Jeg begynte med lavkarbo i dag (under 20 karb om dagen). Kan først nevnest at jeg gjør dette kun for slankekuren sin del, har ikke videre lyst til å ha et lavkarbokosthold resten av liten.
Nå har jeg holdt på i dag og jeg er allerede lei. Alt fettet byr meg i mot, og jeg føler meg ikke noe særlig sunn...
Har prøvd utallige ganger med lavkalori/fettfattig mat... det fungerer, men jeg sklir alltid ut. Derfor prøver jeg nå dette...
Flere som følte seg skikkelig usunn i begynnelsen?
Hva er det som føles usunt? Hvilke fettkilder bruker du? Vil det feks være like ekkelt med en stor grønn salat med nøtter, avocado og/eller laks? Det trenger ikke å være snakk om mat som flyter i smør, mener jeg.
Grillede kyllingvinger byr meg også imot. Jeg har holdt på med dette siden 2007.
Men en ting kan jeg si ganske så sikkert. Om du fortsetter, så går du ned. Men om du går tilbake til det kostholdet du spiste før du begynte, så legger du på deg igjen. På akkurat samme måte som med lavkalori. Her er det ganske så likt!
Anbefaler deg å lese deg opp litt og velge en retning. Innenfor de ulike retningene er det mange ulike muligheter, og generelt på lavkarbo så er det rom for masse grønnsaker.
Takk for råd :-) Har spist salat, agurk og paprika i dag og, glemte å si det :-P
er klar over at man fort går opp når man slutter med lavkarbo, men mitt problem er ikke at jeg går opp i vekt (har hatt ganske stabil vekt de siste 3-4 årene) Jeg har et sunt og normalt kosthold, men får ikke til "det lille ekstra" som må til for å gå ned såpass mange kilo som jeg trenger å gå ned (20-30 kg).
For meg er lavkarbo noe som er litt drastisk på en måte...
Men lavkarbo er jo så mye! Og de mer liberale retningene er på ingen måte særlig drastiske. Har du f.eks. tenkt på Fedon? Der har du langt større variasjonsmuligheter med tanke på utvalg av matvarer, og ganske moderat med fett.
Fedon tenker jeg mer er et sånt kosthold man kan leve på, men målet akkurat nå er ikke livsstilsendring, det er slanking (jeg har som sagt normal livsstil, holder fint vekten, og har ikke gått opp all denne vekten i utgangspunktet fordi jeg har levd usunt over lengre tid- men det er en annen historie :-))
Nå har jeg trent 1 times tid og føler meg litt mindre usunn :-) Klarte ikke å prestere like bra som jeg pleier, men satser på at det bare var dagsformen :rolleyes:
Om du er fast bestemt på å fortsette med ketolyse, så kan det alltids være en trøst at maten blir en vanesak. Har hørt om mange som har litt "fettfobi" som lærer seg å like maten på sikt. Men man skal jo trives også! Det er mange her inne som spiser etter ketolyseprinsippene, og kanskje du skal surfe litt rundt på oppskriftsforumet etter inspirasjon? Kjipt å være lei allerede første dagen. :)
Jeg spiser ketogent (uten at jeg følger ketolyse) og jeg spiser sjelden bacon og fete oster, f.eks. Det går i mye laks, gryter av kjøttdeig, indisk og thailandsk mat basert på kylling, fisk, kokosmelk og all slags digg krydder, den slags. Og så er jeg veldig glad i egg, både omeletter og såkalt deviled eggs. Det er masse ting man kan spise som ikke er kvalmende!
På ketolyse skal du dessuten har 15-20 gram karbohydrater om dagen. Det utgjør en god del grønnsaker! Mos av både blomkål, brokkoli, og sellerirot er nydelig mat som man også fint kan skjule litt fett i! :)
Det jeg har erfart er at bruker du lavkarbo som slankekur og deretter spiser vanlig diett igjen, vil du gå opp i vekt igjen. Liker du ikke å kutte ut mye mat med karbohydrater, råder jeg deg til heller å spise mindre av vanlig mat. Da har du bedre sjanse uansett til å holde vekta etterpå. De sier at lavkarbo er en livsstil, å da må en tenke på om det er lavkarbo en vil spise resten av livet. Første bud er at du må like maten for at det skal gå. Uansett lykke til. :)
Prøv å lese noe om hva lavkarbo egentlig er, prinsippene som ligger bak så blir det enklere å finne ut av ting og enklere å velge riktig mat. Så finner du noe du liker og spis det :) det er jobbet hav av muligheter!!! Og ja! Man blir vant til å tenke på andre måter og det blir lettere ;) de første ukene er de rareste og vanskeligste, men det går seg til! Det ligger masse gode oppskrifter her inne på forumet og det er mange bøker å få kjøpt så la deg inspirere og kos deg med noe GOD mat :) lykke til!
