< Tilbake til oversikten

Karboinnhold i knekkebrød?

Gia29 sa for siden:

Hei. Jeg har nettopp begynt på ketolysekur og tenkte jeg skulle lage knekkebrød. Men er litt usikker på hvordan jeg regner ut hvor mye karbo det blir. På de produktene jeg skal bruke står det:
Kruskakli: karb 18,5 hvorav sukkerarter 1
Solsikkekjerner: karb 7,2 hvorav sukkerarter 0,8
Linfrø: karb 5,5 hvorav sukkerarter 0,3

Hvilke tall skall jeg regne ut ifra?

Leyyda sa for siden:

Jeg trodde det var karbohydrater minus kostfiber man skal forholde seg til.

TrillTrall sa for siden:

Du skal regne med karb-tallet, ikke sukkerarter. Her i landet skal kostfiberet være trukket fra så netto-tallet står på pakken. Men 100 g kruskakli er MYE så det blir ikke mange karbene til slutt. :)

Kanutten sa for siden:

Men linfrø har jo ikke 5,5 karber? Vi regner dem som 0 karber.

Ziltoidia sa for siden:

Det der med linfrø har jeg aldri blitt klok på. Det står så forskjellig på forskjellige pakker.

Det var noen som sa at det hadde med å gjøre hvorvidt kroppen tar de opp, eller om de bare passerer hele gjennom. Men da burde jo linfrømel være litt tvilsomt?

Men for å svare på spørsmålet til trådstarter (:p)... Ja, du skal regne med det totale antall karber hvor kostfiber allerede er trukket fra.

TrillTrall sa for siden:

Er det ikke noe der med at hele linfrø bare sklir rett gjennom, men at malte linfrø "frigir" karber eller noe? Men det er mulig jeg fantaserer nå altså...

Lillemy71 sa for siden:

Jeg finner det ikke nå men leste noe om dette på en amerikansk nettside og det har noe med typen fiber i linfrø og gjøre. Noen typer fiber blir ikke tatt opp i kroppen og linfrø er altså slik så linfrø hele eller malt kan man bare bruke.

Gerd sa for siden:

Det er mye frem og tilbake ang. knust linfrø, men i hele regnes 0 karber.

Sukkerarter SKAL telles med. For det er sukker. :)

Lillemy71 sa for siden:

Kruskakli: 18,5 g kh per 100 g
Solsikkekjerner: 7,2 g kh per 100 g
Linfrø: 0 g kh per 100 g (selv om det står annet oppgitt på pakken, dette er pga av uløselige fiber).

Er tallene du skal bruke i utregning av total mengde kh i oppskriften, ikke se på sukkerarter, fiber osv. På varer her i Norge er det tallet som står oppgitt som karbohydrater det som man faktisk skal bruke, det skal ikke trekkes fra eller legges til noe.

knuttien sa for siden:

Bortsett fra om det står om sukkeralkoholer eller polyoler da. :) Men det er ikke så relevant i dette tilfellet med knekkebrød.

Men f.eks lavkarbosjokoladen min inneholder 1 karber per bit når jeg trekker fra polyolene, men det er det jo heller ikke alle som er klar over at kan trekkes fra. :)

Lillemy71 sa for siden:

Tja man kan ikke ukritisk trekke fra alle sukkeralkoholer for flere av de påvirker blodsukkeret hos mange, som f.eks malitol som er svært vanlig i sjokolade. Men også i flere av de varene som nå er på de norske markedet med sukkeralkoholer er også disse trukket fra og det blir oppgitt nettkarber i innholdet, men man bør som sagt være litt kritisk til dette.

knuttien sa for siden:

Og være kritisk er greit - men man bør allikevel være oppmerksom på dette med netto karber likevel, siden man ikke alltid skal ta karbonivået bokstavelig. Det er forskjell på karbohydrater og forskjell på folk.

For min egen del er det null problem med sukkeralkoholer og søtstoffer mtp blodsukkeret. Det må nesten hver enkelt finne ut av selv. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.