en overkommelig gåter. Men jeg har sett den i alle matbutikken nå, selv vår bittelite Kiwi.

Rin sa for siden:

Men har de russisk yoghurt der (Obs), altså? Jeg er der iblant og pleier å speide meieriproduktene nettopp for å sjekke det - har aldri funnet det tidligere, men de har kanskje tatt det inn nylig?

Carisma sa for siden:

Nei, det veit jeg ikke, var det at det ikke var noen obs i nærheten jeg kommenterte. Syns den på løren blir dårligere og dårligere, har gått over til Jessheim etter vi flytta og de har mye bedre utvalg.

Storemy sa for siden:

Hei! Jeg har det avogtil sånn, også. Prøver først med noe å drikke, som vann med eplecidereddik og evt søtt. Jeg liker den bitrebeske kryddersmaken av 10 dråper Bitterstern oppi 1 l. isvann. Eller en sukkerfri liten Red Bull (obs på carbs) på is med limebåter og frisk mynte, toppet med kullsyret vann. Spiser derfor evt yoghurt, enten med sitron, saft og skall, søtet med 2 slags søtt. Eller en eplebåt og en appelsinbåt i små terninger oppi. Eller sukkerfri honningerstatning og grovhakkede nøtter. Eller en appelsinbåt, spanderer bort resten! Eller kokosiskrem, av enten fryst yoghurt/kokosfløte blendet med "den andre", altså fryst yoghurt med kokosfløte, eller fryst kokosfløte blendet med yoghurt. Smakes til med vanilje, søtt og toppes med kokosmasse, gjerne ristet gyldne.

Leyyda sa for siden:

Vi lagde Coleslaw i går, etter oppskrift til Lena Beatrice. Synes det ble ganske friskt. Synes det er godt med masse grønnsaker også. Er også veldig glad i bær. Skal sannelig prøve den russiske yoghurten.

Paris sa for siden:

Her var det mange tips! Tusen takk. Eg syns det er tung smak i munnen når man spiser så mye tung mat. Og er ikke superglad i vann heller. Men prøver å drikke mye vann. Kunstig søtningsmiddel i drikke prøver jeg å kutte ut helt.

Paris sa for siden:

Er det ok m gulrot på ketolyse? Eg spiste det i nedtrappingsperioden, men holder meg helt fra det nå.

Aha! Noteres bak øret!

Rotfrukter er så vidt meg bekjent ikke tillatt på ketolyse, men har du veldig lyst på, så kan du jo prøve deg litt fram, men gulrot er ganske stint av stivelse, altså, så jeg ville vel ikke spist det på tom mage!

Kitt sa for siden:

Jeg spiste aldri en hel gulrot på ketolyse, men hadde alltid litt i salaten min fordi jeg elsker smaken av gulrot sammen med alt det andre i salaten! Er helt sikker på at det ikke utgjorde mange karbene!;)

E triks mot denne "fete" følelsen er også å spise grønnsaker til slutt i måltidet! Da er det den smaken som henger igjen etterpå!:)

Borealis sa for siden:

Fant den russiske yogurten på Rema, jeg...

Ah! Har ikke sett den i noen av remaene her omkring, dessverre. Kanskje Meny? De har jo "alt". Finner liksom sjelden noen gode grunner til å dra til Storo. :o

Mariann S sa for siden:

Oj, russisk yoghurt vil eg og ha :)

Her er oppskrifta på min smoothie, frisk og god :)

[LEFT]2 egg
1 ts tagatesse
75 gram frosne bringebær
25 gram valnøtter - hakkes litt før blender
1 god ss cocosa pure coconutoil

[LEFT]Pisk dosis av egg og tagatesse. Ha dosisen i blender
ilag med resten av ingrediensane. Køyr alt til
smoothie.
Dette er ett måltid for en person :)

Slenger med ett bilde :D

[/LEFT] [/LEFT]

JenJen sa for siden:

Nå har du det :D

Jeg har vært der en gang før, og vet ikke helt om russisk yoghurt veier tungt nok, altså. :D

Carisma sa for siden:

:eek: det finnes alltid gode grunner til å dra til Storo! :D
Herregud, jeg savner Oslo!.....(og egentid)... :hylgrine:

Which is?

Carisma sa for siden:

Shopping-terapi

Rin sa for siden:

Ingen Menybutikk jeg har vært innom (ringnes park, grønland, carl berner, city) har den. Ei heller noen av remaene, coop'ene eller kiwiene i strøket. :p Jepp, jeg er en aktiv russisk yoghurt-jeger!

(Beklager avsporingen fra tråden, forresten!)

Haha, ok. Jeg er ikke så begeistra for kjøpesentre jeg, vett. :)

Paris sa for siden:

Ser deilig ut. Jeg er veldig allergisk mot valnøtter. Dessverre. Så jeg må droppe de.

Men opplever også at cocosaen blir veldig merkelig i smoothie fordi de Stovner ved romtemperatur.

Mariann S sa for siden:

Ja, den er veldig god :)
Når eg brukar cocosaen i smoothie merkar eg ikkje at den er der :)

Stovner, faktisk! :lol:

PrøveKanin sa for siden:

Angående lett

Jeg spiser en del fisk, har jo lest litt i forskjellige studier at fisk har såkalte "brune fettceller" som skal være så jæklig bra for forbrenningen av fett da.

Hva tror dere om dette ? Er det noe som kan stemme ? Har ikke hørt norske kostholdseksperter uttale seg om dette enda, men ser det blir nevnt her og der i diverse forskningsartikler :)

smgj sa for siden:

Har du lest at det hjelper å spise de brune fettcellene? nysgjerrig Jeg har kun lest at man selv må bygge sine (og her er det å fryse et "hett" tips... :eek:)..

Paris sa for siden:

Nå har jeg også kjøpt russisk yoghurt. Smaken alene var jo så som så. Men sammen med bær er jo dette farlig godt. Her fant jeg den på Obs.
En fin dessert etter du kraftig måltid er det også!

PrøveKanin sa for siden:

Har skjønt det sånn at de brune fettcellene eller hva de kalles i fisk forbrenner ekstra fett / Har en ekstra gunstig effekt generelt.

Men om dette er sant aner jeg ikke og norske ernæringseksperter tør ikke ha en formening om det :)

smgj sa for siden:

Jeg regner med det er dette fenomenet du snakker om:
www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/the-truth-about-brown-fat.html
en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue
:) Men jeg har altså ikke vært borti påstander om man kan spise andres brune fett og ha samme nytten av det. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.