Det høres ut som du spiser etter VGversjonen av lavkarbo... Det finnes mange andre retninger som jeg heller vil anbefale deg å lese deg litt opp på; Primal Blueprint, LCHF (Hexeberg/Dalquist m.fl), Fedon ... osv og ketolyse-prinsippene.
Lavkarbo kan også være
En stor blandet salat med nøtter og oliven, litt avokado og en oljedressing
Eller stekt laks med blomkålpuré
Eller en thaicurry med masse kylling, grønnsaker og kokosmelk
Eller en smoothie av kokosmelk, egg, litt bær og stevia
Et lite mellommåltid av en neve nøtter
Eller en kotelett med smørstekte grønnsaker
Overnevnte lavkarbomåltider vil dessuten gi deg et mye bredere spektrum av vitaminer og mineraler enn "ost-fløte-smør-bacon"-lavkarboen som VG skriver om... (Noen personer har nytte av Skaldeman, som kanskje likner mest på "VG-lavkarbo", men det er ingenting jeg ville anbefale før man har lest seg opp litt på "hva, hvordan og hvorfor" på andre retninger som gjerne er mer sammensatte.... )
Jeg har nok inntrykk av at du kanskje har hoppet litt raskt ut i dette. :) Men jeg er også 100% sikker på at du kan finne en lavkarbo som ikke gir deg den usunne følelsen, OG som sender deg i retning av målene dine dersom du bruker litt tid på å forske. :) Lykke til!
Har det slik jeg også.
Begynte i går, for n.. gang på ketolysekur.
Blir lei av at alt er fet, men jeg har fått en BMI på 35 så nå må jeg bare tvinge meg selv.
Har to små barn, er tyngre nå enn når jeg var høygravid,
det er blitt tungt å gå lofttrappa og hjelpe dem med sko og påkledning.
Det må det bare bli slutt på!!!
Denne gangen skal jeg holde det for meg selv at jeg er på kur, bare samboer som er informert, vil jo ikke at mine venninner skal vite at jeg mislykkes igjen....
(Men det håper jeg da jeg ikke gjør denne gangen!!!!!!)
Jeg har kjøpt ferske jordbær og vanilje kesam for å kose meg med!!
Du må jo velge selv. Går du ned i vekt, og synes det er verdt det, så kan du kanskje spise en ss. Går du ikke ned i vekt, og ikke vil ha i deg sukker så dropper du vaniljekesamen.
Jeg må jo egentlig si meg enig i det altså. Synes det er synd å skulle måtte tvinge seg selv til et kosthold man synes er ekkelt ... :o Men igjen så er kanskje én dag litt lite å gå ut fra.
Uansett - det er kjempeviktig å finne et kosthold man trives med! Ellers er det nok veldig lett å sprekke! Uansett - finn litt ut av alternativene dere har på matfronten om dere absolutt skal satse på ketolyse. :) Man må jo ikke bare spise det feiteste man kommer over, og grønnsaker må til. Og da snakker jeg ikke bare om salatblader og sånn!
Ellers tar det under et minutt å lage seg egen vaniljekesam av kesam orginal og 1/4ts vaniljepulver og noen dråper stevia eller flytende natreen.
Hvorfor noen skulle ønske å kjøpe vaniljekesam på butikken, med sukker i er for meg uforståelig.
Det er litt forskjell på vanlig kesam og vaniljekesam. Bruk vanlig kesam og søt den med vaniljestevia (iherb.com) f.eks., eller vaniljepulver eller noe annet - det blir kjempegodt!
Vel, det er nå en vanesak som alt annet det å begynne å sette seg inn i alt hva maten vi kjøper inneholder. Før jeg la om til lavkarbo hadde jeg knapt lest en varedeklarasjon i mitt liv. (Annet enn løpe på ost, da jeg var veggis).
Mulig jeg er farget pga jeg er mor og obs på sukker i absolutt alt. Alt som har smak og står i hylla for yoghurt og melk inneholder jo vanligvis sukker. Og man kommer knapt inn på en helsestasjon før man får vite hvor mange sukkerbiter det er i en yoghurt.
