Nå er jeg litt forvirra...og helt sikkert stokk dum;) Men, er veldig glad i semulegrøt. Og har en pakke her foran meg nå, som jeg sitter og leser næringsinnholdet på (For å være helt nøyaktig er dette en pakke med mannagryn, men det skal være tilsvarende semulegryn, bare svensk). Leser jo overalt at dette inneholder altfor mange karber, samtidig har jeg nå lært meg (håper jeg??) at man ikke skal se på totalt antall karber, men på sukkerarter. På pakken står det altså Kullhydrat 72 gram pr. 100 gram, men kun 0,5 av disse er sukkerarter.....Er det noe jeg har misforstått fullstendig av hva man skal se på her, eller?
Men på helsekosten har de sagt at det man skal se på er der det står "herav sukkerarter" under totalt antall karbohydrater, fordi det er disse som er de raske og uønskede karbohydratene. På atkinsbarer kan det jo stå for eksempel, "totalt antall karbohydrater 21 gram, net karbohydrater 2,1 gram"....Fortsatt like forvirra
Da har du nok blitt feilinformert. :cool: Med norske matvarer skal du ikke trekke noe fra det totale antallet karbohydrater - unntaket er sukkeralkoholer, som stort sett bare er relevant for sukkerfrie sjokoladeplater og denslags.
Nei, det er totalen du skal se på når det står sukkerarter.
Står det sukkeralkoholer trekker man gjerne i fra disse fra totalen. Men her iskuteres det feks om man skal gjøre dette på atkinsbarene, fordi de inneholder maltitol, og det står på listen over søtstoffer som påvirker blodsukkeret.
Dette forvirrer meg bare mer og mer....og jeg synes det er veldig rart at de på flere ulike helsekostforretninger feilinformerer om akkurat det samme. To av dem er i så fall lavkarboentusiaster selv, som da på alle måter bør vite hva de snakker om...
Nå er det ikke alle lavkarboentusiaster som er helt stø på de forskjellige tellingene heller...
Hovedregel: alle karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen, jo grovere jo saktere nedbrytning. Semulegryn er i den lettnedbrytbare enden av skalaen.
Det totale karbohydratinnholdet er som regel en blanding av to karbohydratkilder. Sukker og stivelse. Stivelse påvirker kroppen like mye som sukker. Derfor må du se på det totale karbohydratinnholdet, ikke bare hvor mye tilsatt sukker det er.:)
Helsekostdamene har sikkert fortalt deg om godterier hvor man av og til kan trekke fra noe som heter sukkeralkoholer og bare forholde seg til sukkerarter.. Dette er noe annet..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.