Det er ikke tvil om at mange går ned og fortsatt kan spise denne sukrede vaniljekesamen. Men for mange av oss er det fortsatt slik at vi vil unngå sukker som en del av det å legge om livsstilen, og da leser man gjerne på innholdet på matvarer.
Høres deilig ut. Jeg har 3 barn, et av dem sondes, og med alle 3 har de kommet med formaninger om hvor mye sukker det er i yoghurt.. Sier jeg at de får tyrkisk yoghurt ser de bare rart på meg:lol: Kanskje de ikke vet hva det er?
Det går litt bedre nå som jeg er kommet til dag 3 :-) Igår spiste jeg bla. skyr naturell og fisk -og skalldyrsuppe.
Dette er ikke noe jeg har hoppet inn i, jeg har lest og lest, men det er likevel en prøvelse å finne ut hvordan man skal gjøre det i praksis.
Det er jo også litt klassisk at en er indoktrinert i at fett ikke er bra. Jeg kan jo selfølgelig lese fra lavkarboeksperter at dette ikke er tilfelle, men når man i noen år har sett på dette nærmest som propaganda, da er det ikke alltid så enkelt å overbevise seg selv (selv om jeg nå går inn for dette).
Det er jo litt som at alle mine prinsipper faller nå som jeg spiser lavkarbo :p
Grunnen til at jeg ønsket å begynne med det er jo at jeg har behov for noe annet enn det jeg har prøvd så alt for mange ganger før + at jeg ser andres gode resultater.
Men uansett hvor mye jeg leser om dette så ser jeg ikke for meg å ha en "lavkarbolivsstil" inn i evig fremtid, hverfall ikke enda.
Det må da være lov å prøve noe (ordentlig!) uten å være helt overbevist eller hva?
Så klart! :) Det er helt fair! Om du gir det i hvert fall en måned eller tre, så har du i det minste et grunnlag for å si om det funker for deg, både hva angår trivsel og effekt.
Og jeg tror helst det er slik at mange brukere her har erfart, kanskje også opp til flere ganger, at det å gå tilbake til det kostholdet man hadde før man la om til lavkarbo har ført til at man både går opp alt man har gått ned og i flere tilfeller tilbakekomst av gamle plager, og så deler man det med nye fordi man ikke ønsker at andre skal gå i samme fella.
Men er det Fedon du sikter mot etter dette, så tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg for. Fedon har jo rom for både variasjoner innenfor gitt kosthold, og det er heller ikke så krise å ramle litt av vogna en og annen gang når man ikke har en ketose å falle ut av, og det er et finfint kosthold mange her inne holder med gode erfaringer.
Det er supert at du leser! Og det å legge en plan rent teoretisk, men i praksis ta en og en dag ad gangen har jeg i alle fall selv erfart at gjør ting lettere og mer overkommelig. :)
Been there... Jeg var "all inn" for lavkalori, jeg... Selvølgelig høres det vettugt ut å redusere på fettet når fett har dobbelt så mye kalorier pr gram enn karbohydrater og proteiner. Isolert sett er det riktig. Jeg visste ikke da noe om hvordan karbohydrater virker på insulin/blodsukker og tenkte veldig lite over hvor viktig nok og riktig fett er i kroppen. At karbohydrater ikke er nødvendige for oss skjenket jeg ikke en tanke.
For min del har veien gått gjennom økt kunnskap først og egenerfaring etterpå. Og en stor TRO på at vi evolusjonelt er tilpasset et steinalderkosthold. Om man ser seg rundt i verden så er det ikke veldig mye karbohydrater (og de som finnes er trege) i et jeger/sanker-kosthold. Derimot så er matvaretypene ekstremt varierte.
Jeg har ennå ikke vekta i boks - den varierer... men jeg er friskere og føler meg vel på denne maten. Det er faktisk viktigst for meg. Og jeg tror også at når jeg blir friskere så blir det også lettere å nærme meg trivselsvekta igjen.
Folk spiser jo, som du sier, både yoghurt, sjokolade, potetgull, salte fisker og gud vet hva, så derfor syntes jeg det var litt morsomt at kesam liksom var sååå uforståelig.:p Jeg spiser da også lavkarbo og ser også på sukkerinnholdet i matvarer, selv om jeg av og til, opptil ofte, spiser ting som inneholder mer sukker enn de fem grammene per hundre gram vaniljekesam inneholder.:)
Ja + 3 gram sukker som er der fra før da.:p Før noen kommer og gir meg leksa om ikke bare tilsatt sukker osv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.